Gå til innhold

Forumets uoffisielle gitar-tråd...

SGE7000

Anbefalte innlegg

Jeez, den måtte komme. JA det er markant forskjell i lydkvalitet på en gitar til 25 tusen og 4 tusen, men fakta faen er at du ikke får noen forbanna god lyd ut av en billigforsterker selvom du har verdens beste gitar! Så skal vel noen komme inn å mase om at teknikk spiller den største rollen noe som er reint tull i denne sammenhengen. Han spør om lydkvalitet og da er det forsterkeren som spiller størst rolle uansett hvordan du har lyst til å vri og venne på det.

Edit: Kom på en ting til.

Hva trur du er grunnen til at profilerte gitarister ofte tar i bruk billig-gitarer, mens forsterkerne i 9 av 10 tilfeller er av ypperste klasse?

takker

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når det kommer til lydkvalitet, så spiller det meste av elektronikk inn... elektronikken i gitaren, loddingene, jack-inngangen, selve kabelen (kan være viktig, mtp. uønsket støy som kan plukkes opp), in-put'en på forsterkeren, og generelt elektronikken på forsterkeren.

Dette kan vel summeres ned til: Gitaren, kabelen, og forsterkeren, men det er ofte mye tydeligere hvis forsterkeren er av dårlig kvalitet, enn hvis gitaren og kabelen er det..

Lenke til kommentar
Når det kommer til lydkvalitet, så spiller det meste av elektronikk inn... elektronikken i gitaren, loddingene, jack-inngangen, selve kabelen (kan være viktig, mtp. uønsket støy som kan plukkes opp), in-put'en på forsterkeren, og generelt elektronikken på forsterkeren.

Dette kan vel summeres ned til: Gitaren, kabelen, og forsterkeren, men det er ofte mye tydeligere hvis forsterkeren er av dårlig kvalitet, enn hvis gitaren og kabelen er det..

Hvor kan man få tak i gode forsterkere til en god penge?

Lenke til kommentar

Definer en god pris.

En Peavy Classic 30 til 6000 eller så er en god amp til en god pris. En 65 Amps Soho til 25000 er en ENORMT god amp til en, i sitt segment, god pris.

Mye å velge i!

Nei.

Lenke til kommentar

den så vel kanskje litt stor ut? skal du bruke den live? for 65w sparker veldig godt fra seg..

en gylden regel er vel som oftest at man prøver forsterkeren før man handler..

dette er noe jeg lærte "the hard way", da jeg kjøpte min forsterker da den var på salg, og slo til pga. prisen og alle de gode tilbakemeldingene, men fant ut at den var for stor for meg (50w rør) og var generelt ikke helt det jeg var ute etter likevel..

så hvis det er mulig: prøv først

Lenke til kommentar

Definer en god pris.

En Peavy Classic 30 til 6000 eller så er en god amp til en god pris. En 65 Amps Soho til 25000 er en ENORMT god amp til en, i sitt segment, god pris.

Mye å velge i!

Nei.

Why? :p

Hva bør man se etter når man ser på gitarforsterker?

Lenke til kommentar
Definer en god pris.

dette er jo et veldig viktig element, for alt er egentlig relativt.. for hva er nå en "god pris"? Hva er en "fet vreng"? hva er "den beste delay-pedalen"? slike ting varierer veldig ofte fra person til person, ofte veldig mye også..

Lenke til kommentar
Definer en god pris.

dette er jo et veldig viktig element, for alt er egentlig relativt.. for hva er nå en "god pris"? Hva er en "fet vreng"? hva er "den beste delay-pedalen"? slike ting varierer veldig ofte fra person til person, ofte veldig mye også..

Tenkte ca 4-5k, blir iafall mye bedre enn den jeg har nå, som koster en 800 spenn. Får man noe for 4-5k?

Lenke til kommentar
Why? :p

Hva bør man se etter når man ser på gitarforsterker?

Vel, forsterkere til under, si 5000, er skjelden noe å hoppe i taket for. Noen unntak finnes, som Roland sin Cube-serie og Line 6 sin Spider-serie(ikke my cup of tea, men veldig mange skryter Line6 langt oppi skyene).

Men, som karen over her sa, prøv for guds skyld ampen før du kjøper. Kjedelig å handle på nett og ende med drit :)

Lenke til kommentar
Definer en god pris.

Tenkte ca 4-5k, blir iafall mye bedre enn den jeg har nå, som koster en 800 spenn. Får man noe for 4-5k?

Fender's Blues-serie kicker ass!

Jepp. Vreng som en humle, clean hørtes ut som den ble kjørt gjennom en radio til 200 kr på elkjøp.

Flott å spille Satriani, Vai og sånt da :)

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte meg en Fender hot rod deluxe limited edition med celestion vintage speaker. Fikk den til 7500,- spenn - og la til Boss ME - 70. Låter knall. Kan være et godt tips! (40 w)

Du kan høre bossen via fender-ampen her: http://www.youtube.com/watch?v=ZVDs0dRyzAA

Har en skikkelig bad ending-note, men se bort i fra det. Får bra dist med det utstyret. Lyden fra videoen gir ikke helt rettferdig bilde på hvordan lyden er live, men greit nok.

Endret av bowardsen
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-PJ426FqLv6

Hei, beklager hvis jeg avbryter et emne dere snakker om her nå, men jeg har et veldig så stort problem. Jeg har spilt gitar i noen år, å når jeg skal stemme den så er det altid en kompis av meg som har gjort det. Men nå skal jeg flytte bort her i fra og derfor har jeg kjøpt meg en gitar tuner. Bilder her: : http://www.dolphinmusic.co.uk/shop_image/p...90d173ae7df.jpg

Jeg trudde det skulle være lett og bruke den men jeg fatter ikke noe som helst. Jeg slår på streng E og får den der pilen til og peke rett opp, men det er ikke rett for det om når jeg har gjort det med alle strengene. Har prøvd og lese instruksene, men jeg fatter dem ikke.

Noen som kan hjelpe meg, som har erfaring ? Takk for svar :)

Lenke til kommentar

Har du tremolo på gitaren? Isåfall er det jo så enkelt som å stemme alle strengene etter hverandre helt til alle stemmer!

Ellers må du jo passe på at tonenavnene stemmer med tuningen du vil ha. Skal du stemme i vanlig E så stemmer du, fra tykkeste til tynneste streng, E-A-D-G-B(H)-e.

Endret av edge
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...