Gå til innhold

Forumets uoffisielle gitar-tråd...

SGE7000

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Noen som vet hvor jeg kan finne tabs til sangen også...? ... :love:

Kan vel finne tabs til sangen på mange tab-sider (Sangen heter "While my guitar gently weeps", og er originalt med George Harrison), men han som spiller i videoen spiller den på ukulele, så de eksakte tabsa han bruker vil ikke funke på gitar. Ukulele har bare 4 strenger

Endret av Knut Marius
Lenke til kommentar

Hva går man for? Japsefender type Strat med SRV-specs (Texas Specials, SRV-utseende, stålblokk i trem'en), eller Tokai Les Paul Goldtop med P90's? Som dere sikkert skjønner er jeg ute etter en litt småfet og mellomtonete blues/rock-lyd. Noe både Texas Specials og P90-mikker burde takle bra (selv om Straten nok har mindre mellomtone og mer diskant, muligens også en del tørrere). Prisen er den samme (bestiller fra Japan). Problemet med å velge er igrunn at jeg ikke har PRØVD en Tokai LP før, mens Fenderhals strengt tatt er Fenderhals (i alle fall mtp. dimensjoner). Har igrunn ikke bruk for vibb heller... Hmm, valgets kval.

Lenke til kommentar

Vel. Vanskelig dette. Har du gitar fra før? Har du prøvd Les Paul? Skalaen på en Lespaul-hals er kortere enn på straten, så i teorien vil den kunne oppleves mer lettspilt. P90'ere har jeg i grunnen aldri fått helt taket på, men det er vel en smakssak.

Når det er sagt er det lite som høres fetere ut enn en hotrod strat med ordentlig grisetykke strenger, som er så hardt satt opp at fingrene blør... glem Knopfler-stil, her lukter det Hendrix/SRV. Og stratene er rimelig enkle å sette opp, sånn at du kan eksperimentere med ulike actions, trem-setting etc.

Min anbefaling? Kjøp Straten først. Så kan du komplettere med en PAF-rigget Les Paul senere.

T'Weed

Lenke til kommentar
Vel. Vanskelig dette. Har du gitar fra før?

Ja, for all del. Og ja, jeg er veldig klar over at å be noen hjelpe meg å velge mellom en Strat og en Les Paul er som å be noen hjelpe meg å velge mellom stekeovn og tørketrommel. Det er to helt forskjellige ting. Det jeg igrunn er mest ute etter er eventuelle erfaringer. :)

Har du prøvd Les Paul? Skalaen på en Lespaul-hals er kortere enn på straten, så i teorien vil den kunne oppleves mer lettspilt.

Njeeeh, stort sett har Les Paul en litt mer chunky halsprofil enn stratene, og mindre avstand mellom båndene gjør den ikke nødvendigvis lettspilt, kanskje til og med det helt motsatte. Kommer litt an på, det. Det jeg tenkte var at japsene muligens har en litt slankere utgave av LP-halsen (selv om det er snakk om en '56-modell), siden japsegitarer har en tendens til å være tilpasset små hender. Men men. :shrug:

P90'ere har jeg i grunnen aldri fått helt taket på, men det er vel en smakssak.

Mhm, det jeg er redd for er at P90-mikker gjør gitaren til en mer eller mindre one-trick-pony. Kul og varm clean, tjukk og smooth overdrive med masse mellomtone, og det er på en måte det. Likevel så synes jeg akkurat den lyden er helt rå når den først blir brukt riktig. Straten er igrunn mye mer allsidig sånt sett.

Og stratene er rimelig enkle å sette opp, sånn at du kan eksperimentere med ulike actions, trem-setting etc.

Tja, joa. Men er det noe som er enkelt å sette opp, så må det bli Tune-O-Matic eller f.eks Telecastere. Altså fast stol. Men straten gir riktignok endel artige mulighete du ikke har med en gjennomsnittlige Les Paul. Er forøvrig litt skeptisk til tremen på japse-fenderen, men det er tross alt en smal sak å skifte.

Min anbefaling? Kjøp Straten først. Så kan du komplettere med en PAF-rigget Les Paul senere.

Tror igrunn jeg er enig. :) Vi får se, vi får se. Får ikke bestilt fra Ishibashi før etter helgen uansett. Takk for godt innspill.

Endret av HalTan
Lenke til kommentar
Ja, for all del. Og ja, jeg er veldig klar over at å be noen hjelpe meg å velge mellom en Strat og en Les Paul er som å be noen hjelpe meg å velge mellom stekeovn og tørketrommel. Det er to helt forskjellige ting. Det jeg igrunn er mest ute etter er eventuelle erfaringer. :)

Yes - og jeg er rimelig sikker på at du kommer til å ha begge deler i løpet av noen år. Pluss noen flere varianter. Jeg hadde 9 gitarer på det meste, men selv da brukte jeg bare to. Egentlig bare en. Og den har jeg enda. Strat'en, altså.

Anbefaler deg forøvrig å seriøst dykke inn i teknikk og konstruksjon, det virker som du har peil. Jeg har vel nevnt det før, men det å kunne bygge sin egen gitar gjør alt så mye enklere på mange måter - plutselig finnes det ikke den gitar i verden som ikke kan gjøres bra. Sjekk ut www.stewmac.com for et godt sted å begynne.

T'Weed

Lenke til kommentar

Jah...det ante meg.

Har ikke sansen for proporsjonene på disse jeg. Tror det er noe med de voldsomme "horna". Skulle forøvrig til Bergen på befaring en gang på 90-tallet, men det ble ikke noe av den gangen, bestemte oss for en linje med Les Paul junior-kropper (den med dobbel cutaway) i ulike trekonfigurasjoner.

Er det der signaturmodellen til Mads Eriksen?

T'Weed

Lenke til kommentar

Skal av gårde og teste ut nytt øvingslokale i dag. :)

Sto ein Peavey Classic 30watter der som eg kjem til å bruke (gidder ikkje dra på eigen amp, nei), trur eg talte 8 rør. Er litt spent på om den låter. Er jo tross alt ein jævla Peavey liksom. :p

Endret av Satrucci_
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...