Gå til innhold

Forumets uoffisielle gitar-tråd...


SGE7000

Anbefalte innlegg

Har lyst å kvitte meg med Randall RG75 forsterkeren min. Den er for stor, har for mye justeringer, og er ikke helt fornøyd med lyden i den.

Noen som kan anbefale en forsterker rundt den prisklassen. Skal bare brukes på gutterommet, så trenger ikke en masse watt, og greit om den ikke er så kjempeavansert :yes:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har lyst å kvitte meg med Randall RG75 forsterkeren min. Den er for stor, har for mye justeringer, og er ikke helt fornøyd med lyden i den.

Noen som kan anbefale en forsterker rundt den prisklassen. Skal bare brukes på gutterommet, så trenger ikke en masse watt, og greit om den ikke er så kjempeavansert :yes:

 

Blackstar HT-5!

Lenke til kommentar
Var å prøvde en Fender 50s strat (mexico) her om dagen. Daphne blue med lønne hals, akkurat slik jeg ville ha den, for 6,5 laken. Synes gitaren var fantaskisk, så vurderer den sterkt.

Hvordan er en 50s strat i forhold til en standard?

 

Mvh. Jon Martin :)

Hadde en sånn for noen år siden. Deilig gitar, om enn ikke helt lyden jeg ønsket meg. Men det er en smakssak. Mexico-strat'ene er definitivt i klassen "mye for pengene", og ville vært mitt førstevalg om jeg var på et begrenset budsjett.

 

Har ikke hatt noen standard, så skal ikke prøve å sammenligne.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Nei. De billigste MIM-gitarene er billige fordi de sparer inn på delekostnader, så billigere hardware og pickuper. Det er ren økonomi. Men arbeiderne på fabrikken i Mexico har en utrolig yrkesstolthet, spesielt etter at fabrikken brant for noen år siden og Fender ga hele staben lønn til fabrikken var i gang igjen. Det har de visst å takke for.

 

Og ja, blant de legendariske arbeiderne som laget de første Fendergitarene sammen med Leo Fender på 50-tallet var flere meksikanere, som Tadeo Gomez.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Hva er forskjellen på en Fender fat strat, mot en standard eller 50s classic? (alle er Mexikanske)

Er den eneste forskjellen at fat straten har en humbucker i bridge eller?

En som selger en fat strat med EMG DG-20(bare pickupene koster nesten 3600 spenn i Norge) til 4500. Harcase og det gamle plektersettet med pickguard følger også med.

 

Mvh. Jon Martin:)

Lenke til kommentar
Hvor mye tar musikkbutikker for justering av gitarer?

Har vært borti butikker som tar 200 spenn for et strengeskift som ikke engang holder mål, og det er ganske plagsomt. Så før du gir dem gitaren din bør du kanskje undersøke om de har en god gitartekniker osv.

 

Det kommer selvsagt også an på hva slags justering det er snakk om da. Må halsen justeres(evt tas av for dette), gitaren inntoneres, tremoloen stilles inn osv kan det fort ta en liten stund og da går det på timepris. Er det kun snakk om en kjapp inntonering bør de ikke ta stort for det.

Endret av edge
Lenke til kommentar
Hva er forskjellen på en Fender fat strat, mot en standard eller 50s classic? (alle er Mexikanske)

Er den eneste forskjellen at fat straten har en humbucker i bridge eller?

En som selger en fat strat med EMG DG-20(bare pickupene koster nesten 3600 spenn i Norge) til 4500. Harcase og det gamle plektersettet med pickguard følger også med.

 

Mvh. Jon Martin:)

Standard og fat strat er like ja, bortsett fra pickuper og switch. Standard har vanlig "B-BM-M-MN-N", og fat har en litt mer komplisert wiring med split i posisjon 2, og ingen tonekontroll i posisjon 1.

 

Forskjellen er større mellom standard og 50s. Mens Standard har en moderne hals med C-form og 9,5" radius, har 50s V-form og 7,25" radius. Og mens standard har keramiske pickuper, har 50s alnico...

 

Så det har litt med smak og behag å gjøre.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...