edge Skrevet 27. januar 2009 Del Skrevet 27. januar 2009 Sagt det før og seier det igjen. Fulltone '69. Kikka på Fulltone, men er jo discontinued.. De dukker opp på eBay med jevne mellomrom. Ligger et par der nå. Geir Blir dyrt med oppmot 3000 spenn for en fuzz ass.. Kan legge ut ønskes kjøpt heller.. Lenke til kommentar
Anonym5656 Skrevet 27. januar 2009 Del Skrevet 27. januar 2009 Skader jeg telecasteren min på noen måte om jeg stemmer den i g-a#-g-a#-d-g ? Lenke til kommentar
Valkyria Skrevet 27. januar 2009 Del Skrevet 27. januar 2009 du skader den neppe, men de må nok intoneres Lenke til kommentar
edge Skrevet 27. januar 2009 Del Skrevet 27. januar 2009 Skader jeg telecasteren min på noen måte om jeg stemmer den i g-a#-g-a#-d-g ? Nja. Gjorde noe lignende med min og halsen ble svært bøyd(selvsagt ikke noe problem om du har mulighet til å trimme trussroden selv). Eventuelt setter du på tynnere strenger som gir samme tension ved den stemmingen Lenke til kommentar
Khalifen Skrevet 27. januar 2009 Del Skrevet 27. januar 2009 Forsøkte en Fender Mustang fra '67 idag. Dessverre uten forsterker, men dæven, halsen var av en annen verden! Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 27. januar 2009 Del Skrevet 27. januar 2009 (endret) Skader jeg telecasteren min på noen måte om jeg stemmer den i g-a#-g-a#-d-g ? Å stemme opp alle bass-strengene så mye vil nok være litt voldsomt. Jeg vil ikke anbefale det med et standard sett. Men du kan kjøpe en blanding av strenger og sette på (regnet fra den tynneste til den tykkeste): e: Denne skal helt opp til g, så kjøp en så tynn e-streng som mulig og stem opp. h: Denne skal til d, så sett heller på en litt tykk e-streng og stem ned en hel. g: Denne skal til a#, så bruk en h-streng her og stem ned en halv. d: Denne skal til g, så her bruker du en vanlig g-streng. a: Denne skal til a#, så her kan du bruke en a-streng og stemme opp en halv E: Denne skal til g, så her bruker du en tykk a-streng og stemmer ned en hel. Med forbehold om at jeg oppfattet stemmingen riktig. Geir Endret 27. januar 2009 av tom waits for alice Lenke til kommentar
Anonym5656 Skrevet 27. januar 2009 Del Skrevet 27. januar 2009 Ah, forskjellige strenger, det tenkte jeg ikke på. Jeg tror uansett jeg skal kjøpe en billig-gitar for å eksprimentere med stemming og forskjellige strenger. Lenke til kommentar
Marius Fjeld Skrevet 27. januar 2009 Del Skrevet 27. januar 2009 Kjøp en med gode stemmeskruer ihvertfall, da. Lenke til kommentar
KimNK Skrevet 27. januar 2009 Del Skrevet 27. januar 2009 (endret) Har fortsatt til gode å sjå eit par -stemmeskruar- som ikkje klarer å holde stemminga. Endret 27. januar 2009 av KimNK Lenke til kommentar
edge Skrevet 27. januar 2009 Del Skrevet 27. januar 2009 Har fortsatt til gode å sjå eit par -stemmeskruar- som ikkje klarer å holde stemminga. En kompis kjøpte gitar på Lidl av alle plasser. Stemmeskruene var så skrøpelige at når den var helt stemt opp og sto over natta så dro tremoloen i strengene helt til den lå helt flatt(med to fjærer) Lenke til kommentar
KimNK Skrevet 27. januar 2009 Del Skrevet 27. januar 2009 Skal vedde på at det hadde gått an å stramme dei til. Lenke til kommentar
edge Skrevet 27. januar 2009 Del Skrevet 27. januar 2009 Skal vedde på at det hadde gått an å stramme dei til. Vi prøvde det meste. Til slutt var innmaten i skruene kvernet opp, og skruene begynte å gå baklengs uten å engang skru på dem ..det var en kjip gitar som forsvant nyttårsaften Lenke til kommentar
KimNK Skrevet 27. januar 2009 Del Skrevet 27. januar 2009 (endret) Haha, jaja. GG Lidl. Men det eg ville fram til er at når folk flest skuldar på stemmeskruane, så er det nesten garantert nøtta eller oppstrenginga det er noko gale med. Endret 27. januar 2009 av KimNK Lenke til kommentar
edge Skrevet 27. januar 2009 Del Skrevet 27. januar 2009 Haha, jaja. GG Lidl. Men det eg ville fram til er at når folk flest skuldar på stemmeskruane, så er det nesten garantert nøtta eller oppstrenginga det er noko gale med. Det er jo klart. De fleste morgan-klasse gitarer er jo helt kurante i de fleste sammenhenger. Lenke til kommentar
Marius Fjeld Skrevet 28. januar 2009 Del Skrevet 28. januar 2009 Godt mulig stemmeskruer blir feil å si, men du skjønte hva jeg mente, ja? Lenke til kommentar
TordO Skrevet 28. januar 2009 Del Skrevet 28. januar 2009 er det noen anbefalt måte å ta en "service" halsen en gang i blant? Mener å ha lest her en plass om noe olje eller lakk eller noe slikt som skulle være godt å bruke av og til.. men klarer ikke å finne posten jeg tenker på.. Tord Lenke til kommentar
KimNK Skrevet 28. januar 2009 Del Skrevet 28. januar 2009 Hvis du har gripebrett i rosewood kan det ha godt av ein rens med sitronolje av og til. Kostar 50-60kr for ei flaske hos gitardealeren din. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 28. januar 2009 Del Skrevet 28. januar 2009 (endret) Det kommer an på treverket. Er hals og griprebrett i lønn er det som regel lakket (skjønt lakken kan være slitt vekk enkelte steder på gamle halser.) En lakket hals gjør du ren med milde (ikke skurende) vaskemidler. Siden den er lakket trenger den ikke noen etterbehandling. Er gripebrettet derimot i palisander (rosewood) eller ibenholt (ebony) eller lignende treslag, skal du være forsiktig med å bruke såpevann i store mengder, da det paradoksalt nok tørker ute treverket. Nærmere bestemt så vasker det vekk den naturlige oljen i treet. Slike gripebrett bør etterbehandles med olje av passende slag. Mange sverger til sitronolje, men det er nok ikke bevist at sitronoljen har noen bedre effekt enn andre tilsvarende oljer. Men de lukter godt og gir gripebrettet en fin glans. Og de renser litt. ("Sitronoljer" er da også vanlige oljer tilsatt en liten dash sitronolje. Og godt er det. Hovedbestanddelen i ren sitronolje er ifølge Wikipedia D-limonene, som er et kraftig løsemiddel og ikke noe du vill bruke i ren form på gitaren din. Men det er det som gir renseeffekten.) Gitarbutikkene selger fine små flasker med rensemidler og gripebrettolje. De er bra, men det er ikke noe magisk ved dem, bortsett fra prisen. Det er sikkert noen her som har noe å anbefale som ikke koster like mye. Geir Edit: Kim postet mens jeg skrev min... Endret 28. januar 2009 av tom waits for alice Lenke til kommentar
Kevin1337 Skrevet 28. januar 2009 Del Skrevet 28. januar 2009 Noen som har erfaringer med Gibson Explorer eller Jackson King V KVX10? Lenke til kommentar
Kakofoni Skrevet 28. januar 2009 Del Skrevet 28. januar 2009 Skader jeg telecasteren min på noen måte om jeg stemmer den i g-a#-g-a#-d-g ? Stem den i E-G-E-G-H-E og sett på capo på tredje bånd i stedet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå