Gå til innhold

Forumets uoffisielle gitar-tråd...

SGE7000

Anbefalte innlegg

Noen som kan anbefale jazz gitar musikk a'la dette?

Trenger ikke være en gitarist, men tenker mer på type jazz... gitar relatert.

Har tenkt å utvide litt horisonten med å lære meg mer jazz... og en god ide kan være å begynne å lytte mer på det, og da er det greit å like det også...

Jeg holder også på å prøve å finne meg drømme forsterkeren en gang for alle... målet er å finne en i løpet av ett år eller no... Skal ta meg litt god tid å prøve rundt for å finne den jeg liker best.

Noen som har erfaringer med Mesa Boogie Mark serien?

Jeg så en review av Mark V og det virket som en forsterker som var svært god til det meste...

http://www.musicradar.com/gear/all/amplifi...e-213806/review

Endret av Griffin
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Begynner å bli mange poster i denne tråden som din nå, kanskje er det på tide å opprette en egen tråd for spørsmål om tabs, stiler, spilleteknikker etc når det gjelder gitar?

Eller eventuelt trekke ut en tråd spesifikt for gitaren som instrument, oppbygging, erfaringer/anbefalinger, tips til modifikasjoner, DIY-vedlikehold etc...?

Endret av Jarmo
Lenke til kommentar

Noen som vet om noen sider (norske) hvor man får kjøpt blackstar forsterkere?

Legger til noe mer her:

Noen som har erfaringer med Blackheart BH5-112 Combo?

Eller VOX Valvetronix VT30 (evt. VT50)

Ville VT50 vært overkill for "soveromsbruk" ?

Eller Peavey Vypyr 30 ??

Det går i Maiden, Satriani osv.

Endret av Wuvahef
Lenke til kommentar
Vox VT er skrap uansett. De to andre er begge kule, men hvilken av dem du bør velge blir som å velge mellom gocart og mini cooper.. :p Test og finn ut hva du liker!

Kan du utdype? Har du egentlig prøvd denne?

I det selskapet, såklart :) Ja jeg har prøvd den, og nei, jeg likte den ikke :)

Lenke til kommentar
Hei. Jeg lurer på om det finnes noen øvningsmetoder/råd for å synge samtidig som å spille. Jeg prøvde en sang i dag, men hver gang jeg starter å synge kommer jeg ut av gitar spillingen. Kan jeg få noe hjelp,råd eller tips? :)

Takk på forhånd!

Når du kan en sang så godt at du spiller den på autopilot, da er det lett å synge oppå.

Øving, med andre ord.

Lenke til kommentar

Hei! Lite spørsmål anngående mikking av gitarforsterker.

Til blues/jazz, der man gjerne ønsker å få med litt dybde og mer av de lave frekvensene, klarer en SM57 å "plukke" opp dette? Eller kan det være lurt å kanskje slenge på en PG eller Beta i tilleg?

Kan dette gi dårligere lyd?

Takker og bukker!

Endret av Jaybird
Lenke til kommentar
Hei. Jeg lurer på om det finnes noen øvningsmetoder/råd for å synge samtidig som å spille. Jeg prøvde en sang i dag, men hver gang jeg starter å synge kommer jeg ut av gitar spillingen. Kan jeg få noe hjelp,råd eller tips? :)

Takk på forhånd!

Følte for første gang at det "løsna" når jeg lærte "I'm Yours".

Lenke til kommentar
Hei! Lite spørsmål anngående mikking av gitarforsterker.

Til blues/jazz, der man gjerne ønsker å få med litt dybde og mer av de lave frekvensene, klarer en SM57 å "plukke" opp dette? Eller kan det være lurt å kanskje slenge på en PG eller Beta i tilleg?

Kan dette gi dårligere lyd?

Takker og bukker!

SM skal holde i masser, kjenner ikke til noen som bruker mer enn en mikrofon. Skal du få med all lyden vil vel en kondensator-mic gi bedre lyd slik sett, men det vil en eller annen ledning i PAen sørge for at blir eliminert. I studio ville jeg egentlig brukt kondensatormic uansett.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+oiasdf79

Flere mikker på gitar er ikke uvanlig i det hele tatt. Jeg har sett opptil 3 mikker bli brukt på ett kabinett. To foran, da en plassert nærmt midten på gitarelementet, og en plassert lenger ute på elementet og en plassert på baksiden av elementet. Hvor mye forskjell det utgjør er jo selvfølgelig opp til en selv å bedømme, men min mening er at det ikke utgjør så mye forskjell. Live ser jeg absolutt ingen grunn til å mikke med mer enn en SM57 Beta56 eller noe annet knask... :)

Lenke til kommentar
Flere mikker på gitar er ikke uvanlig i det hele tatt. Jeg har sett opptil 3 mikker bli brukt på ett kabinett. To foran, da en plassert nærmt midten på gitarelementet, og en plassert lenger ute på elementet og en plassert på baksiden av elementet. Hvor mye forskjell det utgjør er jo selvfølgelig opp til en selv å bedømme, men min mening er at det ikke utgjør så mye forskjell. Live ser jeg absolutt ingen grunn til å mikke med mer enn en SM57 Beta56 eller noe annet knask... :)

Det utgjør litt forskjell om du har en kasse med to eller flere typer element. Oppnår vel og mer "boomyness" om du har en mic inni, uten at jeg skjønner hva en skal med det(Det er strengt tatt bassisten sin jobb :p )

Men alt til sitt bruk. Jeg har aldri fått bruk for mer enn èn SM57 live :tease:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...