Gå til innhold

Forumets uoffisielle gitar-tråd...


SGE7000

Anbefalte innlegg

Om du har justert Truss Rod'en bør du være sikker på at du har fått riktig "relief" på halsen - som regel finner du anbefalinger for hvor mye relief det skal være hos produsenten. Deretter kan du jo intonere gitaren som egentlig er ganske enkelt - som regel bruker jeg bare å sjekke at den tonen som spilles også er rett en oktav lavere.

Har jeg aldri sett, hvor finner du det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har du hodetelefonutgang, så er det ingen problem. Dei fleste forsterkarar har derimot ikkje det.

Vel, det spørs nok hvilken klasse vi snakker. Veldig mange hjemmeforsterkere har hodetelefonutgang. Bare her i stua mi har jeg 5 forsterkere, både gamle og nye, 5w til 100w, og samtlige har utgang for headset. Og tilnærmet alle nyere transistoramper under 50w har idag headset utgang.

 

Du tenker kanskje på rørtopp/combo segmentet?

Lenke til kommentar

Vel vet at både Fender, Gibson og Ibanez har ihvertfall denne informasjonen på sine hjemmesider om det fulgte med en brukermanual så står det jo også der som regel.

Her er jo feks Fender sine data for oppsett av en stratocaster gitar:

 

Neck Radius Relief

7.25" .012" (0.3 mm)

9.5" to 12" .010" (0.25 mm)

15" to 17" .008" (0.2 mm)

 

Generelt sett har Fender en svært utfyllende guide over hvordan man setter opp en gitar skikkelig.

Lenke til kommentar

Beklager, men det der forstod jeg ikke helt. Hva har trussrodjustering med neck radius relief å gjøre? Må du ha høyere action på en gitar med mye radius eller motsatt, for eksempel? Dette burde jeg vite, men dessverre ukjent for min del.

Endret av apegryn
Lenke til kommentar

En gitarhals skal jo ikke være helt 100% rett men gjerne ha en liten bøyning. Relief er da en måte å måle hvor stor denne "bøyningen" er. Måten Fender måler relief på er ved å capoe 1 bånd og deretter holde nede den tykkeste E strengen på siste bånd og deretter måle relief ved 8'ende bånd.

 

Avhengig av truss rod type kan noen gitarer bare korrigere en konkav bøyning mens noen truss rod'er kan korrigere både en konkav og en konveks bøyning.

 

Deretter kan du sette opp action på gitaren som du forøvrig også finner anbefalninger på hos Fender. Jo høyere radius på nakken jo lavere action.

Endret av fenderebest
Lenke til kommentar

Radiusen på nakken oppgis vanligvis i spesifikasjonene - den vanligste på stratocaster er vel 9'5". Er greit i å ta utganspunkt i disse spesifikasjone og deretter finjustere mikrofoner og action slik man foretrekker det.

 

Forøvrig er det must for alle gitarelskere å kunne sette opp gitaren skikkelig, selv nye gitarer til 20 000 kan trenges å finjusteres litt.

Endret av fenderebest
Lenke til kommentar
Radiusen på nakken oppgis vanligvis i spesifikasjonene - den vanligste på stratocaster er vel 9'5". Er greit i å ta utganspunkt i disse spesifikasjone og deretter finjustere mikrofoner og action slik man foretrekker det.

 

Forøvrig er det must for alle gitarelskere å kunne sette opp gitaren skikkelig, selv nye gitarer til 20 000 kan trenges å finjusteres litt.

Det vanligste på en "moderne" strat ja. De fleste reissues o.l. som er vintage-korrekt kommer med 7.25" skala. Unntak finnes selvsagt :)

Endret av edge
Lenke til kommentar
Det er riktig at American Vintage serien bruker 7.25" men vil fremdeles si at det vanligste for Fender strat gitarer er å bruke 9'5". Selv signatur gitarer som bygger på vintagemodeller er oppgradert til 9'5".

Japsen min, 62 RI(tele riktignok) har 7.25".

 

Men i utgangspunktet er det jo bare å stille inn brua slik at strengehøyden matcher buen på halsen :)

Lenke til kommentar

Vel anser vintage modeller som spesialgitarer siden de ikke følger de vanlige spesifikasjonene man normalt finner på en normal Fender.

 

Om man ser på antallet modeller som har den moderne radiusen (9'5") og på andre modeller som bruker en annen radisu er jo modeller som har den moderne radiusen i klart flertall og er dermed det jeg ville definere som vanligst.

 

Forøvrig har Fender spesifikasjoner på hvilken strengehøyde osv som anbefales for forskjellige radiuser osv. Å bare justere etter øyemål blir nok litt for unøyaktig for min del.

Lenke til kommentar
Drop C? Hadde nok kjørt -minst- .52 i bass.

gikk for .10 til .52

kjøpte di'addario sine heavy bottom strings.

funker til både standard E og drop C

Stemmer du opp til standard E-tuning med .52 så bør du være obs på at halsen bøyes svært mye.

Lenke til kommentar

Som alt annet dessverre, er det nok øving, øving og atter øving. Dog har det seg slik at enkelte har det lettere for å gjøre flere ting samtidig.

 

Sukk, jeg sikler på to gitarer nå. En Hagstrøm Viking og en gammel Washburn fra tidlig 80-tall. Har egentlig ikke penger til noen av dem, men det får så være. ;)

Lenke til kommentar

Tenkte jeg skulle dele en erfaring med To-punkts tremolosystemet på Fender strater.

 

Jeg kjøpte meg en Splitter ny American Std strat med 2 punkts tremolo. Jeg satte den opp rimelig greit, med floating tremolo, men slet med å få den til å returnere til pitch.

 

Jeg tenkte det var oversadelen som var for trang og sjekket denne grundig, men nei. Så jeg gikk bort på Imerslund (oslo) og kjøpte 3 stk visstnok håndlagde (norske om jeg husker riktig) tremolofjærer. Kostet 30,- stk og er vel av typen medium +/hard.

 

Byttet ut fjærene som satt i med de nye. Vips så funker floating-oppsettet mitt så bra som det er mulig å få på en strat uten locking tuners.

Endret av bowardsen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...