Gå til innhold

Forumets uoffisielle gitar-tråd...

SGE7000

Anbefalte innlegg

pff, Tror ikke det vil ha mye å si for slitasje på båndene.

Det går an å kjøpe string-cleaner. Gå i din lokale forretning å sjekk om de har noe. Ellers bruker jeg å kjøpe Elixirstrenger og bare tørke av med en tørr klut. Holder i massevis. Tror ikke du skal henge deg for mye opp i slitasje, men strengene varer jo litt lenger om du drar av de etter bruk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Aften,

Jeg sitter med litt spørsmål angående Gibson Les Paul.

Fant ut at min Gibson Les Paul ikke har samme serienummer som det står i papirene som lå i kassen (tok meg bare 1 1/2 år å finne ut :blush: )

Så jeg driver å sjekker ut hva dette betyr for meg...

Høsten 2007 så kjøpte jeg en Gibson Les Paul Standard fra tre45 i Trondheim. Dette var av disse 2004-modell tilbudene som var inne en stund. 17.000,- ca.

Så ser jeg på serienummeret i pre-pack checklist at serienummeret skulle vært 027750414.

Ett lite søk på Gibson.com, så fant jeg ut at denne gitaren ble stemplet 5.oktober 2005. Model no.LP6+CANHI (som ikke sier meg stort mer enn les Paul (LPX+XXXXX).

Derimot, så har gitaren min ett helt annet serienummer som (hvis jeg har forstått serienummer-systemet riktig) som forteller meg at gitaren ble stemplet i januar 2007.

Jeg har ikke funnet model plant nummer... altså hva de tre siste sifferne vil si for meg, siden jeg har under 500 som de tre siste sifferne.

Systemet er beskrevet slik:

The pattern is as follows:

YDDDYRRR

YY is the production year

DDD is the day of the year

RRR is the factory ranking/plant designation number.

Prior to 1984 when the Kalamazoo, MI factory was closed, the numbers 001-499 indicated Kalamazoo production. Ranking numbers 500-999 continued to indicate Nashville production through 1989.

Since 1989, all Gibson acoustics are built in Bozeman, MT and all Gibson electrics are built in Nashville or Memphis. Ranking numbers for Bozeman start each day at 001 and the electrics may start as low as the 300s.

Examples: 70108276 means the instrument was produced on Jan. 10, 1978, in Kalamazoo and was the 276th instrument stamped that day.

82765501 means the instrument was produced on Oct. 3, 1985, in Nashville and was the 1st instrument stamped that day.

NOTE - Gibson USA goes to a 9 digit serial number in early July 2005..

The sixth number is now a batch number- batch 0 starts at the beginning of the day, and once we stamp 699, the batch number will change to 1. The first 5 numbers remain the same, the last 3 numbers will remain the same. The only difference is the addition of this batch indicator.

Så her er saken... gitt at jeg har forstått systemet deres riktig...

Jeg "kjøpte" en 2004-modell Gibson Les Paul Standard.

Jeg har papirer på en 2005-modell Gibson Les Paul Standard.

Jeg har en 2007-modell Gibson Les Paul Standard.

Gibson er jo kjent opp gjennom tidene å ha litt varierende kvalitet på gitarene...

Så er det noen som har en formening om hva dette betyr for meg... er en 2007-modell like god eller bedre enn henholdsvis 2004 og 2005 modeller?

Lenke til kommentar

:yes:

Jeg driver og vurderer en akustisk stålstrenger som skal låte sånn passe og brukes til fest og moro. Krava er at den ikke skal koste for mye (2-3000 så jeg slipper å være redd for å ødelegge den), og at den har cutaway..

Noen som har noe å anbefale?

Yamaha FX370

http://images4.thomann.de/pics/prod/192483_large.jpg

https://www.diskusjon.no/index.php?act=atta...t&id=178073

Kan kjøpes hos:

4sound http://www.4sound.no/shop/product/002300601.aspx

sound1 http://www.sound1.no/portal/asp/produktdet...Produkt_ID=4338

Nå bør du selvsagt prøve gitarer før du kjøper... ikke kjøp blind. Spesielt ikke i den prisklassen.

Men jeg har denne gitaren, kjøpt på musikkhuset i Kristiansund og jeg er strålende fornøyd med den.

