Gå til innhold

Forumets uoffisielle gitar-tråd...

SGE7000

Anbefalte innlegg

Er på utkikk etter en ny el-gitar. For ca 5 år siden hadde jeg en Fender Stratocaster 60's reissue. Gitaren var utrolig behagelig å spille på med buet rosewood hals, men den hadde noen mangler.

Det jeg kunne tenke meg var en Stratocastertype gitar som det også går an å sitte å spille med om som har buet hals. Bakerste mic bør være av humbuckertype øverste mic kan gjerne være en singlecoil. Den må også ha skikkelige stemmeskruer og ikke crappy skruer som 60talls Stratten hadde. Var også litt misfornøyd med vibbarmen på 60talls Stratten. Når men mutet strengene med høyrehånda kunne den høres ustemt ut. Trenger nok ikke tremolo ellers må jeg ha en som er skikkelig robust. Finnes det en slik type gitar?

Vet at ESP lagde mye customgitar før i tids. Kanskje de bør sjekkes ut?

Endret av Mazeking
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva mener du med "liten radius" i denne sammenhengen?

Jeg har postet denne forklaringenen gang tidligere:

Gripebrettet er formet som en bue. Denne buen er en liten del av en sirkel, og hvis du tenker deg at du har hele denne sirkelen så er det radius i denne man mener:

post-52698-1239271440_thumb.jpg

Den lille firkanten øverst i tegningen er altså halsen. Den er typisk et sted rundt 1 3/4 til 1 7/8 tomme bred ved sadelen. På min tegning er den nok kanskje i smaleste laget, men det gir et inntrykk. Forstørre vi den delen av bildet så ser de slik ut:

post-52698-1239271418_thumb.jpg

Da ser du hvordan en større radius gir et flatere gripebrett, og en mindre radius gir et krummere et. Hva du skal bruke er mye en smakssak. "Conventional wisdom" sier at et rundere gripebrett (mindre radius) er mer behagelig å spille akkorder på, spesielt barre-grep, siden fingeren er naturlig litt krummet, og det krever ekstra innsats å rette den helt ut. Flatere gripebrett (større radius) lar deg spille raskere fordi du kan ha strengene lavere. Et rundt gripebrett kan også skape problemer ved ekstreme bends, fordi når du dytter en "lavere" streng innover gripebrettet vil den ta bort i bånd lenger oppe på halsen. (Igjen forutsatt at du har strengene lavt.)

En vintage strat eller tele hadde 7,25" radius, altså svært krumme, moderne Fenderhalser har 9,5". En les Paul er 12", og de flateste gripebrettene er helt oppe i 16". I hver sin ekstreme ende har du en klassisk gitar, der gripebrettet er helt flatt, og fiolinen, der radius er 1,5". (Den må være så krum , ellers ville ikke buen kunne spille på bare en streng av gangen.)

Edit: Det finnes også halser med varierende krumning, for eksempel Warmoths "Compound Radius". De er 10" ved sadelen og flater gradvis ut til 16" ved kroppen, med andre ord en konisk fasong. Dermed får du en bra krumning der du vanligvis spiller akkorder, og flatere på de båndene du vanligvis spiller solo. Det funker faktisk bra.

Geir :)

Lenke til kommentar

Finnes det små kompakte hjemmeforsterkere/kabinetter som kan brukes med både bass og gitar? Trenger ikke å koble begge inn samtidig, men kunne ønske å ha en allsidig hjemme-amp som var lett å flytte rundt i huset for a klimpre litt på bass eller gitar der det passer. Ampen bør være kompakt.. Hodetelefonutgang er også et must.

Endret av Mazeking
Lenke til kommentar
Takker for en bra forklaring geir. Da har jeg lært noe nytt i dag. Får ta meg en runde og kikke/spille på litt forskjellige gitar typer. Kaller man dette neck radius på engelsk?

Nja, strengt tatt kalles det fretboard radius, for å markere at det er radius på gripebrettet det er snakk om, ikke på baksiden av halsen. (Som kan ha mange rare fasonger.)

Lenke til kommentar
Finnes det små kompakte hjemmeforsterkere/kabinetter som kan brukes med både bass og gitar? Trenger ikke å koble begge inn samtidig, men kunne ønske å ha en allsidig hjemme-amp som var lett å flytte rundt i huset for a klimpre litt på bass eller gitar der det passer. Ampen bør være kompakt.. Hodetelefonutgang er også et must.

Du har to muligheter: Kjøpe en gitarforsterker eller en bassforsterker. (Du kan selvsagt kjøpe en av hver.) Begge alternativer har fordeler og ulemper:

Gitarforsterker: Den vil låte bra med gitaren, fordi innebygde effekter og annet er laget for gitar. Den vil fungere greit med bassen, men høyttalerne er ikke laget for bass, og vil begynne å vibrere uontrollert når du guffer på. Du hører det når det skjer, så du kan skru ned igjen før det er for sent, men det er mulig over tid å ødelegge et høyttalerelement om du spiller høyt med bass på en gitarforsterker.

Bassforsterker: Den tåler både gitar og bass uten problemer. Men da får du ikke de innebyggede effektene for gitar, og det vil ikke låte like tøft. Dette gjelder spesielt om du se for deg en moderne forsterker med amp-simuleringer med mere.

Hvis det bare er til hjemmebruk og "klimpring" ville jeg foreslå en Roland MicroCube RX. Låter tøft. Tipper også at med de fire små høyttalerne og den lave effekten får du ikke problemer med bassen, selv om den ikke vil låte like bra. MicroCuben finnes i en bassutgave også. Det er primært simuleringene og effektene som er forskjellig, tipper jeg. Gå i en butikk og prøv, så finner du ut hvordan det låter.

Har en gammel MicroCube for gitar selv, (med en høyttaler) og tenkte jeg skulle prøve den med bassen her. Men jeg har rotet bort strømforsyningen, desverre.

Lenke til kommentar
Sant nok. Men så skal man ha riktige batterier liggende da. Det har ikke jeg, så det hjelper meg lite... :)

Om det er et poeng for Mazeking kommer an på om han skal bruke den noe sted det ikke er strøm.

Nei, fy for skam, alle har vel AA-batterier liggende!

Lenke til kommentar
BUR DEG INNE KIMMY! Gjett hva Dritfetegitarer har fått inn nå! Gibson Les Paul Jr Billie Joe Armstrong 2007! HVIT!

Herreminhatt! Jeg ville skutt av meg tåa for 11k nå!

Røsk meg i leopardkassa! Lurer på om eg har utvikla fetisj for kvite gitarar.

Endret av KimNK
Lenke til kommentar

Njanei. Jazzern er hovedøksa mi no. Finner ikkje bedre bråkegitar enn det. Den fortener Lollar PUs og RS-elektronikk tykkjer eg. Plekterplate i gull skal den sjølvsagt få òg.

Tidlig 80's Squier ja. Tell me about it.

Endret av KimNK
Lenke til kommentar
En SQ-modell, Bullet, med Tele-hals, Strat-kropp og to humbuckere. Samme som jeg sikla på for to år sida. Ligger på Musikkweb. Gitt beskjed om at jeg kjøper den om han ville selge den. Han var usikker.

Aha, den ja.

Støgg som juling da. =D Men sikkert ein player.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...