Gå til innhold

Forumets uoffisielle gitar-tråd...

SGE7000

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hva er vanlig pris for å justere halsen på en akustisk gitar? Hos en musikksjappe?

Vet ikke om jeg har garanti ennå...

gitaren skurrer på 6, 8, 9mnd.

Betalte omlag 400 for den siste servicen eg hadde på min. Det var bandsliping, justering av halsvinkel og nye strengar.

Lenke til kommentar
Hvor kjøper dere gitarer? I butikk eller over nett? Og hvordan er det å bestille fra utlandet med tanke på mva, garanti og sånt?

Av mine gitarer og basser (nåværende og tidligere, det vil si de av dem jeg husker) er vel 5 stykker kjøpt i butikk i Norge. En har jeg byttet til meg. En er kjøpt i butikk i USA. 5 er custombygg. 6 eller 7 er kjøpt på eBay fra amerkanske selgere.

Skal du bestille i utlandet så må du betale moms, så fremt gitaren koster mer enn 200 kroner. Og det gjør de jo stort sett. Merk at du må betale moms både på kjøpesummen og på frakten. Unntaket er hvis du selv reiser over og tar med gitaren som bagasje, da er grensen 6000 kroner.

Garantibestemmelsene varierer fra produsent til produsent, men de fleste av dem har ikke worldwide garanti. Dog kan noen av dem for eksempel ha en garanti som gjelder en region, for eksempel Skandinavia eller Europa. Den amerikanske garantien er stort sett ikke gyldig her i Norge, så då må gitaren sendes tur-retur USA for reparasjon. (Hvilket gjerne betyr noen tusen kroner i frakt, og dermed blir det billigere å betale for reparasjonen her hjemme.)

Geir :)

Lenke til kommentar

Takk for svar. Gjør valget lettere for meg. Stikker nok innom en butikk i løpet av uka :) Og hvor vanvittig mange gitarer du har (eid) Geir!

Jeg skal gå til innkjøp av min første elektriske så leter etter en i prisklassen 3-4000. Kom gjerne med forslag!

Lenke til kommentar

Jeg skjønner virkelig ikke hvorfor folk her skal disse Yngwie Malmsteen så veldig mye..

Han er jo sykt mye flinkere enn samtlige her, tørr jeg påstå.. han mestrer mange gitarkunnskaper og teknikker, han trives med det han gjør og lever av "hobbyen" sin, som mange av oss bare kan drømme om..

Så kommer det jævla mange usaklige innlegg om at han er kjedelig og ikke har "feeling" .. vel, hva svarte er "korrekt feeling"? Han spiller gitar, trives med det, og er glad, og synes sikkert det er jævla kult selv.. Hvem er DU til å kritisere akkurat det? Igjen: han har kommet lengre enn noen av oss, og sikkert komme til å gjøre også..

Vel, hold dere til deres egen favoritt hvis dere ikke liker stilen hans, men å disse han synes jeg bare blir veldig barnslig.. han er en av verdens beste gitarister (selv om det er veldig mange av dem), så det å hakke på synes jeg bare blir dumt..

Selv er jeg absolutt ikke noen blodfan av fyren, synes noe er kult.. en del repeterende.. men jeg er i ingen posisjon til å kritisere.. Jeg har ingen CD-er, men ser av og til noen youtube klipp og setter pris på det spektret av musikken som han representerer og teknikken han innehar, og tar det for det det er..

Ville bare ha sagt det..

Lenke til kommentar
Skal gitaren være hvit, så foretrekker jeg noe som dette:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
083bender1.JPG

:whistle:

Utrolig sexy! Noen som vet hvor prisklassen på liknende ligger?

Jeg mistenker at det er et custombygg, selv om det finnes lignende modeller fra Fender. De er typisk custom shop modeller og koster gjerne 4000+ dollar veiledende (3-3500 dollar i butikkene.) Skal du få en håndbygget så koster det nok like mye.

Vil du lage en selv så titt på www.warmoth.com. Der får du kropp i korina for 200 dollar, pluss 110 for bindingen og nær et par hundre for lakkeringen. Så må du ut med et par hundre for halsen, og så må du ha pickuper og elektronikk og hardware. Regn et par-tre hundre dollar til for det. Da har du brukt tusen dollar i deler, og så må du montere det selv. Husk at det kommer frakt og moms på toppen.

Alt dette basert på "standard" utstyr. Skal du ha mer ekslusive tresorter etc kan du fort plusse på mye penger...

Gitaren på bildet har en b-bender, det krever ekstra fres og hardware og vil gjøre gitaren dyrere. Jeg vet ikke om Warmoth leverer det...

Lenke til kommentar
Jeg skjønner virkelig ikke hvorfor folk her skal disse Yngwie Malmsteen så veldig mye..

Det er favorittsporten til internettnerder det. Å kritisere det man ikke liker er enda morsommere enn å skryte av det man liker. Det gjelder ikke bare musikk.

Han er jo sykt mye flinkere enn samtlige her, tørr jeg påstå.. han mestrer mange gitarkunnskaper og teknikker, han trives med det han gjør og lever av "hobbyen" sin, som mange av oss bare kan drømme om..

Som det heter: Folk som kan spille gitar skriver ikke på internettforum, de spiller gitar. Men paradoksalt nok er det de "tapte drømmer" som gjør at vi føler oss berettiget til å kritisere, når verden en gang er så urettferdig at vi ikke ble rockestjerner, så skal i hvert fall de som ble det levere varene, ellers er det dobbelt urettferdig...

Ville bare ha sagt det..

Og det må du selvsagt ha lov til.

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

:)

Ja, det er bare at det irriterer meg så veldig mye av og til.. å ikke like musikken er en ting, å kalle han "dårlig" er en helt annen, liksom..

Personlig har jeg aldri helt "fattet" U2, f.eks, og synes det er for meg veldig kjedelig.. men, jeg kan aldri i en rett sinnsstemning påstå at de er dårlige, liksom..

En annen sak.. jeg vil anbefale programmet RiffWorks! Kjøpte meg det for ikke så lenge siden, og synes det er veldig genialt.. veldig lett å ta opp riff og flytte rundt.. Mener å huske at det koster ca 100 US dollar.. :)

Lenke til kommentar

Fordi han er ein kokainmisbrukande sjølvsentrert tulling med eit ego stort som sin eigen ølmage. Han blir ståande igjen som eit matt tivolispeglbilde av seg sjølv på 80-talet og det er berre trist. Til tider flaut.

Endret av KimNK
Lenke til kommentar

Kokainmisbrukende og selvsentrert er det nok mye mulig han er, men jeg har aldri fått inntrykket av at han er det noe mer enn mange andre store stjerner..

Hans storhetstid var nok på 80-tallet ja, og det han gjør nå er nok veldig likt det han gjorde da.. men, det er vel det som er litt greia hans... kanskje litt slik som AC/DC (som jeg liker veldig godt selv), de ga jo ut Black Ice, og høres jo "klin likt" det som de slapp på 80-tallet de også.. hver sin smak, sikkert.. Synes bare han får veldig mye ufortjent piss mot seg, både her og andre steder..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...