Jon_Martin Skrevet 19. juni 2009 Del Skrevet 19. juni 2009 Hei! Kom over en Ibanez RG550 til 5000 spenn på finn. '89 modell. Høres ut som et kupp for meg, men bør vel være litt forsiktig med å kjøpe så gamle gitarer, med tanke på elektronikk osv? Noen som har erfaring eller synspunkter på denne gitaren? Kan jeg evt finne gitarer i denne prisklassen med slik kvalitet på tremolo og like gode pick ups? Takker for svar Jon Martin Lenke til kommentar
fenderebest Skrevet 19. juni 2009 Del Skrevet 19. juni 2009 (endret) Som regel ville jeg nå ha prøvd gitaren før jeg kjøpte den, men elektronikken i vanlige gitarer er så enkel at det er ikke så mye som kan gå galt om de har fungert fint i 20år. Det eneste jeg kan tenke meg er at feks det kan være korrisjon i potmetrene og man dermed kan etterhvert få ulyd i gitaren slik. Men dette er dog ganske greit å fikse. Videre bør man sjekke hvor slitt den har blitt på hals, fingerbrett og fretter. Det er vertfall enklere å sjekke om en vintage gitar er i god stand enn en vintage forsterker. Endret 19. juni 2009 av fenderebest Lenke til kommentar
Jon_Martin Skrevet 19. juni 2009 Del Skrevet 19. juni 2009 Som regel ville jeg nå ha prøvd gitaren før jeg kjøpte den, men elektronikken i vanlige gitarer er så enkel at det er ikke så mye som kan gå galt om de har fungert fint i 20år. Det eneste jeg kan tenke meg er at feks det kan være korrisjon i potmetrene og man dermed kan etterhvert få ulyd i gitaren slik. Men dette er dog ganske greit å fikse. Det er vertfall enklere å sjekke om en vintage gitar er i god stand enn en vintage forsterker. Skal prøve den først ja. Er ikke mer enn en 40 minutters biltur. Potmeter koster vel ikke mer enn 200kr, så det er jo greit å skyfte ut. HER er en link til gitaren foresten. Flere som har noen synspunkt? hva med for eksempel slitasje på bånd osv? Jon Martin Lenke til kommentar
fenderebest Skrevet 19. juni 2009 Del Skrevet 19. juni 2009 (endret) Er nesten umulig å se på bildene hvor slitt frettene, hals osv har blitt. Man må nesten prøve den ut selv. Dog er det ikke værre å legge nye fretter, men med maple neck kan det bli dyrt. Endret 19. juni 2009 av fenderebest Lenke til kommentar
CastorFiber Skrevet 19. juni 2009 Del Skrevet 19. juni 2009 Etter bildene å dømme, er dette en gitar som ikke er veldig slitt. Så gamle gitarer som har blitt brukt en del, har ofte merker etter fingrene på gripebrettet der lakken er slitt bort. Det kan jeg ikke se på denne, bortsett fra kanskje noe merkelig på 14. bånd, men det kan være lyset. Det er ikke der slitasjemerkene synes uansett. Hvis du vet hva du gir deg i kast med når du kjøper en gitar med flytende tremolo, er dette en fantastisk gitar. Jeg har maken selv, men jeg betalte litt mindre for min. Prisen er stiv nok på denne, selv om det er med original kasse. Sjekk at halsen er rett, enkelte RG-er fra denne perioden har hatt problemer med vridd hals. En RG 550 fra denne perioden er en perle av en gitar, og jeg tipper de bare vil øk i verdi, særlig i original stand. Samtidig er den fantastisk lettspilt. Jeg selger ikke min. Lenke til kommentar
danilovic Skrevet 20. juni 2009 Del Skrevet 20. juni 2009 Jeg har spilt gitar i ca en måned, og er fortsatt ganske rævva. Kan noen fortelle meg hvordan jeg skal holde D6/9-grepet, som beskrevet her? Det kan da umulig være et barregrep, for jeg greier i hvert fall ikke å få plass til fingerne mine når båndene blir så smale/lave lenger ned på halsen. Daniel Lenke til kommentar
Tumbleweed Skrevet 20. juni 2009 Del Skrevet 20. juni 2009 I følge tab på siden du linker til trenger du bare å drite i E og A-strengene, trykk ned G-strengen på 2 bånd, og du er home free. Lenke til kommentar
danilovic Skrevet 20. juni 2009 Del Skrevet 20. juni 2009 Mener du slik? e ---|---|---|---|-x-| B ---|---|---|---|-x-| G ---|-x-|---|---|---| D ---|---|---|-x-|---| A ---|---|---|---|---| E ---|---|---|---|-o-| Daniel Lenke til kommentar
binko Skrevet 20. juni 2009 Del Skrevet 20. juni 2009 Hm? Du skal bare trykke ned strengen på andre bånd og la resten være åpent. Ikke spill E og A-strengene. Lenke til kommentar
danilovic Skrevet 20. juni 2009 Del Skrevet 20. juni 2009 (endret) Hæ, da skjønner jeg ikke hva dere mener. Edit: Jo, skjønte det! Daniel Endret 20. juni 2009 av danilovic Lenke til kommentar
binko Skrevet 20. juni 2009 Del Skrevet 20. juni 2009 (endret) Heisann, trenger litt hjelp. Sliter med å komme videre. Liker blues generelt, og prøver meg på bluessoloer og improvisasjoner til forskjellige keys, hovedsaklig E og G. Men jeg sitter fast, pentatonic minor scale (kan man oversette pentatoniske skala?) er det eneste jeg har å by på så langt. Hvilke andre har jeg? Variasjoner av pentatonic? Litt dårlig forklart, men bær med meg. Endret 21. juni 2009 av BiNko Lenke til kommentar
Jon_Martin Skrevet 22. juni 2009 Del Skrevet 22. juni 2009 Etter bildene å dømme, er dette en gitar som ikke er veldig slitt. Så gamle gitarer som har blitt brukt en del, har ofte merker etter fingrene på gripebrettet der lakken er slitt bort. Det kan jeg ikke se på denne, bortsett fra kanskje noe merkelig på 14. bånd, men det kan være lyset. Det er ikke der slitasjemerkene synes uansett. Hvis du vet hva du gir deg i kast med når du kjøper en gitar med flytende tremolo, er dette en fantastisk gitar. Jeg har maken selv, men jeg betalte litt mindre for min. Prisen er stiv nok på denne, selv om det er med original kasse. Sjekk at halsen er rett, enkelte RG-er fra denne perioden har hatt problemer med vridd hals. En RG 550 fra denne perioden er en perle av en gitar, og jeg tipper de bare vil øk i verdi, særlig i original stand. Samtidig er den fantastisk lettspilt. Jeg selger ikke min. Har desverre liten erfaring med flytende tremolo, men jeg trodde det hovedsaklig var skifting av strenger, og stemming som var litt vanskeligere? finnes det flere negative sider ved det? Jon Martin Lenke til kommentar
CastorFiber Skrevet 22. juni 2009 Del Skrevet 22. juni 2009 (endret) Det er mange som kjøper seg flytende tremolo, og som sliter voldsomt med å få gitaren til å fungere slik den skal. En korrekt justert flytende trem er noe av det mest stabile som finnes når det gjelder for eksempel stemming. Jeg har flere gitarer, og de jeg trenger å stemme minst når de har stått en stund, er de med en eller annen flytende tremolo. Det er altså ikke systemet som sådan som er problemet. Etter min oppfatning så er brukeren problemet, bortsett fra på de aller billigste modellene av flytende tremoloer. Nå blir sikkert noen fornærmet på meg, men skitt au, her er oppskriften på hvordan en slik tremolo blir et mareritt på gitar: - Kast bruksanvisningen. Produsenten har da ikke peiling. Stol heller på lokale gitarhelter, gjerne maks alder 15, og helst ikke mer enn tre måneders erfaring som gitarist. De har stålkontroll. - Skift strenger uavlatelig. Jo flere merker og forskjellige strengetykkelser du setter på, vil gi deg grunn til å finne ut at den dumme tremoloen er heelt ubrukelig. Hvis du skrur på alle de skruene, skru på måfå. Ikke følg en plan. Før eller siden finner du et strengesett som løser alle problemer! - Det å bruke passende vertøy er for feiginger. Skulle spor og gjenger bli utslitt og gå i stykker, er det produsenten sin feil, ikke din når du bruker en flatskrutrekker der du skulle ha brukt en umbraconøkkel, og du ikke gidder å slakke strengene slik at du får justert uten belastning. - Husk at en flytende stol egner seg glimrende til å eksperimentere med allslags nedstemthet, gjerne kombinert med diverse strengeskift samtidig. Det bør den tåle. Gjør den ikke det, er det noe feil med gitaren. Drittgitar! Sånn. Hvis du altså gjør det motsatte av det som står her, er en Edge, som sitter på en RG 550 bare kos og gøy og moro. Endret 22. juni 2009 av CastorFiber Lenke til kommentar
