Gå til innhold

Forumets uoffisielle gitar-tråd...

SGE7000

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hallo, her kommer et dumt spørsmål for dere med peiling: Kan det plugges i vanlige hodetelefoner på gitarforsterkeren?

For guds skyld, plugg den i line out el. og ikkje ret i forsterkaren. Ikkje alle gitarforesterkarar du kan plugge headset i.

Høhø. 100W/8Ohm rett i hodetelefonene :tease:

Lenke til kommentar
Gjorde en feiltagelse å satt på feil strenger på el-gitaren min. Er det veldig "stygt" å ta av igjen disse strengene å sette de på en annen el-gitar? De har sittet på i ca. 24 timer, og har ikke klipt av dem i toppen.

Du må gjerne prøve. Men som ventle sier er det relativt stor sjanse for at en eller flere ryker når du strammer dem oppigjen, fordi de har fått seg en knekk på "feil" sted.

Og kan man bruke samme strenger på en akkustisk stålstrenger som en el-gitar?

Jeg siterer meg selv fra en tidligere post:

Strenger for akustiske gitarer er ofte spunnet med bronse. Det gir en god varm lyd. Men bronse (en legering av kobber og tinn eller sink) er ikke jernholdig og påvirker ikke magnetfeltet fra pickupen. Dermed er det bare kjernen som påvirker magnetfeltet. Strenger for elektiske gitarer spinnes derfor gjerne med stål istedet.

Det går fint an å bruke elgitarstrenger på en akustisk, men det gir en mer metallisk klang med mindre dybde i bassen. Noen liker det, fordi mangelen på bass tolkes som at det er mer diskant, slik det er i nye strenger. Men det er i grunnen et akustisk bedrag.

"Akustiske" strenger på en elektrisk gir derimot normalt et dårlig resultat, av ovenfor nevnte årsak.

I tillegg har strengesett for akustiske gitarer ofte tykkere strenger, og gjerne en spunnet g-streng, men de for elektriske gitarer er tynnere og med en plain g-streng.

Geir :)

Lenke til kommentar

Jeg plugget en XLR-kabel fra min Guitar Rig Session-inngang til XLR-utgangen på en Tech 21 Trademark 30-amp (kanskje en bedre idé å koble i rekkefølgen fra ampen til opptaksboksen, noen som kan svare meg på om det har noen hensikt?). Deretter gikk en del strøm gjennom metallet oppå ampen og ellers rundt bak der, så jeg fikk støt om jeg lot meg ta på metallet. Da ble det ikke noe direkte XLR-opptak.

Senere kobler jeg XLR-kabelen tilbake på min kondensator-mikrofon, som fungerte utmerket med XLR-inngangen på Session-opptaksboksen før. Nå kommer det ikke noe signal inn, uansett hvor hardt jeg gauler i mikrofonen.

Har det skjedd noe med kabelen, eller har det skjedd noe med inngangen på boksen?

Endret av Nuust
Lenke til kommentar
jeg har minimal peiling på gitar, så jeg henvender meg hit for et spørsmål:

For noen dager siden kjøpte jeg strenger til en gammel gitar som har lagt og slengt i stuen en ganske lang stund. Når jeg festet strengene kuttet jeg ikke noe på strengene, altså ble det en stor "stump" tvinnet rundt framme. Burde jeg ha kuttet litt av strengene før jeg tvinnet de fast, slik at det ikke blir så mye streng til overs?

Det er ikke feil å ha mange tvinninger, men jo flere du får jo større blir omkretsen på strengen rundt stammen, hvilket igjen fører til at hver omdreining på skruen strammer strengen betydelig mer. (Problemet er selvsagt størst på bass-strengene, siden de er tykkest. Dermed kan det bli vanskeligere å finjustere når man stemmer.

Og så er det en myte at flere tvinninger gjør at gitaren holder stemmingen bedre. Det ville vært sant hvis hver omgang var helt stram, og de overlappet slik at de holdt hverandre i press. Men i praksis vil de aldri være så stramme, og ofte ville det bare bety at det er en betydelig slakk som etterhvert glipper og gjør at gitaren synker i stemming de første dagene.

Så du trenger ikke så mange tvinninger. Om du fester strengen riktig så låses den allerede av de første par tvinningene, og dermed trenger du ikke fler enn at du er sikret at det ikke "glir opp" igjen når du stemmer. Men du bør ikke klippe strengene helt ned før du tvinner, da risikerer du at de blir for korte. La det være igjen en god stump, og så klipper du dem heller litt til når du vet at de sitter som de skal.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+oiasdf79
Jeg plugget en XLR-kabel fra min Guitar Rig Session-inngang til XLR-utgangen på en Tech 21 Trademark 30-amp (kanskje en bedre idé å koble i rekkefølgen fra ampen til opptaksboksen, noen som kan svare meg på om det har noen hensikt?). Deretter gikk en del strøm gjennom metallet oppå ampen og ellers rundt bak der, så jeg fikk støt om jeg lot meg ta på metallet. Da ble det ikke noe direkte XLR-opptak.

Senere kobler jeg XLR-kabelen tilbake på min kondensator-mikrofon, som fungerte utmerket med XLR-inngangen på Session-opptaksboksen før. Nå kommer det ikke noe signal inn, uansett hvor hardt jeg gauler i mikrofonen.

Har det skjedd noe med kabelen, eller har det skjedd noe med inngangen på boksen?

At du koblet rett på utgangen kan ha ført til at du har sprengt inngangen. Disse "Inputene" tåler bare minimalt med strøm og spenning og dersom du kjørte det forsterkede signalet fra forsterkeren inn på boksen, så er nok sannsynlighet rimelig stor for at den kan være ødelagt, men på mye moderne utstyr er inngangene sikret, så det trenger ikke være mer enn en sikring som har blitt ødelagt.

Lenke til kommentar

Heisann! Har et lite spørsmål, og jeg antar det er her det finnes flest som eventuelt har like erfaringer. :)

Nylig satt igang med hardtrening på gitaren, og det har nå gått litt under en uke med rundt 3-5 timer hver dag. Spesielt etter jeg begynte med det som for meg er relativt raske/tunge legato-øvelser, på rundt 12 noter per sekund, opprettholdt i noen minutter av gangen, med små pauser mellom hver gang, har jeg begynt å få litt problemer.

Problemet ligger i det at min venstre hånds langefinger rett og slett gjør vondt når jeg kommer litt ut i øvelsene. Dette ubehaget kommer også hvis jeg klemmer lett mellom knoken og det første leddet på denne fingeren.

Er dette noe som jeg burde ta hensyn til, og trappe ned på øvelsene, eller vil det gå over etterhvert hvis jeg fortsetter?

EDIT: Er det forresten mulig at dette er et resultat av dårlig/feil teknikk?

Takker for svar!

-Johannes :)

Endret av SGE7000
Lenke til kommentar

Jeg vet ikke om det hjelper å poste ENDA en gang til om senebetennelse, men altså

for all del, og aldri prøv å ikke gjøre dette; UNNGÅ SENEBETENNELSE. Ro ned :)

At du koblet rett på utgangen kan ha ført til at du har sprengt inngangen. Disse "Inputene" tåler bare minimalt med strøm og spenning og dersom du kjørte det forsterkede signalet fra forsterkeren inn på boksen, så er nok sannsynlighet rimelig stor for at den kan være ødelagt, men på mye moderne utstyr er inngangene sikret, så det trenger ikke være mer enn en sikring som har blitt ødelagt.

Oi. Ok, takk. Da må den kanskje sendes inn, eller fikses av noen eksperter. Noen på 4Sound burde da klare det. Men altså, XLR-kabelen er like hel? :)

Endret av Nuust
Lenke til kommentar
Jeg vet ikke om det hjelper å poste ENDA en gang til om senebetennelse, men altså

Oi. Ok, takk. Da må den kanskje sendes inn, eller fikses av noen eksperter. Noen på 4Sound burde da klare det. Men altså, XLR-kabelen er like hel? :)

Ganske sikkert ja. Kabelen tåler mer strøm enn inngangen på lydkortet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+oiasdf79

Tja dersom du har mulighet er det jo bare å sjekke kabelen. Det kan du gjøre ved å bruke ett multimeter og sette det på Ohm måling eller Summer. Evt, så kan du kjøre signal gjennom kabelen og måle spenning på Pinne nr 1 (jord) og 3 (+). :)

Lenke til kommentar

Jeg får sånne følelser ofte jeg, når jeg hører death metal. Men da er det helst vokalisten jeg får lyst til å kaldkvele... ;)

Noen tar tydeligvis budkapet i musikken sin for alvorlig. Hun er kanskje en av dem som skriver fanbrev til Varg Vikernes på kveldene. :ermm:

yeaa!!!! endelig har jeg kjøpt meg el-gitar og forsterker :cool:

Gratulerer!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...