Basusjernet Skrevet 31. oktober 2009 Del Skrevet 31. oktober 2009 Jeg har nettopp kjøpt meg en gitar, og har ett spørsmål angående stemmingen. Jeg fikk den stemt i butikken, men når jeg leser i læreboka jeg også kjøpte så står det at EADGHE skal være på de løse stringene, mens gitaren er stemt slik at EADGHE er på det øverste båndet. Hvordan skal det være? Lenke til kommentar
Mikkel™ Skrevet 31. oktober 2009 Del Skrevet 31. oktober 2009 Fra det øverste og ned. Lenke til kommentar
Basusjernet Skrevet 31. oktober 2009 Del Skrevet 31. oktober 2009 Altså er gitaren stemt korrekt da jeg må holde nede den tykkeste strengen på det øverste båndet for å spille en E, den nest tykkeste på det øverste båndet for å spille A, osv? Lenke til kommentar
Mikkel™ Skrevet 31. oktober 2009 Del Skrevet 31. oktober 2009 du skal ikke holde ned den øverste strengen. Spill den løs og stem den til E. Så når den er i e så klemmer du den ned og samstemmer den med A strengen på femtebånd også videre. Lenke til kommentar
Basusjernet Skrevet 31. oktober 2009 Del Skrevet 31. oktober 2009 Ok. Så da var gitaren stemt feil ifra butikken? Takker for hjelpen! (Jeg må holde nede strengene på det øverste båndet for å spille EADGHA på sine respektive strenger) Lenke til kommentar
edge Skrevet 31. oktober 2009 Del Skrevet 31. oktober 2009 Da har vel butikken stemt gitaren ned en halvtone.. Mulig de brukte en feilkalibrert tuner e.l. Lenke til kommentar
apegryn Skrevet 31. oktober 2009 Del Skrevet 31. oktober 2009 (endret) Ok. Så da var gitaren stemt feil ifra butikken? Kanskje, men ikke nødvendigvis. Først og fremst sjekk at du har kalibrert stemmeboksen korrekt. Er den korrekt kan det være andre årsaker som ikke er usannsynlige: Dersom gitaren har nye strenger som ikke har vært strukket tilstrekkelig i forkant, vil de gi seg litt i starten. Dersom det er en annen temperatur i butikken enn i hjemmet ditt, vil strengene dine være ustemt når du kommer hjem, stål endrer spenning avhengig av temperatur. Og får jeg poengtere, skal du eie en gitar selv, så lær deg å stemme den. Jeg går ikke til butikken jeg kjøpte buksa mi for å få den vaska : ) Endret 31. oktober 2009 av apegryn Lenke til kommentar
flonoen Skrevet 31. oktober 2009 Del Skrevet 31. oktober 2009 Heisann! Jeg har letet over hele internett omtrent, men finner ikke tabs til sangen "off the hook" av peter frampton. Er dette en coverlåt kanskje? Sangen ligger på spotify for de som lurer på hvordan den går. Noen som har noen gode tab-sider den kanskje kan ligge på? Har sjekket ultimate-guitars, 911tabs, og vanlig googlesøk. Lenke til kommentar
Basusjernet Skrevet 31. oktober 2009 Del Skrevet 31. oktober 2009 Ok. Så da var gitaren stemt feil ifra butikken? Kanskje, men ikke nødvendigvis. Først og fremst sjekk at du har kalibrert stemmeboksen korrekt. Er den korrekt kan det være andre årsaker som ikke er usannsynlige: Dersom gitaren har nye strenger som ikke har vært strukket tilstrekkelig i forkant, vil de gi seg litt i starten. Dersom det er en annen temperatur i butikken enn i hjemmet ditt, vil strengene dine være ustemt når du kommer hjem, stål endrer spenning avhengig av temperatur. Og får jeg poengtere, skal du eie en gitar selv, så lær deg å stemme den. Jeg går ikke til butikken jeg kjøpte buksa mi for å få den vaska : ) Den står på 440 tror jeg, har den ikke her, er det korrekt? Det er betydelig kaldere i leiligheten min enn det var i butikken, så det kan nok være det som var problemet. Jeg har stemt den om selv nå, ble bare litt usikker siden gitaren var stemt annerledes enn det det stod i boka. Lenke til kommentar
apegryn Skrevet 31. oktober 2009 Del Skrevet 31. oktober 2009 du har sjekket at det ikke står noen b'er på tuneren? 440 er korrekt ja. I utgangspunktet skal gitaren bli lysere dersom det er kaldere på rommet ditt. Lenke til kommentar
