Gå til innhold

Forumets uoffisielle gitar-tråd...

SGE7000

Anbefalte innlegg

En Stratocaster, kroppen er en kopi bygd av en fyr i england, pickups og slikt er Denne her, og resten er fenderdeler. (skjekk ebayprofilen hvis du vil vite akkurat hva alt er ;) )

kropp

Hvordan er det d å lakere et plekterbrett? Vil det nye laget med lakk "slites ut" etter hvært? Har ikke tenkt å lakere det(bare lurer), men kroppen ser ut som er blitt malt svart, så den skal jeg pusse og lakere vertfall.

Vanskelig å lage "pynt" som blir fint? Eller er det vanskelig?

Etter det jeg har skjønt, så har du bygd om/restaurert flere gitarer?

Takker for svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Plekterbrett er billige og fås i alle farger og mønstre, så det burde ikke være noe problem å få tak i en du liker :)

Det nye laget med Lakk vil nok bli slitt ja som du sier viss du lakkerer det selv pga overflaten til plekterbrettet. Mulig det hadde gått an med noen lag powder coating, men syns det er like greit å kjøpe et nytt profft et. Selv er jeg glad i perlemor som jeg har på min '87 stratocaster.

Lenke til kommentar
Etter det jeg har skjønt, så har du bygd om/restaurert flere gitarer?

Nja, jeg bruker fagfolk til alt trearbeid. Men designe og skru sammen kan jeg gjøre. En dag skal jeg lage min egen snekkerbod... :)

Vet du hva slags tre kroppen er? Og om det er et stykke eller flere? Gitarer med heldekkende lakk er ofte laget av flere stykker som ikke "passer" i strukturen og hvor skjøten synes. I så fall er eneste valget å bruke en heldekkende lakk igjen. Siden du har kjøpt et sort plekterbrett/pickups ville jeg ikke valgt en mørk farge selv.

Det er vanskelig men ikke umulig å lakke et plekterbrett. De ser jeg gjerne matte ut etterpå, og ja, de slites. En mulighet er å lakke med blank lakk, legge klarlakk på, og så kjøpe et stykke tynn plexi (klarplast) og skjære ut og legge oppå som beskyttelse.

Hva slags "pynt" er det du tenker på?

Geir :)

Lenke til kommentar

Vet ikke hva slags matriale det er i, står ingenting i annonsen, og jeg har ikke fått den enda. Om det er ett eller flere stykker vet jeg heller ikke, men jeg vil uansett ha heldekkende farge, så det gjør ingenting.

Du sier du ikke ville kjøpt mørk farge til treverket, men hva med hvit? de fleste stratocastere er jo svarte med hvitt plekterbrett, en liten omvendt gitar..? Noen som her sett en sånn før?

Satte pynt i parantes fordi jeg ikke er helt sikker på hva som er pynt :p

Egentlig kan man jo sette alt mylig på en gitar, masse farger/mønster/klistremerker, jeg bare lurer på hva andre syns ser fint ut på strater av farger/dekor. =)

Harald :)

Lenke til kommentar

Har sett en del fat strats med svart/hviit kombinasjonen, så det blir nok ikke så veldig omvendt, det kommer an på hvordan du liker det best selv :) klistremerker anbefaler jeg deg ikke, siden disse vil ødelegge lakken etter en stund (når du tar de av blir det TYDELIGE merker etter dem) Har en gammel helsort squier som jeg har en del sorte/hvite klistremerker på med diverse budskap for å gi den litt identitet, fargeklistremerker er noe du bør holde deg langt unna! Eventuelt kan du kjøpe decals/graphics viss du vil ha et profft motiv.

Kan sende deg et bilde av Squiren min viss du vil.

Lenke til kommentar

Her har du en fat strat som er W/Blc :)

BLKHBHB.jpg

fender1.jpg

Strat79_articwhite.jpg.jpg

Sort plekterbrett vil jeg nok alltid forbinde med fat strats jeg så velvoksne bluesmenn svingte som spilte på restauranter i Spania, det var da jeg bestemte meg for å bli gitarist :)

Hvilken pickup konfigurasjon skal du ha?

Eide en gang i tiden en Blu/Blc fat strat som jeg ble sterkt knyttet til, men måtte forlate redet til fordel for en Jackson.

Endret av tørrfisk
Lenke til kommentar

Det betyr? Beklager, er ikke helt inne i dette.

Likte veldig godt den nederste der :) Eneste forskjellen er at jack-utgangen jeg har bestilt er svart.. Tror jeg skal lakkere hvitt :)

Hvor mange lag med lakk trenger jeg, og hva slags lakk?

Og klarlakk?

Edit: typo i navnet..

Endret av ace_ventuora
Lenke til kommentar

Det betyr? Beklager, er ikke helt inne i dette.

Likte veldig godt den nederste der :) Eneste forskjellen er at jack-utgangen jeg har bestilt er svart.. Tror jeg skal lakkere hvitt :)

Og klarlakk?

Edit: typo i navnet..

Pickup konfig= S/S/S (Standard strat oppsett med 3x singlecoils) S/S/H (Populært superstratoppsett med 2xSinglecoils og 1x Hum i bruposisjon) Eller S/H/S (Som på fks noen Jem gitarer) .

Har du tenkt å gjøre alt sammen selv? Vet du hvilke potmetre osv du trenger?

Lenke til kommentar

Ave_Ventuor, Jeg har både bygget og reparert gitarer i mange år, så om du lurer på noe kan du sende meg en PM.

Jeg trenger forøvrig tips til forsterker på boks, noe ala Rockman-dingsene som florerte på 80-tallet. Jeg trenger en ultra-enkel og billig sak jeg kan bruke både med headset og i studiosammenheng, kanskje også over PA. Det er ei stund siden jeg har vært oppdatert på utstyrsfronten - har på en måte hatt det jeg har trengt.

T'Weed

Edit: Makan til pølsefingre, Ace_Ventuora skal det være.

Endret av Tumbleweed
Lenke til kommentar

tørrfisk: Da blir det S/S/S, og ja, jeg har tenkt å gjøre det meste selv. Hvis jeg får noe problemer eller det er noe jeg lurer på, så spør jeg. Takker T'weed :)

Hvilke potmetere jeg trenger? Ifølge ebayannonsen følger alt utstyr med, jeg trenger bare å lodde fast jack-utgangen. Jeg vet vell ikke hvilke jeg trenger, jeg har bare kjøpt dem..

Endret av ace_ventuora
Lenke til kommentar
tørrfisk: Da blir det S/S/S, og ja, jeg har tenkt å gjøre det meste selv. Hvis jeg får noe problemer eller det er noe jeg lurer på, så spør jeg. Takker T'weed :)

Hvilke potmetere jeg trenger? Ifølge ebayannonsen følger alt utstyr med, jeg trenger bare å lodde fast jack-utgangen. Jeg vet vell ikke hvilke jeg trenger, jeg har bare kjøpt dem..

Åja, da skulle det være i orden :) Trodde du kjøpte alt enkeltvis.

Er elektronikken ny?

Lenke til kommentar
Er det noen her som vet hvilke plekter jimi hendrix brukte å kjukkelsen...?

Veit ikkje det, nei (HalTan kanskje?) men om du lurte på det pga. lyden elns. så er det nok veldig lite hjelp i. Det beste er å finne et plekter du liker sjølv. Det du derimot kan eksperimente litt med er forskjellige strengetypar- og tjukkelsar for å få tjukkare lyd og meir "twang". :)

(Mest sansynlig brukte han nok vanlige dunlop-plekter.)

Lenke til kommentar

Og klarlakk?

Den ultimate guide til gitarlakkering er Reranch 101. Der finner du alt om hvordan og hvor mye. 3 dager og 3 strøk om dagen er tommelfingerregelen. De selger også den kanskje beste lakken på markedet, men desverre er det ulovlig å sende slike ting, så det lar seg ikke bestille fra Norge.

Gitarlakk er ganske enkelt bil-lakk. Derfor vil du se at gamle gitarer (for eksempel Fender sine fra 50-tallet) ofte hadde samme farger som datidens biler, fordi det ble billigere for Fender som kunne kjøpe samme standardlakken som Ford og Chevrolet.

Det har hovedsaklig vært brukt to typer lakk til gitarer: Nitrocellulose og ulike varianter poly-etellerannet. Av dem er nitro foretrukket av vintage gitar folk siden den ble brukt originalt, mens de ulike poly-lakkene som kom senere er mer slitesterke. Ser du en gitar som er godt slitt er det antagelig nitro (tenk Rory gallagher og SRV sine strat'er), mens poly bare falmer og sprekker. Overgangen ble drevet av bilbransjen, siden biler sto ute i vær og vind og trengte slitesterk lakk...

Går du i nærmeste billakkforetning og kjøper en sprayboks er det nok moderne poly-lakker du får.

Det er fullt mulig å bruke annen slags lakk, for eksempel møbellakk, eller andre typer beis. (Jeg skal bruke lakkbeis på en Esquire nå, med nitro klarlakk på toppen.) Resultatet blir deretter. Husmaling anbefales ikke... ;)

Edit: Jeg har en link et sted til gitarlakkens historie som forklarer alt dette bedre, skal se om jeg finner den.

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Takk for godt svar :)

Fikk gitaren i posten i dag, og det er en god del riper og merker i den, store flak med lakk har blitt slått av i bunnen på gitaren. Drar innom en bilrekvisitabutikk i morgen og kjøper lakk, så jeg kanskje får begynt nå i helga. blir mye pussing og sliping.. :)

Nytt spørsmål:

I tremolosystemet jeg kjøpte, fulgte det med tre "fjærer" for a dra tilbake brua når jeg bruker vibarmen. Skal disse plaseres på noen spesiell måte? Hvordan skal det se ut under bakplata?

Lenke til kommentar
Takk for godt svar :)

Fikk gitaren i posten i dag, og det er en god del riper og merker i den, store flak med lakk har blitt slått av i bunnen på gitaren. Drar innom en bilrekvisitabutikk i morgen og kjøper lakk, så jeg kanskje får begynt nå i helga. blir mye pussing og sliping.. :)

Lykke til.

Hvis den gamle lakken er slått av i "flak" er det antagelig poly-lakk. (Polyurethane eller polyester.) Den kan være tung å fjerne, men det går til slutt.

Ikke ha på for mye lakk. Det demper resonansen i treverket. Stopp så snart du føler det er nok. Da blir den selvsagt fortere slitt igjen, men det er verd det.

Avhengig av hvilket treslag det er kan det være klare porer i treet, og da kan det være vanskelig å få en glatt flate med lakken. Det finnes grunning å få kjøpt for dette formålet (pore eller grain filler på engelsk, husker ikke hva det heter på norsk i farten) som du kan stryke på først. Men det demper jo litt også...

Fjæringen må du bare prøve deg fram med. /|\ betyr at de to ytterste fjærene er ørlite strammere enn med |||, men om det er merkbart avhenger av om fjærene er nye og stramme eller gamle og strukket.

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...