Gå til innhold

Forumets uoffisielle gitar-tråd...

SGE7000

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Prince er drøy på gitar.

Av det jeg har hørt er han en helt grei gitarist men er milevis langt ifra å være en av de beste i verden.

Da har du ikke hørt etter. Prince er definitivt en av de beste instrumentalister som finnes. Men i motsetning til mange gitarister har han flere ben å stå på, og de andre sidene av ham har fått langt mer oppmerksomhet.

Og så har han en viktig kvalitet som han deler med mange av mine personlige favoritter: Han trenger ikke å vise hvor fort han kan spille. Soloen skal framheve sangen, ikke omvendt.

Og et viktig handicap når "verdens beste" skal utpekes blant musikkfans: Han er ikke sjangertro. Fans liker ikke overraskelser, de vil helst gå på konsert i 2009 og høre soloen på sin favorittlåt spilt som på plata i 1986 så de kan spille med på sine luftgitarer... ;)

Geir :)

Helt enig Geir.

Ikke bare Prince som ikke trenger vise hvor fort han spiller for å vise at han er flink. De beste gitaristene (i mine ører) spiller ikke fort.

Lenke til kommentar
En av de mest stemningsfulle gitaristene jeg vet om er nok Andy McKee, men Prince, Mark Knopfler og David Gilmour er også gitarister jeg virkelig liker.

Alle er flotte gitarister! :) McKee har jo meget spesiell stil. Så et intervju med han der de spurte hva som var hemmeligheten bak hans spillemåte. Han svarte noe som at det første man må gjøre er å bli duganes god på både gitar og trommer ;)

edit: leif

Endret av Benor
Lenke til kommentar

Av det jeg har hørt er han en helt grei gitarist men er milevis langt ifra å være en av de beste i verden.

Da har du ikke hørt etter. Prince er definitivt en av de beste instrumentalister som finnes. Men i motsetning til mange gitarister har han flere ben å stå på, og de andre sidene av ham har fått langt mer oppmerksomhet.

Og så har han en viktig kvalitet som han deler med mange av mine personlige favoritter: Han trenger ikke å vise hvor fort han kan spille. Soloen skal framheve sangen, ikke omvendt.

Hvor god en gitarist er er ikke avhengig av hvor fort han/hun spiller eller kan spille men heller hvor god gitaristen spiller og hvordan det høres ut. Gode eksempler er er SRV og Joe Bonamassa. Ingen av dem er shredders men gud bevare meg vel hvor dyktige de er. Det er intrikat og smakfult med alle de små detaljene på alle de riktige plassene og de spiller med flyt og kontinuitet. Noen performance i deres klasse har jeg aldri hørt Prince utføre og jeg får da problemer med å klassifisere ham som en legendarisk gitarist blandt de alle beste.

Det er riktig som du sier at han i motsettning til mange andre gitarister har flere ben å stå på og kan koreografere og spille mange andre instrumenter, men det i seg selv plasserer han ikke helt i topp som gitarist.

Forøvrig synes jeg ikke en gitarist nødvendigvis er dårlig bare for han/hun kan spille fort. Det rynkes uforholdsmessig mye på nesen av at noen spiller fort, kritikk man aldri hører rettet mot fks. klassiske pianister og jazz saksofonister. Men for all del, alt til rett tid og i riktig form. Jeg kan ikke fordra Yngwie Malmsteen, men Shawn Lane derimot synes jeg absolutt er en gitarist som fortjener en plassering blandt de beste i verden til tross for at han også var en av de raskeste i verden.

Lenke til kommentar
Noen performance i deres klasse har jeg aldri hørt Prince utføre og jeg får da problemer med å klassifisere ham som en legendarisk gitarist blandt de alle beste.

Fair nok. Men det at du ikke har hørt det betyr ikke at han ikke kan. Det er uansett et spørsmål om smak og behag, og din er like gyldig som min. Jeg anbefaler allikevel i ledige stunder at du oppdaterer deg på ham. Kanskje blir du positivt overrasket....

Det er riktig som du sier at han i motsettning til mange andre gitarister har flere ben å stå på og kan koreografere og spille mange andre instrumenter, men det i seg selv plasserer han ikke helt i topp som gitarist.

