Gå til innhold

Forumets uoffisielle gitar-tråd...

SGE7000

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg skal ihvertfall bruke de kronene jeg fikk på en distortion pedal :D

Blir nok en DS-1. Nam.

Apropo distortion, så har jeg en søster som bor i USA for tiden, og har tenkt å få henne til å sende hjem noe stuff til meg. :D

Har sett litt på Ibanez TS-9, er den brukbar for en som spiller rock/metal?

Forøvrig har jeg en Line6 Floor Pod og en Epiphone Special II (Superdupermegadårligdrittgitar)

Har ikke noen amp for tiden, spiller på vanlig stereoforsterker. Skal muligens kjøpe meg en Valveking 112 og en ekte LP snart :D

Lenke til kommentar
God Jul! :!:

Mamma og pappa har "glemt" å kjøpe gave, så jeg fikk 1500 å bruke på det jeg vil... Blir vel en delay de kommende dagene... :p

Spm: Noen som vet en Delay som ikke er så dyr med TapTempo? Anbefalinger?

Carl Martin Delayla er nok en av de beste på markedet til en helt OK pris. Sjekk bruktmarkedet ;)

Lenke til kommentar
Hmmmm. Når har det seg slik at jeg praktisk talt er tom for sanger som jeg kan lære meg. Nå først og fremst på akustisk gitar. Anser meg selv som forholdsvis god på gitar etterhvert, og kan sanger som Stairway to Heaven (Led Zeppelin), Classical Gas (Mason Williams), Classical Soul (Oscar Lopez) og Mood for a Day (Steve Howe/Yes).

Er det noen som har noen anbefalinger på noen litt avanserte, men ikke ekstremt vanskelige, pene, klassiske/akustiske sanger? Skal være ærlig å si at jeg ikke har bladd igjennom tråden, men dere får heller slå meg om noen har spurt om det samme tidligere.

Over the hills and far away av led zeppelin er et forslag ;)

Lenke til kommentar

Er lurt å få skrudd høl til halsen og sånt av en pro ja. Kjøpte en Allparts-hals som jeg skulle ha på en squier-kropp og den passa ikke slik at kroppen måtte freses ut. Kunne blitt en dyr affære om jeg hadde gjort det selv.

Mitt tips er værtfall å få satt sammen hals og kropp av en pro, gjerne drilla opp til stemmeskruer og. Kan du å lodde klarer du fint å fikse elektronikken med et koblingsskjema. Hvis ikke kan du ta kontakt med en pro og få et overslag så vet du jo bedre :)

Er mulig en annen fyr ikke tar like mye for lakkering og :)

Lenke til kommentar

Har forhørt meg hos diverse firma om pris på montering og lakkering, får vel svar når de kommer hjem fra juleferien sin. :)

Stemmeskruer er det høl til, det eneste som mangler, som kan by på problemer, er at det ikke er høl i halslomma + at det ikke sitter på noen nut på halsen.

Lenke til kommentar

Hvis du bruker en 2mm tykk pappskive, og former som halslommen på gitaren, legger den på halsen og merker av hvor hullene er, kan du gjøre borringen selv.

Min gitarrelaterte julepresang: The Soul of Tone: Celebrating 60 Years of Fender Amps.

Bok om Fender-forsterkere skrevet av Tom Wheeler, med forord av Keith Richards. Blir en artig romjul med god lektyre :)

Lenke til kommentar

Jeg vil på det sterkeste fraråde å bruke "Bønneteknikken" når det gjelder montering av setneckhals.

Gjør man det riktig, er det derimot ikke vanskelig i det hele tatt, det krever at man er nøyaktig. Framgangsmåten er som så, så sant halsen passer i halslommen. Det er en forutsetning..

1. Bor først ut hull i kroppen av gitaren, hvis det ikke allerede er gjort. Plasseringen av disse kommer for de de fleste gitarer av seg selv, da et er en plate med fire hull der skruene skal i gjennom. Hullene skal være så store at skruene ikke "biter" i det hele tatt i kroppen.

2. Plasser halsen i halslommen. Legg på noe beskyttelse, gjerne et tilpasset trestykke over gripebrettet, og klem fast halsen med en passende skrustikke. Det holder at det sitter fast, ikke vis hvor sterk du er..

Sett på et par gamle strenger, eller bruk fiskesene på 1. og 6. streng. Sjekk nøye at halsen står riktig i forhold til hvordan strengene følger halsen. Det skal være like lang avstand fra kanten av gripebrettet langs hele strengens lengde. Det er lettest å se avvik ved 12. bånd. Juster inn halsen slik at den er riktig.

3. Merk av skruehullene i selve halsen ved å bruke en syl, et bor eller lignende, og som du stikker inn i skruehullene i kroppen. Det kan gjerne være slik at det passer akkurat i hullene i kroppen. Man kan for eksempel bruke det samme boret som man boret hullene med, og gi det en kakk med en hammer på toppen.

4. Plukk halsen av kroppen, finn fram benkeboremaskinen din, og bor opp hull som er passe til skruene i halsen. Er du lur, går du på Clas eller noe lignende, og kjøper skikkelige skruer. De som følger med gitarsett og deler er veldig ofte noe skikkelig skrot, som knekker for et godt ord. Da kan du jo passe på å spørre samtidig hvor stort hull du skal bore, hvis du er i tvil :)

Rasp skruene over et stearinlys før du skrur dem i, da er det mindre slit å få dem inn. Det sitter like godt. Ikke skru alt du makter, det holder at det sitter skikkelig fast.

Det går an å bore med drill på frihånd også, men det vil jeg fraråde.

Så enkelt som det der er det faktisk.

Lykke til :)

Endret av CastorFiber
Lenke til kommentar
Hvilken modell, Tremolo?

Blir nok en Standard, eventuelt en Custom hvor prisen ikke raker langt over 20 000 kroner. Men må nå ta en skikkelig prøverunde, skal tros alt kjøpe meg en bestekamerat så da kreves det litt tid for å finne den perfekte. Er dog veldig usikker på finnishen, eneste som er utelukket er ebony, gold top og dissa såkalte faded-finnishene.

Endret av Tremolo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...