Gå til innhold

Forumets uoffisielle gitar-tråd...

SGE7000

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nja, den er da noe vanskelig..ville kanskje heller satset Dio, Kiss, noe i den duren.

*kremt*jo*host*

Neida, sikkert fet gitar. Way better than LTD og det tullet der :)

Hva har du mot LTD? Kommer da med 81/85 de og..

Lenke til kommentar
Sikler på hollowbody for tida! Denne var ikke å forakte! :love: Det ligger også et par superfeite Gretsch på finn for tida òg :D

:)

Folk som har råd til den gitaren burde ikke få lov til å kjøpe..

Gibson L5 er en seriøs gitar som mange jazz- og orkestergitarister eier eller vurdere å skaffe seg. Men de bør altså ikke få lov til å kjøpe den? 75k er faktisk ikke en uoverkommelig investering for voksne folk. Det er lett å bruke like mye eller mer på et bra sett med golfkøller.

Lenke til kommentar
Gibson L5 er en seriøs gitar som mange jazz- og orkestergitarister eier eller vurdere å skaffe seg. Men de bør altså ikke få lov til å kjøpe den? 75k er faktisk ikke en uoverkommelig investering for voksne folk. Det er lett å bruke like mye eller mer på et bra sett med golfkøller.

Golfkøllene er da akkurat like mye "kastet bort"? Men hey, go ahead, kjøp en 75.000-kroners gitar om det er det man vil, men jeg tror ganske garantert man får en som har samme feel (eller bedre!) under 30. Når det er sagt er det (må jo være det, til den prislappen) udiskutabelt noe spesielt med akkurat den som gjør den så 'bra' (hva nå man enn legger i det).

:)

Lenke til kommentar
*kremt*jo*host*

mange her på forumet har ting imot EMG sine pickups av prinsipp.

selv synest jeg EMG har de kuleste pickupsene, samt at de gir fantastisk lyd.

Lenke til kommentar
Nja, den er da noe vanskelig..ville kanskje heller satset Dio, Kiss, noe i den duren.

*kremt*jo*host*

Stygge gitarer med kjipe pickups..(som regel)

Golfkøller: Joa, det er unntaket :)

Lenke til kommentar

Tror jeg kommer til å velge enten Epiphone Les Paul Custom EX eller Futura EX/FX. For min spillestil og sound, så er EMG 81/85 ett godt valg. Har hatt mange gitarer med Floyd Rose, så jeg har av gammel vane lyst på det, men Locktone tune-o-matic er ikke å forakte heller.

Skal tygge litt til på det før jeg bestemmer meg.

Er det noen som har erfaringer med Line6 Spider III forsterkerene? Må prøve å finne en butikk som har en av disse, så jeg får prøvd selv.

Lenke til kommentar
Jeg syns man skal få investere akkuratt så mye som man selv har lyst til i en gitar uavhengig av ferdigheter. En gitar er noe man kjøper heller sjeldent og som gjerne varer livet ut om man tar godt vare på den.

Joda, folk må jo få bruke penger på det de vil. Mitt poeng er bare at det er ytterst få som kan traktere et slikt instrument på et vis som, i mine øyne, gjør dem verdige et så flott instrument..

Tror jeg kommer til å velge enten Epiphone Les Paul Custom EX eller Futura EX/FX. For min spillestil og sound, så er EMG 81/85 ett godt valg. Har hatt mange gitarer med Floyd Rose, så jeg har av gammel vane lyst på det, men Locktone tune-o-matic er ikke å forakte heller.

Skal tygge litt til på det før jeg bestemmer meg.

Er det noen som har erfaringer med Line6 Spider III forsterkerene? Må prøve å finne en butikk som har en av disse, så jeg får prøvd selv.

Skjønner at jeg ikke har stor troverdighet hos deg, men Line6 sine amper suger hesteræv.

Lenke til kommentar
*kremt*jo*host*

mange her på forumet har ting imot EMG sine pickups av prinsipp.

selv synest jeg EMG har de kuleste pickupsene, samt at de gir fantastisk lyd.

JA, EMG er utrolig fete pickups, selv om mine favoritter kommer fra DiMarzio. Men merka i svaret at det kommer nok fra smak og behag, i og med at han mente "Stygge gitarer med kjipe pickups". Dermed sitter jeg igjen med konklusjonen at LTD-gitaren min er så god som jeg selv vil ha den til :) EMG gir kanskje en litt "kjedelig" lyd som er ensidig, men fortsatt ekstremt bra på den tingen. Spør du meg, da :)

Lenke til kommentar
Skjønner at jeg ikke har stor troverdighet hos deg, men Line6 sine amper suger hesteræv.

Så lenge du bare sier de suger hesteræv, så er troverdigheten din ganske...ja...

Hva er så dårlig med de da? Klarer du og si det på en grei måte, så kanskje troverdigheten din går opp noen hakk... who knows

Lenke til kommentar

Så lenge du bare sier de suger hesteræv, så er troverdigheten din ganske...ja...

Hva er så dårlig med de da? Klarer du og si det på en grei måte, så kanskje troverdigheten din går opp noen hakk... who knows

Skal sies at det er forsterkere med mange lyder, og du kan få lyd som ligner på god lyd om du skrur litt. Men som de aller fleste billige transistoramper har de flat og kjedelig lyd jevnt over, og vrengkanalene høres ut som bier hele gjengen. Overgås lett med en Epiphone Special Combo eller noe i den duren, som i tillegg er en røramp!

Lenke til kommentar
Tar ordene ut av munnen til edge og leder de litt til hva jeg syntes, hvertfall, og sånn jeg forsto det var at han mente det finnes alt for mange som tror man kan kjøpe masse fancy stash og da automatisk spiller kjempebra. (Pappas gutt etc)

En god gitarist bør kunne spille bra på både en Cort G200 og en Fender Vintage 57 (random navn, ikke bli fornærmet :wee:) er vise ord fra Østen antar jeg.

Syntes nå jeg da, med min brukte billige planke m/ strenger.

For å kvirrulere litt..:

Sikker på at det ikke er de som står på utsiden og ser inn som blir misunnelige og alt for raskt trekker denne konklusjonen?

Joda, folk må jo få bruke penger på det de vil. Mitt poeng er bare at det er ytterst få som kan traktere et slikt instrument på et vis som, i mine øyne, gjør dem verdige et så flott instrument..

Jeg hører flere si dette, men ingen gir noe god grunn for det. Hva er galt med nybegynnere med godt utstyr? Hvorfor er de ikke verdig?

Jeg har hørt et argument om at en bør kunne spille på alle typer gitarer, ikke bare de beste. Betyr det at en bør anbefale å begynne på en skikkelig sjip gitar? Hvor går grensen der? Det kan virke som at de som bruker dette argumentet ikke tror at en klarer å spille en sjip gitar dersom en har lært på en bedre. Latterlig : p

---

Var visst flere ting jeg vil ta del i her:

AMP: Det er fair at valve special låter bedre om du har en brukelig pedal foran. Men nå ligger den prismessig over spider serien. Ikke bare koster ampen mer, men du må jo ha effekter (vreng er ofte et must for unge gitarister) i tillegg og da snakker vi snart dobbel pris. Foreslå en amp som låter bedre til samme pris, eller fortell han pent at han kanskje burde investere en lapp ekstra og få en bedre forsterker, istedenfor å fortelle hvor mye hesteræv den suger.

EMG: Her sitter det også noen fugler og synser i hytt og pine. Noen har fått det for seg at EMG er det kuleste og beste du får tak i (Spesielt unge metalheads som har sett sine helter med EMG. Gjerne tror de at EMG løser problemet for hvorfor det låter så piss når de spiller på sin Billigmjøl 15), mens andre forakter og avviser EMG som dårlige og sjipe (Gjerne pga. disse unge metalkidsa som hausser EMG i skyene uten å ha prøvd det engang).

Faktum er at EMG låter bra. Men det hører til sitt bruk. Jeg personlig liker det ikke, men jeg synest ikke min personlige mening bør komme i veien for at noen vil ha 'den' lyden. Dette er ikke bare metall-mikker, som mange småunger har fått det for seg. Du kan spille alt fra alternativt til jazz og det låter BRA. Du vil ikke få glasstone, du vil ikke få twangtone, du vil ikke få les paul tonen. Men EMG tonen. De låter klart og outputen er høyere som gjør at ampen oppfører seg annerledes. De har en annerledes dynamikk.

Dessuten har du forskjellige EMG pickuper som hver låter forskjellig. Det jeg prøver å si egentlig, er at verden ikke er enten / eller. Hvert til sitt bruk. Men ikke kjøp det fordi naboguttene som har spilt i 4 måneder og kan deler av enter sandman sier at det er de beste pickupene... ...Nuff said.

Endret av apegryn
Lenke til kommentar

Som jeg nevnte tidligere, så har jeg spilt gitar siden 1980 (mao. før de fleste i denne tråden en gang var født...).

Jeg har hatt x antall gitarer (bl.a. en Kramer US custom til ca. 20k), og diverse gitarrigger. Min siste rigg kostet nok i området 40k med kabinetter, for og sluttsteg, effekter, osv. (og det var rundt 1990). Spilt i forskjellige band og turnert litt.

Så jeg er ingen nybegynner... jeg spiller metal og rock hovedsaklig (selv om jeg er utdannet innen jazz og klassisk på gitar), så jeg vet hva slags sound jeg vil ha!

Gitar og musikk ble lagt på hylla for en del år tilbake, av ymse grunner. Nå har jeg lyst til å begynne å spille igjen, men kun i det små inntil videre. Jeg og en kamerat har ett lite prosjekt som er på tankestadiet, som kanskje med tid og stunder kan bli ett bandprosjekt.

Ønsker ikke og bruke mer enn 10, max 15k på utstyr enda (gitar og amp), og det er først og fremst til hjemmebruk. Om ting skulle skje med prosjektet, så vil jeg selvfølgelig vurdere mer "ordentlig" utstyr.

So, keep this in mind...

Lenke til kommentar

Eh, var du ute etter råd nå? For det virket som du visste hva du ville ha... :p

OG det virket som de fleste var underutdannede til å fortelle deg noe..

Altså, jeg skjønte ikke meningen med innlegget ditt..

Endret av BallsMcLongCock
Lenke til kommentar
Jeg har hørt et argument om at en bør kunne spille på alle typer gitarer, ikke bare de beste. Betyr det at en bør anbefale å begynne på en skikkelig sjip gitar? Hvor går grensen der? Det kan virke som at de som bruker dette argumentet ikke tror at en klarer å spille en sjip gitar dersom en har lært på en bedre. Latterlig : p

---

AMP: Det er fair at valve special låter bedre om du har en brukelig pedal foran. Men nå ligger den prismessig over spider serien. Ikke bare koster ampen mer, men du må jo ha effekter (vreng er ofte et must for unge gitarister) i tillegg og da snakker vi snart dobbel pris. Foreslå en amp som låter bedre til samme pris, eller fortell han pent at han kanskje burde investere en lapp ekstra og få en bedre forsterker, istedenfor å fortelle hvor mye hesteræv den suger.

EMG: Her sitter det også noen fugler og synser i hytt og pine. Noen har fått det for seg at EMG er det kuleste og beste du får tak i (Spesielt unge metalheads som har sett sine helter med EMG. Gjerne tror de at EMG løser problemet for hvorfor det låter så piss når de spiller på sin Billigmjøl 15), mens andre forakter og avviser EMG som dårlige og sjipe (Gjerne pga. disse unge metalkidsa som hausser EMG i skyene uten å ha prøvd det engang).

Faktum er at EMG låter bra. Men det hører til sitt bruk. Jeg personlig liker det ikke, men jeg synest ikke min personlige mening bør komme i veien for at noen vil ha 'den' lyden. Dette er ikke bare metall-mikker, som mange småunger har fått det for seg. Du kan spille alt fra alternativt til jazz og det låter BRA. Du vil ikke få glasstone, du vil ikke få twangtone, du vil ikke få les paul tonen. Men EMG tonen. De låter klart og outputen er høyere som gjør at ampen oppfører seg annerledes. De har en annerledes dynamikk.

Dessuten har du forskjellige EMG pickuper som hver låter forskjellig. Det jeg prøver å si egentlig, er at verden ikke er enten / eller. Hvert til sitt bruk. Men ikke kjøp det fordi naboguttene som har spilt i 4 måneder og kan deler av enter sandman sier at det er de beste pickupene... ...Nuff said.

Joda, at nybegynnere har gode gitarer gjør jo ingenting, bare bra om det inspirerer dem. Forskjellen i mitt hode ligger dog på en gitar til 15k og en til 75k, som i tillegg er håndlagd i få eksemplarer i året. Greit nok at en nybegynner har råd, men i min verden bør en gitar av den klassen eies av noen sm kan bruke den, uansett. Er bare umenneskelig å spille Smoke on the Water på slikt :)

Greit, Valve Special var dårlig eksempel da den i grunn ikke er stor nok til å måle seg med Line6 til samme pris(volum-messig that is).. Men faktum er at du får mange _bedre_ amper til samme pris(Roland Cube, om ikke annet).

Lenke til kommentar
For å kvirrulere litt..:

Sikker på at det ikke er de som står på utsiden og ser inn som blir misunnelige og alt for raskt trekker denne konklusjonen?

Nei, det er jeg ikke sikker på. Det kan jeg lett konfirmere faktisk, en ting er sikkert, jeg er grisemisunnelig på de som har råd til å kjøpe noe så fancy. :wee:

Men hva mener du med rask konklusjon? Sånn jeg ser det var det ikke noen negativ konklusjon i innlegget, kun en påpeking på at det finnes de som tror dyrt gear = profesjonalitet.

Det betyr jo ikke det (selv om det er vel greit å begynne i det små, iom at mange finner ut det ikke er noe for dem). Påstanden fra min side er at noen gjemmer seg bak profesjonelt utstyr, boosting og retusjering uten å kunne spille gitar. Hva du legger i å spille gitar kan jo være mye rart, men jeg (som nybegynner) legger hvertfall i det at man kan noe mer enn power chords og rask picking, som jo med de riktige pedalene og lydvrengerne høres bra ut.

Follow me? :fun:

Endret av BiNko
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...