Jeg har prøvd mange akkustiske stålstrengere til langt høyere pris som ikke er så god å spille på og som ikke låter noe bedre... men det kan være 1 av 10-prinsippet (1 god blandt 10 dårlige).

Så jeg anbefaler deg å prøve, men når du stikker innom en gitarpusher, så kan det være verd å spørre om de har denne

Endret av Griffin
Lenke til kommentar
Jada. No worries.

2004 og utover har vel ord på seg for å generelt holde den beste kvaliteten på svært lenge.

Takker for enkelt og greit svar.

Jeg fant i tillegg ut på et Gibson forum at denne gitaren jeg har er Chambered... 2004 er bare borra 9 store hull i for å fjerne vekt... såkalt weight-releived. Chambered er resultatet av at Gibson gjorde litt engineering for å finne ut hvordan de kunne kutte vekt med mindre innvirkning på lyden, så hvis jeg ser litt på de fakta, så skal min være litt bedre... i allefall ikke dårligere...

Endret av Griffin
Lenke til kommentar

Folk er uenig om såkalla "chambered"-bodies er dårligare enn solid. Eg tykkjer begge to låter bra, men det er ikkje mykje tvil om dei lèt forskjellig. Chambered låter på sett og vis litt luftigare og med litt mindre bunn. Og det er ingen som har sagt at det treng å vere negativt.

Lenke til kommentar

helt enig. De låter litt forskjellig, og jeg har bestilt meg en Gibson lp standard faded honeyburst, og jeg bestilte den pga lyd - ikke pga tilbud (men er glad for tilbudet).

Lyden er lettere enn de tyngste heltre-gitarene, men er samtidig varm, snappy og nesten litt crispy - klarere også, enn andre gitarer jeg har hørt. Den kommer til uken:P

Endret av bowardsen
Lenke til kommentar

Det er ofte slik at mange tror automatisk at alt var bedre før... mens det de egentlig mener er at de foretrekker det gamle, eller at såpass mange har påstått at det er bedre at de automatisk tror det...

Det er de som mener 8-tracken var best... og noen mener gamle vinylplater gjengir lyden bedre enn hvilket som helst annet medium og noen mener at treet i gitarene var helt annerledes før slik at det ikke går ann å lage skikkelig gode gitarer etter 1970...

Hvis du liker det materialet gjør med lyden, så er det bra... sånn er det.

Jeg må innrømme at jeg ikke synes lyden er noe dårligere på chambered enn solid, men som noen sier..litt annerledes. Om 50 år når treet har fått riktig god tid på å eldes, så kanskje den lyder enda litt bedre slik det gjør med de ornt'li gamle LP'ene???

Lenke til kommentar

Dette med hva som er god lyd på gitarer er jo egentlig en helt skrudd greie, fascinerende, men helt skrudd.

Personlig setter jeg spillbarhet og utseende først. Er jeg misfornøyd med lyden kan man gjøre noe med det, men jeg tror aldri jeg kommer til å hige etter sounden til Eric Johnson og alle de andre feinschmeckerene. ;)

Lenke til kommentar

Noen som vil bytte sin Akustiske gitar med min Elektriske gitar? =P

Edit: Forresten, noen som har no kjennskap til "Segovia"- gitarer? Er det et merke med godt/dårlig rykte?

Endret av Tide
Lenke til kommentar

Er nok av billig-typen. Ga en tusing for den nå for litt siden. Står "Louder Guitars" på hodet. Han jeg kjøpte den av hadde hatt den i ca 1,5 år, og hadde gitt litt i overant av 2000 for den da. Gitaren er svært lite brukt. (kjenner selgeren fra vi bæsja i bleier)så ikkeno tull. Hva slags gitar har du?

Lenke til kommentar

Hei noen her som har et tips til en sang/musikk som er fremført av en norsk artist. Den skal være til akustisk gitar (nylon strenger) og skal ikke være så altfor vanskelig å spille siden jeg har kun spilt gitar i 1,5 år.

Ps. Ikke noen barnesanger men det kan være så og si alt annet.

Lenke til kommentar

Hallays :D

Noen som kan anbefale en bra distortion pedal? Spiller på en Gibson SG Special Faded i en Fender Hot rod deluxe..

Leter etter en vreng som gir noe sånt som motley crue, whitesnake.. En som takler litt moderne også, og er ganske allsidig..

Noen som har forslag?

Endret av a7x
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...