Nei, det sa jeg heller ikke. Det jeg sa var at de andre talentene hans har fått overskygge hans talenter som instrumentalist. Hadde Prince "bare" vært gitarist, hadde han kanskje paradoksalt nok fått mer oppmerksomhet for den delen av hans talent.

Forøvrig synes jeg ikke en gitarist nødvendigvis er dårlig bare for han/hun kan spille fort. Det rynkes uforholdsmessig mye på nesen av at noen spiller fort, kritikk man aldri hører rettet mot fks. klassiske pianister og jazz saksofonister. Men for all del, alt til rett tid og i riktig form.

Jeg er enig. En gitarist er ikke dårlig fordi han kan spille fort, han er dårlig fordi han spiller fort i tide og utide.

Nå har jeg alltid hatt mer sansen for lyriske pianister og saksofonister også, når vi snakker om jazz.

Klassisk piano blir litt anderledes fordi man stort sett spiller det komponisten har bestemt, ikke det man selv velger. (I motsetning til fiolinsonatens kadens, som mer tilsvarer gitarsoloen.)

Forskjellen fra rocken er at menigmann der synes å legge mer vekt på hastighet som teknisk kvalitet. Det er synd. Jeg kan få tårer i øynene av et rolig øyeblikk med Keith Jarret alene ved flygelet, det får jeg ikke av Rick Wakemans fingerøvelser, for å si det slik. Det betyr ikke at sistnevnte ikke er dyktig, men at han nok er fanget i fellen som virtuos.

Uansett: Jeg anbefaler folk å gi gitaristen Prince en sjanse. Nå er det lenge siden jeg hørt mye på ham selv, jeg ga ham opp når han begynte med "The artist formerly known as"-tullet sitt. Slikt har jeg ikke sansen for. Men at han har primadonnanykker fratar ham ikke et åpenbart geni.

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Har hørt en del tøft fra Prince... gitaristen Prince og kan glatt skrive under på at han er svært stødig og habil, men dersom han skal annerkjennes som gitar-geni, så ligger lista litt lavt for en slik annerkjennelse i min bok i allefall.

Når Prince tøffer seg på gitar så er det jo veldig tøft, men det skiller seg ikke noe ut fra en mengde gitarister som stiller i samme kategori... av både mer og mindre kjente gitarister...

Det er jo som du sier TWFA at smaken er som baken og hva du får ut av det er nok ikke det samme som jeg gjør.

David Gilmour, SRV, Albert King, Gary Moore, Mark Knopfler, Tommy Emmanuel (for å nevne noen av de få geniene i min bok) er blandt de som virkelig treffer meg akkurat der de skal...

Takker også for tipset om Joe Bonamassa... Har hørt navnet før, men ikke egentlig tatt meg tid til å finne ut hvem dette var. Nå må jeg visst en tur innom cdon igjen :blush:

Lenke til kommentar

Har sendt et par basser bare med å pakke rundt dem med bobleplast eller lignende så de ikke glir rundt inni kassen, og så gaffa rundt kassen. Funker fint.

Nå sist da jeg sendte en bass på det viset betalte jeg vel drøyt 200,- men det kommer egentlig mest an på størrelsen på kassen. Er du heldig sparer du gebyret for større enn standard mål, og da skulle det vel bli rundt 150,-.

Lenke til kommentar

Takk for tips, var visst langt billigere å frakte enn jeg trodde (eller fryktet ^^). Nå har jeg pakket den godt inn i hardcasen med bobleplast, og deretter pakket bobleplast rundt kassen, gråpapp og tapet som fann.

Etter å ha sett hvordan Posten behandler pakker (mistet litt respekten for dem da jeg skulle motta varer på jobben, og de kastet en McIntosh rør-preamp ut av lastebilen og rett i asfalten!) tar jeg ingen sjanser.

Lenke til kommentar
WTH? Noen i Posten har ikke tøyler i det hele tatt, men har hørt om en rørforsterker som kom frem hel, og den var teipet over halve, med fotbryter og en pedal liggende løst inni.

Ja, ble litt "veldig veldig skuffet" over Posten, eller bring som de heter nå om dagen, da de kastet en preamp til 35 høvdinger ut av bilen, som om det skulle vært en DVD-spiller fra United (hadde ikke vært greit uansett da, men ...). ^^

Har også hært om folk som har sendt gitarer i gigbag, og det har jo gått fint det også - men det hadde jeg aldri våget.

Endret av Mr. Bojangles
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...