FKL982 Skrevet 22. juni 2009 Del Skrevet 22. juni 2009 Skal til Bergen neste uke, og hadde tenkt å prøve en kassegitar eller flere, siden jeg må handle meg en ny. Hadde tenkt å gå innom Musikkmagazinet, men alle jeg har prata med i Bergen sier at det er skikkelig dårlig der, og at jeg mye heller burde gå til Hagstrøm. Noen andre med erfaringer derfra? Lenke til kommentar
Valkyria Skrevet 22. juni 2009 Del Skrevet 22. juni 2009 Hagstrøm er mye bedre enn musikkmagazinet. større utvalg, bedre lokale, hyggelige annsatte. kan være litt vanskeligere å finne om du ikke er kjent i Bergen. Lenke til kommentar
KimNK Skrevet 23. juni 2009 Del Skrevet 23. juni 2009 Å finne fram til Hagstrøm er ganske enkelt. Finn først fram til gågata, så går du tvers gjennom den og fortsetter enda eit lite kvartal rett framover. Lenke til kommentar
Tumbleweed Skrevet 23. juni 2009 Del Skrevet 23. juni 2009 Nå blir sikkert noen fornærmet på meg, men skitt au, her er oppskriften på hvordan en slik tremolo blir et mareritt på gitar: - Kast bruksanvisningen. Produsenten har da ikke peiling. Stol heller på lokale gitarhelter, gjerne maks alder 15, og helst ikke mer enn tre måneders erfaring som gitarist. De har stålkontroll. - Skift strenger uavlatelig. Jo flere merker og forskjellige strengetykkelser du setter på, vil gi deg grunn til å finne ut at den dumme tremoloen er heelt ubrukelig. Hvis du skrur på alle de skruene, skru på måfå. Ikke følg en plan. Før eller siden finner du et strengesett som løser alle problemer! - Det å bruke passende vertøy er for feiginger. Skulle spor og gjenger bli utslitt og gå i stykker, er det produsenten sin feil, ikke din når du bruker en flatskrutrekker der du skulle ha brukt en umbraconøkkel, og du ikke gidder å slakke strengene slik at du får justert uten belastning. - Husk at en flytende stol egner seg glimrende til å eksperimentere med allslags nedstemthet, gjerne kombinert med diverse strengeskift samtidig. Det bør den tåle. Gjør den ikke det, er det noe feil med gitaren. Drittgitar! Hehe! Fantastisk, og tatt veldig på kornet! Lenke til kommentar
Gjest Slettet+oiasdf79 Skrevet 23. juni 2009 Del Skrevet 23. juni 2009 Skal til Bergen neste uke, og hadde tenkt å prøve en kassegitar eller flere, siden jeg må handle meg en ny. Hadde tenkt å gå innom Musikkmagazinet, men alle jeg har prata med i Bergen sier at det er skikkelig dårlig der, og at jeg mye heller burde gå til Hagstrøm. Noen andre med erfaringer derfra? Veldig dyktige og greie folk hos Hagstrøm anbefales absolutt. Dog kan det være lurt å være litt tidlig ute ettersom at de ofte er veldig opptatt. Da spesielt i helgene. Lenke til kommentar
Jon_Martin Skrevet 23. juni 2009 Del Skrevet 23. juni 2009 (endret) Skal prøve den rg550'n neste uke, så får vi se hvordan det blir Hvor mye må man punge ut med for å få en helt ny gitar, som er på nivå med en rg550? Da tenker jeg spesielt på tremoloen. Ellers, noen som har noen erfaring med Ibanez rg550? (vet jeg har spurt før, men kunne vært artig å høre flere synspunkt ) Jon Martin:) EDIT: Noe spesielt jeg bør se etter når jeg skal prøve gitaren? Endret 23. juni 2009 av Jon_Martin Lenke til kommentar
TanglewoodD Skrevet 23. juni 2009 Del Skrevet 23. juni 2009 HVa tror folk om å ha en akustisk gitar hengene skrått på veggen? Som i en gitar butikk? Tror det hadde vært fett på rommet her, men jeg finner ingen gitarstativ som verken er slik, eller hvor vidt det egntlig er kult? hmm Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå