Gå til innhold

Forumets uoffisielle gitar-tråd...

SGE7000

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ligg eit par X500-er på ebay, men dei reknar eg med du har sett. Kva står T-en for?

Ja takk, jeg er innom ebay minst et par ganger om dagen. :)

T-modellen har dog ear P90'er og Bigsby. Desverre ble det ikke laget, og solgt, så mange av den. Den "vanlige" som stadig dukker opp på eBay har humbuckere og ikke Bigsby. Jeg har lekt med tanken på å kjøpe en slik og sette på den Bigsby og P-90 i humbuckerstørrelse, men det blir ikke det samme...

X-500 (i sunburst, X-550 i blonde) ble opprinnelig lansert på starten av 50 tallet, med single coil Franz pickuper. Så rundt 1960 skiftet de som så mange til humbuckere og laget denne fram til 1990.

Da ble den erstattet med X700. (Som er carved top, ikke archtop som 500'en) Nydelige gitarer det også, men fortsatt med humbuckere.

Så i 2001 lanserte de en reissue serie av 500, både i single coil og humbucker versjon. Førstnevnte ble også laget i en litt mer luksuriøs modell kalt X-550P som var tenkt som en signaturmodell for Dave Gonzales, som i alle år hadde spilt en vintage X-550. Men har likte den ikke noe særlig fordi den ikke lignet den gamle (kortere skala, annen lyd i pickupene etc.) Så han tok med originalen til Fenders Custom Shop og fikk dem til å lage en egen versjon. Den hadde selvsagt vært drømmen, men ingen vet (bortsett fra Mike Flemming som laget den og de andre gutta på Custom Shop) hvor mange som ble laget.

Men siden jeg ikke har noe forhold til originalen, er en standard X-500T helt grei for meg.

Det verste er at det var to stykker til salgs på begynnelsen av året, men da hadde jeg ikke cash. Nå er min Albert Collins tele solgt, så nå har jeg litt penger, men nå er det ingen å se. (Det ser ut som en butikk i Nederland har en, men til en pris som er dobbelt av hva de går for på eBay. Det er uaktuelt.)

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Noen her som vet om en Fender American Vintage '52 Telecaster duger til litt hardere rock? :) har sjekket litt rundt på jutub, og fant ut at den kunne brukes til så mangt, men ville spørre om noen erfaringer her blant ekspertene ;)

Tord

Lenke til kommentar

Gitar: Ibanez RG520IX. Basswood kropp, Lo Pro Edge.

Mic: enten kjøpe TB-6 nå, kjøpe DiMarzio Steve's Special nå, eller vente til jeg finner en D Sonic.

Det som står i nå er en ToneZone. Vil bytte den ut, syns ToneZone er for grumsete og ikke duger til noe konkret (tenk tight metallyd og Petrucci)

Hva velger jeg?

Lenke til kommentar
Noen her som vet om en Fender American Vintage '52 Telecaster duger til litt hardere rock? :) har sjekket litt rundt på jutub, og fant ut at den kunne brukes til så mangt, men ville spørre om noen erfaringer her blant ekspertene ;)

Tord

Bytt stolpickup til ein humbucker i singlecoil størreslse, så skulle det gå fint.

Konnis: Eg rakkar herved hardt ned på ampen din. Ikje alt som kan løysast ved å bytte pickup.

There, I said it. Cube duger ikkje til alt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...