Gå til innhold

Forumets uoffisielle gitar-tråd...

SGE7000

Anbefalte innlegg

Så prøv ein med.

Eg foretrekker å ha det på.

Jeg har to andre Les Paul som begge kom med plekterbrett så jeg har prøvd det. Det jeg ikke skjønner er hva det skal brukes til ettersom hverken hånda eller plekteret kommer i kontakt med det når jeg spiller. Noen har fortalt meg at det er der for å beskytte toppen så den ikke skrapes opp av plekteret, men man skal være rimelig sleivete om man stadig vekk slår plekteret ned i toppen når man spiller. Jeg kan ikke huske at det noen gang har skjedd meg.

Da spiller du ikke råkk!!!

Nei, men er nok sant som Jon sier. Behovet for plekterbrett har utviklet seg veldig på over femti år. Og det er uansett finere med enn uten.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Men jeg synes plekterbrettet hjelper med på helhets-looken på gitaren.

Vel, på plain-toppen min ser det ganske bra ut med, men det kunne aldri falle meg inn å borre hull og skru på et plekter brett på en flammet top slik som på den ene Tokai'en min. Det ville rett og slett vært synd og skam å dekke til den toppen der med en stor plastikkbit :nei:

post-135137-1230734374_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Tjena alle i hopa...

Er på jakt etter en klassisk nylonstrengs gitar for å utvide litt reportoaret og spille en del låter med den myke tonen de låter best med.

Jeg har to ufravikelige krav til denne gitaren (forutenom at det skal være nylonstrenger), og det er at det er med cutaway og har innebygget mic.

Var å testet en på Sagevik som for såvidt var god, men den var noe over budsjett.

I utgangspunktet hadde jeg sett for meg ett sted mellom 4-5000,- men det er noe dårlig utvalg i den prisklassen.

De fleste nylonstrengerne som selges er uten cutaway og mic, ligger på 800,- til 2000,- og er kjip å spille på.

Så jeg lurer på om noen har noen anbefalinger.

Det er fritt fram å anbefale gitar opp til og med 10.000 kroners klassen, selv om dette også er langt over budsjett. Dersom jeg ser det verd det, så venter jeg heller litt og legger av noen kroner til.

Som denne for eksempel... er den verd å vente på?

http://www.sound1.no/portal/asp/produktdet...Produkt_ID=2747

Lenke til kommentar

Nå datt denne diskusjonen litt ut av sammenhengen, sistnevnte anmelder er det ikke noe å utsette på, produktene får kjørt seg og det er jo det som det handler om. Men når anmeldere prøver å skjule sine manglede evner ved å hale ut tiden med tomprat for å slippe unna med de første strofene av "bæ bæ lille lam" etterfulgt av randome bender noe som skal høres ut som rock (ja jeg overdrev) så blir jeg irritert.

Når jeg ser på en review så er det for å finne ut om produktet er verdt min oppmerksomhet eller ei, ikke for å måtte konstatere at en annerangs tomsing som yter 10% over evne har kastet bort 5min av mitt liv.

Lenke til kommentar

Først en liten bump...

Tjena alle i hopa...

Er på jakt etter en klassisk nylonstrengs gitar for å utvide litt reportoaret og spille en del låter med den myke tonen de låter best med.

Jeg har to ufravikelige krav til denne gitaren (forutenom at det skal være nylonstrenger), og det er at det er med cutaway og har innebygget mic.

Var å testet en på Sagevik som for såvidt var god, men den var noe over budsjett.

I utgangspunktet hadde jeg sett for meg ett sted mellom 4-5000,- men det er noe dårlig utvalg i den prisklassen.

De fleste nylonstrengerne som selges er uten cutaway og mic, ligger på 800,- til 2000,- og er kjip å spille på.

Så jeg lurer på om noen har noen anbefalinger.

Det er fritt fram å anbefale gitar opp til og med 10.000 kroners klassen, selv om dette også er langt over budsjett. Dersom jeg ser det verd det, så venter jeg heller litt og legger av noen kroner til.

Som denne for eksempel... er den verd å vente på?

http://www.sound1.no/portal/asp/produktdet...Produkt_ID=2747

I tillegg vil jeg bare gi denne... har tidligere diskutert dette med enkelte, men det var ingen som hadde trua. Jeg har selv sittet på bakrommet med ham å diskutert dette med ham når han skulle opptre i Trondheim for rundt 10-12 år siden, da jeg ikke hadde noe tro på dette selv (mente det måtte være skriveleif og 46.66 toner i sekundet som jo er sinnsykt raskt)... Fikk en liten personlig oppvisning der han kjørte litt opp å ned halsen 100 toner sakte slik at jeg fikk med meg hva han spilte... deretter litt raskere og raskere helt til jeg var overbevist...

Har slitt litt med å finne kilder. Har jo pent lite med musikk å gjøre, men dog...

Marcus Paus

Se filmen hos Youtube

Merker meg at han mener at han nå var så teknisk god at han fant ingen utfordringer lengre... han kunne spille alt..

Skulle likt å se ham spille noe slik som det her:

Se filmen hos Youtube

Litt annen ballgame :whistle:

Endret av Griffin
Lenke til kommentar
Hvordan i all verden klarer man å måle 466 toner i sekundet?

Man digitaliserer det (spiller inn digitalt på en PC) og bruker software som kan oppdage anslag og tonehøyde.

Selv synes jeg det er omtrent like interessant om det er 46 eller 466 toner i sekundet som om det er 46 eller 466 fluer på et råttent stykke kebab i vegkanten. (Uten sammenligning forøvrig.) Du vil ikke spise den uansett. Å måle musikere på hvor mange toner de spiller i sekundet er som å måle en forfatter på hvor mange ord han skriver pr. sekund.

For meg er ikke hastighet "the holy grail", men - slik det ble sagt om en av de klassiske fiolinistene, tror jeg - å finne den ene tonen som får folk til å gråte eller elske.

Som B. B. King sa det (etter hukommelsen): "Jeg spiller som jeg snakker, en setning her, en setning der, og noen ganger må jeg ta en pause for å tenke på hva jeg skal si i neste setning." (Edit: Tror faktisk han sa "syllables", altså stavelser.) Hva man sier er viktigere enn hvor fort man sier det, også i musikken.

All respekt for unge Paus, men dette er en "idretts"-prestasjon, ikke en musikalsk bragd.

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...