Gå til innhold

Forumets uoffisielle gitar-tråd...

SGE7000

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Tenkte jeg skulle dele en erfaring med To-punkts tremolosystemet på Fender strater.

Jeg kjøpte meg en Splitter ny American Std strat med 2 punkts tremolo. Jeg satte den opp rimelig greit, med floating tremolo, men slet med å få den til å returnere til pitch.

Jeg tenkte det var oversadelen som var for trang og sjekket denne grundig, men nei. Så jeg gikk bort på Imerslund (oslo) og kjøpte 3 stk visstnok håndlagde (norske om jeg husker riktig) tremolofjærer. Kostet 30,- stk og er vel av typen medium +/hard.

Byttet ut fjærene som satt i med de nye. Vips så funker floating-oppsettet mitt så bra som det er mulig å få på en strat uten locking tuners.

Høres merkelig ut,har aldri hatt noe problem på mine og jeg bruker tilogmed vintage tremoloer - bare strengene har blitt strekkt litt så holder gitaren seg stemmt selv om man er litt hardhendt.

Lenke til kommentar

Ja, men det fungerte her. Og, ja jeg synes det var litt rart. Kan jo hende det var noe fjås med de som satt i, eller at en av dem var litt slakkere/strammere enn de andre. Og ja, jeg tøyer alltid strengene når jeg setter på nytt set og har ikke opplevd dette med andre tremoloer, men poenget mitt var egentlig at de fjærene jeg kjøpte fungerte veldig godt. - Hvis årsaken til problemet er fjærene.

Lenke til kommentar

Kan vel ha vært uheldig å fått noen spesielt dårlig fjærer? Har faktisk aldri hørt om et problem relatert til fjærene i tremoloen før. Dog kan man jo være uheldig å få noen "defekter" med gitaren, har bla opplevd at den ene mikrofonen på Fender Stratocaster Eric Clapton signaturen var kald-loddet.

Denne hadde sågår en blokkert tremolo (Altså hadde en treflis blitt stappet inn mellom tremoloblokken) pga Clapton som kjent ikke bruker Tremolo, men etter jeg fikk fjernet den og justert tremoloen fungerte standard fjærene helt fint.

Endret av fenderebest
Lenke til kommentar

Når jeg tar opp i Audacity blir lyden noe helt annet. Det høres ut som en gitar, men mye grain osv. Da må jeg skru på innstillingene på forsterkeren og distorionen. Hvordan får jeg ''direkte lyd''? Uten å måtte skru på innstillingene?

Slik er det:

Distortion og forsterker-

Forsterkern's female jack 1/4'' > 1/4'' to 3.5mm jack

3.5 mm jack male i linjeingangen i PC'en.

Takk til mulig hjelp :)

Lenke til kommentar

Jeg bruker sånn ''gitar jack'' til ''vanlig jack'' som fulgte med Koss headsettet. Den plugger jeg i ampen, og i den ''gitar jack'en'' plugger jeg en vanlig male to male hodetelefonkontakt, som da går inn i PC'ens mikrofon port, som også er linjeinngang, (hvis det var det det het, jeg husker ikke helt)

edit: faen jeg forklarte feil.

jeg bruker ''mixer'' på distorionen som lydutgang, ikke ampen

Endret av Prometherion
Lenke til kommentar
Om du prøver å ta opp med eit lydkort som ikkje er egna for opptak blir ofte lyden svært dårleg uansett. I alle fall om det er integrert i hovedkort.

Det er intergrert ja. Skal prøve å bare bruke ampen og distortion program på PC'en foreløpig :) Takk folkens

Lenke til kommentar

du får rett og slett ikke god lyd på den måten. Gitarsignalet er ikke som et linjesignal. Lyden er dårlig allerede når det entrer lydkortet som er integrert i dataen, og det er ingenting du kan gjøre med det.

Kjøp et billig lydkort laget for gitar, det gjør kjempestor forskjell.

Lenke til kommentar
Som sagt driver jeg på eric Clapton sin sang, Layla, på akustisk vel og merke.

Jeg har denne tabben som jeg følger : http://www.ultimate-guitar.com/tabs/e/eric...ic_ver2_tab.htm

Men det virker som om denne soloen ikke er med?

Versjonen i youtubefilmen er elektrisk. Finn en tab til orginalversjonen så finner du soloen :)

Er ikke dette den orginale tabsen?

http://www.ultimate-guitar.com/tabs/e/eric...ic_ver2_tab.htm

Uff! =/

Lenke til kommentar
Den du hadde varr unplugged, altså akustisk :)

Joda, men jeg har jo akustisk gitar, så det får heller gå!

Er litt stress med tabs, vet jo ikke timingen på ting og tang. Men men. Føler meg fortsatt som en rookie! Er vel kanskje det, men er jo 1år siden jeg "begynte" å spille..

Lenke til kommentar
Noen som har noen erfaring med Dean gitarer? (Jeg og en venn satt å så på noen i går)

Jeg har en Dean ML. Den funker som bare det. Mine erfaringer tilsier at man får mye gitar for pengene om man bestiller fra USA, da jeg brukte 6000 kr. på min, og den er i mine verdt det og enda litt til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...