Gå til innhold

Forumets uoffisielle gitar-tråd...

SGE7000

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vel, da har jeg endelig skaffet meg den el-gitaren! :D Ble en Morgan. (noe modifisert av butikken tror jeg) Prøvde bl.a. en Epiphone Les Paul og en Roadster i 3000-kroners-klassen (for bare gitaren), men fant ut at den morganen faktisk hørtes bedre ut og var bedre å spille på. Så da ble det en Roland Cube 30x, og en Morgan-gitar som jeg er storfornøyd med. Billig ble det også, faktisk.

Men nå er det klart for nye spørsmål. Hvordan ville dere satt sammen effektene for Comfortably Numb-soloen(lærte den første soloen i natt)? Altså jeg spør ikke om hvilket utstyr jeg trenger, men hvordan jeg bør gjøre det på mitt nåværende utstyr for å få det til å låte nærmest mulig Comfortably Numb.

Her er vel det jeg har til disposisjon av effekter:

Lenke til kommentar
Men nå er det klart for nye spørsmål. Hvordan ville dere satt sammen effektene for Comfortably Numb-soloen(lærte den første soloen i natt)? Altså jeg spør ikke om hvilket utstyr jeg trenger, men hvordan jeg bør gjøre det på mitt nåværende utstyr for å få det til å låte nærmest mulig Comfortably Numb.

Gilmour brukte en Hiwatt forsterker på the Wall, så start med å sette velgeren til brit combo. Så hadde han en Big Muff fuzzpedal, så skru opp litt vreng. I tillegg er det flanger (Electric Mistress, også fra Electro-Harmonix), så bruk litt av det, og en roterende høyttaler, så legg på litt delay. Prøv deg fram med settingene på hver. Jeg har ikke en Cube 30 selv, så jeg får ikke prøvet.

Når du kommer til sluttsoloen er det lagt på betydelig med romklang også, desverre må du velge mellom romklang eller delay på Cube'n.

Den er spilt på bridge pickup på en strat.

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar
Kort spørsmål til gitar-kyndige her: Er dette noe å satse på bare for å prøve ut?

http://www.4sound.no/Shop/product/2436443.aspx

Har en hang til å holde meg til (aner)kjente merker.

LP-kopi med bolt-on hals... er vel ikke noe å "satse på" akkurat.

Så forresten et artig tilbud hos Myhrbraathen, Gibson Joan Jett Signature Melody Maker med Burstbucker 3 pickup til 5000 kr. Pickupen alene koster ca 1800 kr veil, og er den beste av nåværende Gibson-pickuper imo. God, varm, småsinna "Hot Paf"-lyd :)

http://www.myhrbraaten.no/product_info.php...umggj8jmu0nvfc5

Lenke til kommentar

Problemet mitt er ikke å finne tab-sider, men å vite hva jeg vil spille!

noen som har noen kule sanger/fingerspill ikke ekstremt vanskelig å lære til acoustic gitar... sett opp en liste over tips pls :)

og litt offtopic: Om noen har en side på nett der di selger DIRIGENTPINNER, vær vennelig å skriv ned link :)

Lenke til kommentar

Gaad. Satte .012 strenger på kassegitaren min i går(brukte .011 før). På venstrehånda går det greit fordi jeg bruker .011 og delvis 0.12 til vanlig på el-gitar også, men høyre lillefinger helt rasert da jeg sansynligvis var litt for hard med den. Au!

Lenke til kommentar

@Tobias:

På akustisk vil jeg anbefale:

Nothing Else Matters - Metallica

Stairway to Heaven - Led Zeppelin

Greensleeves (bare søk etter tabs, så får du den, spesielt fin til nylonstrenger)

Wish you Were Here - Pink Floyd (Her er også soloen overkommelig om du jobber en liten stund med det)

...And Justice for all - Metallica (introen her passer bra til akustisk, og er lett å lære)

Ellers så har du jo noen kule fingerspill til sanger som Hey You (av Pink Floyd), Babe I'm Gonna Leave You (av Led Zeppelin), The Unforgiven (Metallica) osv.

En siste ting jeg ville sjekket ut var

på youtube. Ganske gøy å rase fort gjennom den en gang i blant. God øvelse for fingrene også.

EDIT: Og takk TWFA! Det oppsettet ditt hørtes veldig bra ut på sluttsoloen iallefall. Mye bedre enn det jeg har eksperimentert med for å si det sånn.

Endret av The Grand Vizier
Lenke til kommentar
Problemet mitt er ikke å finne tab-sider, men å vite hva jeg vil spille!

noen som har noen kule sanger/fingerspill ikke ekstremt vanskelig å lære til acoustic gitar... sett opp en liste over tips pls :)

og litt offtopic: Om noen har en side på nett der di selger DIRIGENTPINNER, vær vennelig å skriv ned link :)

stairway to heaven

tears in heaven

layla (akustiske versjonen)

streets of london

here comes the sun

blackbird

dette er noe av det jeg kommer på i farta. sliter du med å vite hvordan disse spilles kan du laste ned tuxguitar som er et gratisprogram som kan spille av guitar pro filer og powertab filer

Endret av ole_marius
Lenke til kommentar

Jeg har lagt ut noter til to i «Gitartråden for nybegynnere»:

Førsteposten i den tråden inneholder for øvrig en liste over gode nybegynnersanger.

da var det ikke helt det jeg lurte på

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...