Mojo Pin Skrevet 13. desember 2008 Del Skrevet 13. desember 2008 Er det noe negativt å si om Fender Stratocaster Highway one (Usa) ? Jeg synes gitaren så finere ut med matt lakk, og prisen ligger jo godt under en vanlig strat. Er det noe annet enn lakken jeg mister på en highway one modell sammenlignet med en vanlig strat? Bump Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 13. desember 2008 Del Skrevet 13. desember 2008 Anbefaler egentlig at du prøver en. Den har andre (hot'ere) pickup'er, større frets og så videre. Ikke nødvendigvis dårligere, men anderledes. Om du liker lakken og den store headstock'en er også en smakssak. Geir Lenke til kommentar
The Grand Vizier Skrevet 13. desember 2008 Del Skrevet 13. desember 2008 Vel, da har jeg endelig skaffet meg den el-gitaren! Ble en Morgan. (noe modifisert av butikken tror jeg) Prøvde bl.a. en Epiphone Les Paul og en Roadster i 3000-kroners-klassen (for bare gitaren), men fant ut at den morganen faktisk hørtes bedre ut og var bedre å spille på. Så da ble det en Roland Cube 30x, og en Morgan-gitar som jeg er storfornøyd med. Billig ble det også, faktisk. Men nå er det klart for nye spørsmål. Hvordan ville dere satt sammen effektene for Comfortably Numb-soloen(lærte den første soloen i natt)? Altså jeg spør ikke om hvilket utstyr jeg trenger, men hvordan jeg bør gjøre det på mitt nåværende utstyr for å få det til å låte nærmest mulig Comfortably Numb. Her er vel det jeg har til disposisjon av effekter: Lenke til kommentar
kjeklulf Skrevet 13. desember 2008 Del Skrevet 13. desember 2008 Kort spørsmål til gitar-kyndige her: Er dette noe å satse på bare for å prøve ut? http://www.4sound.no/Shop/product/2436443.aspx Har en hang til å holde meg til (aner)kjente merker. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 13. desember 2008 Del Skrevet 13. desember 2008 (endret) Men nå er det klart for nye spørsmål. Hvordan ville dere satt sammen effektene for Comfortably Numb-soloen(lærte den første soloen i natt)? Altså jeg spør ikke om hvilket utstyr jeg trenger, men hvordan jeg bør gjøre det på mitt nåværende utstyr for å få det til å låte nærmest mulig Comfortably Numb. Gilmour brukte en Hiwatt forsterker på the Wall, så start med å sette velgeren til brit combo. Så hadde han en Big Muff fuzzpedal, så skru opp litt vreng. I tillegg er det flanger (Electric Mistress, også fra Electro-Harmonix), så bruk litt av det, og en roterende høyttaler, så legg på litt delay. Prøv deg fram med settingene på hver. Jeg har ikke en Cube 30 selv, så jeg får ikke prøvet. Når du kommer til sluttsoloen er det lagt på betydelig med romklang også, desverre må du velge mellom romklang eller delay på Cube'n. Den er spilt på bridge pickup på en strat. Geir Endret 13. desember 2008 av tom waits for alice Lenke til kommentar
edge Skrevet 13. desember 2008 Del Skrevet 13. desember 2008 Cube er forholdsvis enkel å stille inn til dugelig 2.-solo lyd: metal kanal, medium vreng, chorus, ekko og bridge-pu. Lenke til kommentar
jon67 Skrevet 13. desember 2008 Del Skrevet 13. desember 2008 Kort spørsmål til gitar-kyndige her: Er dette noe å satse på bare for å prøve ut? http://www.4sound.no/Shop/product/2436443.aspx Har en hang til å holde meg til (aner)kjente merker. LP-kopi med bolt-on hals... er vel ikke noe å "satse på" akkurat. Så forresten et artig tilbud hos Myhrbraathen, Gibson Joan Jett Signature Melody Maker med Burstbucker 3 pickup til 5000 kr. Pickupen alene koster ca 1800 kr veil, og er den beste av nåværende Gibson-pickuper imo. God, varm, småsinna "Hot Paf"-lyd http://www.myhrbraaten.no/product_info.php...umggj8jmu0nvfc5 Lenke til kommentar
kjeklulf Skrevet 13. desember 2008 Del Skrevet 13. desember 2008 Mente ikke å satse som i "nå skal jeg slå igjennom", mer som "nå skal jeg se om det er noe for meg som vurderer å begynne å spille gitar". Altså ikke undertegnede som holder seg til bass. Lenke til kommentar
jon67 Skrevet 13. desember 2008 Del Skrevet 13. desember 2008 kjeklulf, jeg vil anbefale å bruke noen hundrelapper mer og kjøpe f.eks en Epi SG G400 (se nedenfor). SG er litt lettere å forholde seg til en en Les Paul for nybegynnere, både mhp på spillbarhet og ergonomi. http://www.4sound.no/shop/default.aspx?ProdID=2436443 Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 14. desember 2008 Del Skrevet 14. desember 2008 Noen som har noen gode øvelser for å styrke lillefingeren? Min er ubrukelig svak. Lenke til kommentar
Tobias_usa Skrevet 14. desember 2008 Del Skrevet 14. desember 2008 Problemet mitt er ikke å finne tab-sider, men å vite hva jeg vil spille! noen som har noen kule sanger/fingerspill ikke ekstremt vanskelig å lære til acoustic gitar... sett opp en liste over tips pls og litt offtopic: Om noen har en side på nett der di selger DIRIGENTPINNER, vær vennelig å skriv ned link Lenke til kommentar
Benor Skrevet 14. desember 2008 Del Skrevet 14. desember 2008 Gaad. Satte .012 strenger på kassegitaren min i går(brukte .011 før). På venstrehånda går det greit fordi jeg bruker .011 og delvis 0.12 til vanlig på el-gitar også, men høyre lillefinger helt rasert da jeg sansynligvis var litt for hard med den. Au! Lenke til kommentar
The Grand Vizier Skrevet 14. desember 2008 Del Skrevet 14. desember 2008 (endret) @Tobias: På akustisk vil jeg anbefale: Nothing Else Matters - Metallica Stairway to Heaven - Led Zeppelin Greensleeves (bare søk etter tabs, så får du den, spesielt fin til nylonstrenger) Wish you Were Here - Pink Floyd (Her er også soloen overkommelig om du jobber en liten stund med det) ...And Justice for all - Metallica (introen her passer bra til akustisk, og er lett å lære) Ellers så har du jo noen kule fingerspill til sanger som Hey You (av Pink Floyd), Babe I'm Gonna Leave You (av Led Zeppelin), The Unforgiven (Metallica) osv. En siste ting jeg ville sjekket ut var på youtube. Ganske gøy å rase fort gjennom den en gang i blant. God øvelse for fingrene også. EDIT: Og takk TWFA! Det oppsettet ditt hørtes veldig bra ut på sluttsoloen iallefall. Mye bedre enn det jeg har eksperimentert med for å si det sånn. Endret 14. desember 2008 av The Grand Vizier Lenke til kommentar
ole_marius Skrevet 14. desember 2008 Del Skrevet 14. desember 2008 (endret) Problemet mitt er ikke å finne tab-sider, men å vite hva jeg vil spille! noen som har noen kule sanger/fingerspill ikke ekstremt vanskelig å lære til acoustic gitar... sett opp en liste over tips pls og litt offtopic: Om noen har en side på nett der di selger DIRIGENTPINNER, vær vennelig å skriv ned link stairway to heaven tears in heaven layla (akustiske versjonen) streets of london here comes the sun blackbird dette er noe av det jeg kommer på i farta. sliter du med å vite hvordan disse spilles kan du laste ned tuxguitar som er et gratisprogram som kan spille av guitar pro filer og powertab filer Endret 14. desember 2008 av ole_marius Lenke til kommentar
Tobias_usa Skrevet 14. desember 2008 Del Skrevet 14. desember 2008 tusen takk beggeto Lenke til kommentar
Mojo Pin Skrevet 14. desember 2008 Del Skrevet 14. desember 2008 Sufjan Stevens - John Wayne Gacy Jr. er fin på akustisk. Er ikke noe vanskelig, men det blir veldig fint Lenke til kommentar
epsil Skrevet 14. desember 2008 Del Skrevet 14. desember 2008 noen som har noen kule sanger/fingerspill ikke ekstremt vanskelig å lære til acoustic gitar... sett opp en liste over tips pls Jeg har lagt ut noter til to i «Gitartråden for nybegynnere»: The Animals: «The House of the Rising Sun» Marilyn Manson: «The Nobodies» Førsteposten i den tråden inneholder for øvrig en liste over gode nybegynnersanger. Lenke til kommentar
Tobias_usa Skrevet 14. desember 2008 Del Skrevet 14. desember 2008 noen som har noen kule sanger/fingerspill ikke ekstremt vanskelig å lære til acoustic gitar... sett opp en liste over tips pls Jeg har lagt ut noter til to i «Gitartråden for nybegynnere»: The Animals: «The House of the Rising Sun» Marilyn Manson: «The Nobodies» Førsteposten i den tråden inneholder for øvrig en liste over gode nybegynnersanger. da var det ikke helt det jeg lurte på Lenke til kommentar
Bønne Skrevet 14. desember 2008 Del Skrevet 14. desember 2008 Noen som har noen gode øvelser for å styrke lillefingeren? Min er ubrukelig svak. Bruk den. Øv på å bende med den, gjør tapping øvelser med den, hammer-ons, pull-offs, etc. Lenke til kommentar
huf Skrevet 15. desember 2008 Del Skrevet 15. desember 2008 (endret) www.myspace.com/elcuero Hør på sangen "The Road goes on". Rått soloparti på slutten der. Flott blanding av rock/country. Endret 15. desember 2008 av huf Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå