Gå til innhold

Forumets uoffisielle gitar-tråd...

SGE7000

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Seriøst? Kult ^^

Synes bare siden høres litt merkelig ut, når det står "sjekk den råååååååe gitttaren her a!!!!!!!!", men når man faktisk må møte karen\kjendisen(:p) som selger gitaren så går det sikkert greit.

Han er bare engasjert :p

hehe, han er vel veldig engasjert også da :p Men er jo bare bra det da...!

BTW... Får å få tak i han... Er det bare å sende mail til den adressen som står på toppen av sida?

Lenke til kommentar

Her skal jeg til å tørke støv (faktisk tørke støv altså, spiller hver dag. Duh) av min litt billige Cort, og hva skuler mine uskyldsblå?

Noe ser ikke helt riktig ut. Det blir plutselig klart. Hvor fort den blir ustemt - hvordan jeg ikke en gang kan STARTE på en skala før b og g går helt ut av tone.

Den.. den TINGEN der bak, det monsteret som skal holde strengene i et godt grep, den gjør ikke jobben sin, eller dvs. det gjør den kanskje, men for godt? Den ser rimelig elevert ut. Strengehøyden er høyere nærme bridgen enn den er på halsen. Kan dette ha noen sammenheng? Er det andre grunner til ustemthet fortere enn du selv kan spille? (Fun-pun).

Altså, strengene blir fort ustemt og venner seg ikke til ny tuning så bra. Har dette noe med bridgen å gjøre? Er dette noe en relativt uerfaren gitarmekker (undertegnede) kan fikse selv?

Legger ved et par bilder. Legg merke til at jeg ikke orket tørke støv likevel.

Takk for svar eller tips!

post-116754-1234006479_thumb.jpg

Endret av Binko
Lenke til kommentar

Herrejemini! Sånn skal det jo absolutt ikke se ut.

Tremoloen skal ligge parallelt med gitarkroppen. Du må stramme fjærene i luka på baksida av gitaren, fordi at strengene nå drar mye hardere i tremoloen enn det fjærene gjør.

Det du nå må gjøre er å slakke på strengene mye, ellers vil de bli for stramme når du strammer fjærene. Når tremoloen ligger parallelt med gitarkroppen stemmer du dem opp, og da vil antakeligvis tremoloen ha vippet på seg igjen, så du må bare gjøre denne prosessen om igjen og om igjen helt til strengene holder på tuningen etter at du drar og strekker litt på dem.

Tror jeg. TWFA og KimNK har sikkert en bedre metode, men de er gitarleksikon, mens jeg bare har gjort dette to ganger, improvisert. Resultatet har blitt bra for min del, men jeg aner ikke om det er riktig fremgangsmåte.

Endret av Stonemeister
Lenke til kommentar
Det du nå må gjøre er å slakke på strengene mye, ellers vil de bli for stramme når du strammer fjærene. Når tremoloen ligger parallelt med gitarkroppen stemmer du dem opp, og da vil antakeligvis tremoloen ha vippet på seg igjen, så du må bare gjøre denne prosessen om igjen og om igjen helt til strengene holder på tuningen etter at du drar og strekker litt på dem.

Funker det. :thumbup:

Lenke til kommentar

Flott, da prøver jeg det, forhåpentligvis uten å ryke noen sener, strenger eller knekker noen halser og sånt.

Sååeh skal holde dere oppdatert. :p

EDIT: Skal jeg skru på skruene under? Altså. Skal jeg legge ved et bilde, kanskje.

Er vel bare ett par skruer her, så...

Endret av Binko
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...