KimNK Skrevet 9. desember 2008 Del Skrevet 9. desember 2008 TFWA: Ser du har plate på alle dine Telecastere. Hva synes du om Telecastere med pickupen montert rett i treverket? Stratocaster u say? ;D Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 9. desember 2008 Del Skrevet 9. desember 2008 (endret) 1. Noen som har noen gode metoder å lære seg ulike typer anslag på? Noen sanger som kan brukes, kanskje? Hittil har jeg egentlig bare sett ann hvordan teksten går og improvisert anslagene. 2. Jeg sliter med å lære meg noe som helst innen musikkteori, grunnen er vel at jeg ikke føler jeg får noe utbytte av det, siden jeg ikke umiddelbart får brukt det til noe. Er det noe jeg kan bruke skalaer og tonesirkler og hvem vet hva til nå, uten å komme borti improvisasjon? 3. Jeg føler at det kunne vært nyttig å lære seg notesystemet. Burde jeg rett og slett se etter noen bøker om emnet da, eller? Edit: Jeg tenkte selvsagt ikke på at det ble en dobbeltpost nå, håper det går greit. En moderator kan eventuelt slå sammen postene. Endret 9. desember 2008 av Pusur1993 Lenke til kommentar
Karlson Skrevet 9. desember 2008 Del Skrevet 9. desember 2008 jeg har minimal peiling på gitar, så jeg henvender meg hit for et spørsmål: For noen dager siden kjøpte jeg strenger til en gammel gitar som har lagt og slengt i stuen en ganske lang stund. Når jeg festet strengene kuttet jeg ikke noe på strengene, altså ble det en stor "stump" tvinnet rundt framme. Burde jeg ha kuttet litt av strengene før jeg tvinnet de fast, slik at det ikke blir så mye streng til overs? Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 9. desember 2008 Del Skrevet 9. desember 2008 Noe slikt. Har ikke noen slike selv, nei, men ser ikke noe galt i det. Strat'en har forøvrig ikke pickupene montert rett i treverket, men i plekterbrettet. Det blir ikke det samme. Geir Lenke til kommentar
epsil Skrevet 9. desember 2008 Del Skrevet 9. desember 2008 Jeg føler at det kunne vært nyttig å lære seg notesystemet. Burde jeg rett og slett se etter noen bøker om emnet da, eller? Ja visst. Lenke til kommentar
KimNK Skrevet 9. desember 2008 Del Skrevet 9. desember 2008 Strat'en har forøvrig ikke pickupene montert rett i treverket, men i plekterbrettet. Det blir ikke det samme. Geir Well damn, snakk om blings. Får skylde på dei 3 timane søvn eg har hatt dei siste dagane. Lenke til kommentar
Benor Skrevet 10. desember 2008 Del Skrevet 10. desember 2008 Fractal Audio Axe-FX kanskje? Jeg har en og er svært svært fornøyd med den. Strålende fornøyd faktisk Det er verdens beste digitale dingseboms! Lenke til kommentar
Benor Skrevet 10. desember 2008 Del Skrevet 10. desember 2008 Noe slikt. Det blir jo en helt annen type klang. Du mister en god del av twangen i Tele'n nettop fordi at twangen i Tele'n kommer av at pickupen er festet på en metallplate. Vår alles kjære Keith Richards bruker dette på noen av sine Telecastere og det låter jo ikke fælt Lenke til kommentar
Bønne Skrevet 10. desember 2008 Del Skrevet 10. desember 2008 Noe slikt. Det blir jo en helt annen type klang. Du mister en god del av twangen i Tele'n nettop fordi at twangen i Tele'n kommer av at pickupen er festet på en metallplate. Vår alles kjære Keith Richards bruker dette på noen av sine Telecastere og det låter jo ikke fælt Noen? Alle Keiths teler har pickuppen montert i broplaten. Micawber og Malcolm har nye 5-sadels broer i messing. Men låter fælt gjør det ikke, nei Men om det er broplaten som gir twangen er et noe diskutert område. TA bruker ikke broplate fordi de mener twanger kommer like godt av å feste pickuppen i treverket som av å feste den i broplaten. Lenke til kommentar
Anonym5656 Skrevet 11. desember 2008 Del Skrevet 11. desember 2008 (endret) Gjorde en feiltagelse å satt på feil strenger på el-gitaren min. Er det veldig "stygt" å ta av igjen disse strengene å sette de på en annen el-gitar? De har sittet på i ca. 24 timer, og har ikke klipt av dem i toppen. Og kan man bruke samme strenger på en akkustisk stålstrenger som en el-gitar? Endret 11. desember 2008 av Gakkakk Lenke til kommentar
ventle Skrevet 11. desember 2008 Del Skrevet 11. desember 2008 Hvis gitaren du flytter dem over til har lengre avstand fra stol til stemmeskrue enn den de står på nå, er vel sjansen overhengende for at strengene ryker der de nå har fått en knekk der de går inn i stemmeskruen Lenke til kommentar
Rikky Skrevet 11. desember 2008 Del Skrevet 11. desember 2008 Jeg har spilt gitar i over et år nå, men sliter med kjappe downstrokes omtrent like mye nå som da jeg begynte, det føles i hvert fall slik. Jeg er tydeligvis ikke kjapp nok i hånda til å spille gamle Metallicariff og den slags. Nå har jeg begynt å spille et minutt eller to (så lenge jeg klarer å holde tempoet uten å bli veldig sliten i armen) mange ganger i løpet av dagen etter metronom. Denne er stilt inn på 85 BPM (jeg spiller fire anslag per klikk), som er sånn ca grensen jeg føler meg komfortabel med, jeg satser på å øke denne etterhvert. Noen som tør å tippe hvor store fremskritt jeg vil gjøre i løpet av et visst tidsrom? Oppdatering kommer etterhvert. Lenke til kommentar
Bønne Skrevet 11. desember 2008 Del Skrevet 11. desember 2008 Gjorde en feiltagelse å satt på feil strenger på el-gitaren min. Er det veldig "stygt" å ta av igjen disse strengene å sette de på en annen el-gitar? De har sittet på i ca. 24 timer, og har ikke klipt av dem i toppen. Og kan man bruke samme strenger på en akkustisk stålstrenger som en el-gitar? Akkustiske har som oftest spunnet G-streng (hoho, artig), noe du sjelden finner på el-gitarer. Lenke til kommentar
kjeklulf Skrevet 11. desember 2008 Del Skrevet 11. desember 2008 Jeg har spilt gitar i over et år nå, men sliter med kjappe downstrokes omtrent like mye nå som da jeg begynte, det føles i hvert fall slik. Jeg er tydeligvis ikke kjapp nok i hånda til å spille gamle Metallicariff og den slags. Nå har jeg begynt å spille et minutt eller to (så lenge jeg klarer å holde tempoet uten å bli veldig sliten i armen) mange ganger i løpet av dagen etter metronom. Et generelt råd: Om det du gjør fører til at du får vondt eller blir veldig sliten er det på tide å se på teknikken din og ikke ukritisk fortsette å gjøre mer av det samme. En liten justering av teknikken kan gjøre underverker. Å fortsette å skru opp et hakk på metronomen og prøve å holde ut litt lenger hver gang kan gjøre mer skade enn gavn. Lenke til kommentar
K_M Skrevet 11. desember 2008 Del Skrevet 11. desember 2008 Hallo, her kommer et dumt spørsmål for dere med peiling: Kan det plugges i vanlige hodetelefoner på gitarforsterkeren? Lenke til kommentar
.... Skrevet 11. desember 2008 Del Skrevet 11. desember 2008 (endret) Endret 8. februar 2012 av .... Lenke til kommentar
K_M Skrevet 11. desember 2008 Del Skrevet 11. desember 2008 Kan det plugges i vanlige hodetelefoner på gitarforsterkeren? Ja. El-gitar er blant de mest husvennlige instrumenter du kan spille på. (Det eneste som lager mindre lyd er instrumenter som ikke lager noen lyd, dvs. el-piano med hodetelefoner …) Nydelig. da kan jeg i tilfelle vente litt med å investere i et ordentlig headset. Lenke til kommentar
.... Skrevet 11. desember 2008 Del Skrevet 11. desember 2008 (endret) Endret 8. februar 2012 av .... Lenke til kommentar
K_M Skrevet 11. desember 2008 Del Skrevet 11. desember 2008 Jeg bruker PortaPro. Okei, ser at modeller opp mot tusenkronersklassen fanger opp ganske lave frekvenser i forhold til hodetelefoner i billigere klasse. Vet ikke hvor mye man får igjen for det når man spiller? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå