Gå til innhold

Forumets uoffisielle gitar-tråd...

SGE7000

Anbefalte innlegg

tenker egentlig litt zakk wylde stil, og vet det finns en zakk wylde pedal. Er redd for at den kanskje blir litt for konsentrert mot akkurat hans spillestil, vil ha en med litt bredere spekter. Kan hende jeg tar helt feil da.. men det er sånn jeg tenker meg at den er.

jeg spiller for det meste heavy rock. riffbasert.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

OS-2 vil nok ikke gjøre susen for deg!

Den er en Overdrive pedal og ikke en vrengpedal!

Digitech metal master er bedre enn Boss MT-2, men gjør ikke susen for meg. Greia med vrengpedaler som ikke koster skjorta og som ikke har rør i seg er at du ofrer som oftest tonen selvom det høres kult ut på rytme, også støyer de som regel en god del.

Jeg anbefaler deg å spare litt mer penger før du kjøper en pedal du fort blir lei av! Styr for all del unna zoom!

For å få skikkelig rå vreng, så er det boutique pedaler som gjelder, carl martin lager noen tøffe pedaler, men Damage control demonizer må ha den beste vrengen jeg har hørt i en stompbox (den koster 4000+ da).

Det aller beste hadde vært å investere i en hi-gains rørtopp, da garanterer jeg deg at du aldri kommer til å røre en stompbox igjen ;)

Marshall, Diezel, ENGL og Laney(LH100) gir alle rå vreng!

Endret av tørrfisk
Lenke til kommentar
Hva enn du gjør , IKKE KJØP METAL ZONE!!!

Den duger ikke til NOE slags metall, untatt viss du vil simulere et vepsebol!! Mellomtonen er GRUSOM og diskanten er skjærende og fæl!

Styr unna for guds skyld!! Jeg kan ikke understreke hvor dritt denne pedalen er! En skam for boss!!

Det skal liksom være "rørtone" på MT-2, de som mener det har tydeligvis aldri i sitt sørgelige liv hørt en røramp, for dette er det verste eksempelet på transistor-dritt.

IKKE kjøp!!!

du må nok bruke litt tid på å stille inn EQen... skal å prøve Metal Zone i mårra... hørte eksempler på nett... jeg syns det var kongelyd!!!

Lenke til kommentar

Ingen stompbox vil få en dårlig transistoramp til å høres ut som en rørstack, derfor anbefaler jeg dere til å spare til ordentlige amper i steden.

xbox lover: Nei, MT-2 vil ikke under noen omstendigheter høres bra ut.

Eide en slik i 2 år, så har nok fått skrudd litt på den ;) (heldigvis solgt nå) Husk at de kan mikse og mastre så masse de vil på demoer, så lyden du hører trenger nødvendigvis ikke å være nær lyden du får fra produktet.

Viss du vil ha bra vreng så må du ut med penger!

Transistor-vreng er det mest sterile og kjedelige som fins i utgangspunktet.

Lenke til kommentar

Spør kanskje litt dumt nå men jeg har et spørsmål...

Jeg skjønner jo at pickupene har på lyden å si, og halsen hvordan den er formet og hvilken tresort den er laget av har på spillbarheten å si...

Men betyr det egentlig noe hvilken tresort kroppen er laget av??

Lenke til kommentar
Spør kanskje litt dumt nå men jeg har et spørsmål...

Jeg skjønner jo at pickupene har på lyden å si, og halsen hvordan den er formet og hvilken tresort den er laget av har på spillbarheten å si...

Men betyr det egentlig noe hvilken tresort kroppen er laget av??

For å si det kort, ja det betyr mye for tonen og sustain.

Billige gitarer er ofte laget av flere stykker basswood lappet sammen, dette vil gi en grumsete tone og dårlig sustain enn AAAA treverk som er sammenhengende og har høy tetthet. Det er lett å kjenne på treverket mens du spiller på gitaren.

Jeg har en squier lagd av basswood, viss jeg holder den mot brystet mitt mens jeg spiller, vil jeg knapt kjenne noe og sustainen er forferdelig.

Viss jeg tar min Jackson, som er lagd av tett sammensatt AAAA or, så vil jeg kjenne voldsomme vibrasjoner, og sustainen er nærmest evigvarende.

Så ja, treverket har mye å si. Mahogany har en mørkere lyd enn lønn, mens rosentre har en lysere lyd enn ibenholt etc.

Men husk, viss du ikke har noen pra pickuper i gitaren din, så hjelper det lite om gitaren din er laget av hawaiian koa ;)

Husk og at det ikke bare er type tresort som bestemmer, men kvaliteten på treverket som er brukt. Du kan få kjøpt en or-gitar til 5000 og 60 000, og det har med kvaliteten, tettheten og om de har brukt hele stykker tre, eller bare satt sammen små biter som på japsegitarer.

Endret av tørrfisk
Lenke til kommentar

Her er et par sider med beskrivelser av forskjellige treslag:

Tom Andersom Guitarworks

Warmoth Guitars

Sjekk ut showcase-seksjonen hos Warmoth. Mye snadder der.

Skal legge på et par linker til når jeg finner dem igjen.

Edit: Her er en til:

Ed Roman Guitars

Edit2: Nok en:

Guitar Wood Types & Tones FAQ

Det heter mahogny på godt norsk...

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar
Du får ikke Zakk Wylde sound uten aktive EMG pickups.

EMG ZW og en Marshall rørstack er alt du trenger av utstyr :thumbup:

Ingen pedal vil gjenskape zakk sin lyd uten dette.

Nei, selvfølgeli ikke, du får ikke hans lyd ved og bruke hans utstyr heller, for det er det bare han som kan ;)

Men uansett så er MXR pedalene veldig bra. :p

Lenke til kommentar

Jeg har nettopp hatt mitt livs mareritt.

Har tilbringet 8 timer med et trekkspill-band som lydtekniker.

Først 5 timer i studio (mitt, de klagde hele tiden på at jeg brukte så lang tid og hvorfor det var så masse kabler osv), så 3 timer på bygdekonsert.

Viss jeg hører trekkspill eller andre folkeinstrumenter den neste måneden så legger jeg meg frivillig inn på sinnsykehus.

La meg dø.

Endret av tørrfisk
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...