Basusjernet Skrevet 1. november 2009 Del Skrevet 1. november 2009 b'er? Den viser B istedenfor H, er det du mener? Lenke til kommentar
mjskovly Skrevet 1. november 2009 Del Skrevet 1. november 2009 B = det vi på norsk kaller H Bb blir populært kalt B på norsk. Kan være litt forvirrende hvis du bruker engelsk tablatur i starten Lenke til kommentar
ole_marius Skrevet 1. november 2009 Del Skrevet 1. november 2009 Noen som vet hvorfor vi kaller den H? Lenke til kommentar
ole_marius Skrevet 1. november 2009 Del Skrevet 1. november 2009 Svarte, klarte å prestere å bende den tynne E strengen for mye slik at den røyk Lenke til kommentar
Mikkel™ Skrevet 1. november 2009 Del Skrevet 1. november 2009 Svarte, klarte å prestere å bende den tynne E strengen for mye slik at den røyk Føler med deg Det som skjedde med SG-en sine strenger og her i vår. Lenke til kommentar
Tremolo Skrevet 1. november 2009 Del Skrevet 1. november 2009 Noen som vet hvorfor vi kaller den H? Det jeg har hørt var at komponister skreiv b mer og mer kladdete, slik at den ble misforstått for å være en h, men det kan godt være en vandrehistorie. Nå til dags bruker man jo store bokstaver når det er snakk om tonene og hvis det alltid er blitt brukt store bokstaver så lager ikke historien så mye mening lenger.. Lenke til kommentar
flonoen Skrevet 1. november 2009 Del Skrevet 1. november 2009 Svarte, klarte å prestere å bende den tynne E strengen for mye slik at den røyk Føler med deg Det som skjedde med SG-en sine strenger og her i vår. Samme skjedde faktisk med min SG for to uker siden ca. Kjøpte nye strenger, noen tynne fra DR tror jeg merket het. Fikk fantastisk mye bedre lyd i gitaren enn med de kjipe standardstrengene som fulgte med, samt at det ble merkbart lettere å bende strengene. Ble faktisk overrasket at jeg klarte å høre forskjell, da jeg ser på meg selv som rimelig tonedøv! Trodde i grunn i forkant av skiftet at det som jeg ble fortalt at det var like greit å kjøpe nye, skikkelige strenger med gitaren i det jeg kjøpte den, var litt sånn innbilt placeboeffekt, à la den audiofile får av å kjøpe støyskjermede kabler for 10000. Men der tok jeg skikkelig feil! Men jeg bumper i samme slengen requesten om tab til Peter Frampton - Off the Hook! Lenke til kommentar
Mikkel™ Skrevet 1. november 2009 Del Skrevet 1. november 2009 om noen kunne ha hjulpet meg å finne tabs til introen på "Do it all for you" med saxon hadde jeg vært evig taknemmlig. Var på en konsert i natt der de åpna coveret av "princess of the night" med den introen og det var RÅTT Lenke til kommentar
CoolBeer Skrevet 1. november 2009 Del Skrevet 1. november 2009 Trodde i grunn i forkant av skiftet at det som jeg ble fortalt at det var like greit å kjøpe nye, skikkelige strenger med gitaren i det jeg kjøpte den, var litt sånn innbilt placeboeffekt, à la den audiofile får av å kjøpe støyskjermede kabler for 10000. Men der tok jeg skikkelig feil! Bytta nettopp strenger på billig-cort gitaren min, ble elixir 10-46 denne gangen, ble ikke helt enig med gitaren om GHS Boomers 10.5-50. Ble en mye hardere lyd(metallisk kanskje) av gitaren, noe som jeg forsåvidt er fornøyd med. Driver å sikler litt over en Gibson Les Paul Studio Faded, men det må kanskje komme når økonomien kommer opp av finanskrisa. Kanskje jeg skal invistere i nye pickuper til Corten, er vel billig-billig jalla mekk som står originalt på. Men alt i alt, veldig fornøyd med elixir strengene hittils, men neste gang blir jeg nok å bestille fra ebay, fant ut at det var endel billigere derifra kontra norske nettbutikker. Lenke til kommentar
BaltusBrun Skrevet 1. november 2009 Del Skrevet 1. november 2009 Hei. Dette spørrsmålet låter kansje litt rart, men i sangene til Kings of Convinience, så bruker de en del akkorder som er rolige. kan noen her gi eksempler på akkorderer de ofte bruker? på forhånd takk Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå