Gå til innhold

Forumets uoffisielle gitar-tråd...

SGE7000

Anbefalte innlegg

Whoisan, da klarte jeg å ryke den lyse E-strengen og det var ærlig talt på tide å bytte for en stund siden.

jeg tenker på å bytte til en tykkelse som fungerer til både Drop C og standard E tuning. skal jeg gå .10 da? .10 til hva for noe? 0.46?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har litt samma greia som han over her...

Skal nå bytte alle strengene. Har på 0.10 strenger nå, men har stemt i D-tuning, og da klirrer strengene litt...

Så hvordan strenger bør jeg kjøpe nå? Skal bare spille i D-tuning og drop C på den gitaren her så kan gjerne ha strenger tilpasset det.

Er det noe jeg må gjøre med halsen før jeg begynner med tykkere strenger og dyp tuning?

Så... Hvordan strenger? Trenger jeg gjøre noe med halsen?

Lenke til kommentar
.010 .52 burde holde dersom det berre er drop det er snakk om. Kva gitar det er forresten? Det kjem litt an på skalalengde.

det er snakk om en Jackson JS30RR.

det er ikke noe tremolosystem på den så tuning frem og tilbake skulle ikke vært noe problem

Lenke til kommentar

Men det kan intonasjon og strengespenn bli. Hvis du skal ha ein streng som har passe spenn i C vert den garantert håplaus i E og vil antagelegvis begynne å bli merkbart ut av stemming allerede over 5-7.bånd. Dessutan dør strengar temmeleg kjapt dersom ein stemmer opp og ned ofte. Som sagt over her: Du kan ikkje få i bøtter og spann.

Lenke til kommentar
Men med meg da, som bare skal ha den i D-tuning og drop C? Er det nok med 0.10 strenger og å stille litt på tussroden for at ikke strengene skal klirre?

Om du har 008 eller 013 øverst har ingenting å seie, det er bassida som gjelder. Minst .52 for D/C spør du meg, helst tyngre. For standardtuning brukar eg .010-0.52 for G-skala og .010-0.49 for F-skala. Tykkjer de er eit passe kompromiss mellom å ha litt å jobbe med samtidig som det ikkje blir for tungt.

Lenke til kommentar

Hei, jeg har noen spørsmål om hodetelefoner som jeg kobler inn i forsterkeren, er det noen spesielle jeg trenger for å kunne høre lyden fra forsterkeren? kansje et litt dumt spørsmål men jeg trenger å vite.

Lenke til kommentar

Nå har jeg fått rota til det meste, kjøpte for tynne strenger til gitaren min uten å tenke over det og da fikk ejg jo ikke stemt gitaren ordentlig.

så jeg begynte å skru på den skruen oppi halsen, den styrer noe med spennet i halsen tror jeg.

Og da ble det enda værre også nå fikk jeg vite at den bare måtte intoneres.

Hva skal jeg gjøre nå?? :0

Lenke til kommentar

Om du har justert Truss Rod'en bør du være sikker på at du har fått riktig "relief" på halsen - som regel finner du anbefalinger for hvor mye relief det skal være hos produsenten. Deretter kan du jo intonere gitaren som egentlig er ganske enkelt - som regel bruker jeg bare å sjekke at den tonen som spilles også er rett en oktav lavere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...