Gå til innhold

Forumets uoffisielle gitar-tråd...

SGE7000

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vurderer å kjøpe meg en ny gitar, men aner virkelig ikke hvilken.. Må være en med grom lyd, lett å spille kjapt på og utsendet burde jo være litt lekkert. Musikken jeg har tenkt å spille er stort sett metal (ala Immortal, CoB osv), men vil også ha muligheten for tung,tung stoner (El Caco, Thulsa Doom, Lowrider); så det er vel noen heftige humbuckere man skulle trenge da. Har for øyeblikket en Squier Stratocaster som er så skjev i halsen og tungspilt at det er ganske tragisk :( I tillegg er det single coil pickups, så det er rimelig pinglete lyd.

Pris er selvsagt begrenset, men er i statene for tida, så det er bare å komme forslag, siden prisnivået er et par hakk lavere enn hjemme i Norge :p

Lenke til kommentar

Da anbefaler jeg Jackson Soloist SLSMG , så kjøper du EMG-ZW ($200), så har du en ekstremt bra metall-gitar som har en kjemperask hals og overraskende lett mahogany-kropp.

Med den vil du få Immortal-sounden veldig lett (og allslags metall sound)

Endret av tørrfisk
Lenke til kommentar
Da anbefaler jeg Jackson Soloist SLSMG , så kjøper du EMG-ZW ($200), så har du en ekstremt bra metall-gitar som har en kjemperask hals og overraskende lett mahogany-kropp.

Med den vil du få Immortal-sounden veldig lett (og allslags metall sound)

Agreed :thumbup:

Lenke til kommentar
Hm, virker ganske interessant.. Var jo ikke allverdens dyr heller. Da har jeg jo råd til annet også :)

Er det mye styr å montere på andre pickups, eller er det sånt man helst ikke gjør selv ?

Viss du kan lodde og liker å arbeide med gitaren så anbefaler jeg deg å gjøre det selv, alt av potmeter osv følger med i pakken.

Det er en spesiell blade p-switch som sitter i SLSMG, som det ikke fantes diagrammer til noe sted på nettet, så jeg måtte tenke det ut selv.

Kan sende deg bilder av hvordan det skal være viss du bestemmer deg for å lodde selv (viss du går for den gitaren). Hvor i USA er du?

andemann: Riff er en dugelig butikk!

Lenke til kommentar

Sukk... :(

Idag forsvinner nok en av mine kjære Telecastere ned fra veggen. Den skal selges. Det er den fjerde på et år eller to. Like trist hver gang. Denne gangen kjøper jeg ikke en ny en heller. Det er den venstre av disse to:

Thin90sSmall.JPG

Denne gitaren er spesiell fordi den var testbenk for mitt prosjekt med å lage en 3-saddle bridge plate ("stolplate"? Aldri funnet noien god oversettelse for det) for 3-hulls AmStandard type teler. Av en eller annen grunn har ingen produsert en sånn noen gang. Det motsatte (moderne plater for 4-hulls vintage gitarer) finnes det masse av. Her er prototypen montert:

Body2Mounted.JPG

Det fungerte faktisk veldig bra, lydmessig. Men de ble for dyre i produksjon, og jeg hadde ikke tid til å legge mer arbeid i dem.

Men jeg har fortsatt den orange, min favoritt av dem: :)

thin8small2.jpg

Lurte på å sette platen over på den, men den låter så bra allerede. Why change a winning team...

Vel, vel. Sånn er livet. Får dagdrømme om min neste strat istedet. Og så skal jeg igang å lakke min nye mahogny Esquire snart.

Geir :)

Lenke til kommentar
Sukk... :(

Idag forsvinner nok en av mine kjære Telecastere ned fra veggen. Den skal selges. Det er den fjerde på et år eller to. Like trist hver gang. Denne gangen kjøper jeg ikke en ny en heller. Det er den venstre av disse to:

http://www.telegeir.com/guitar/Tele/Thin90sSmall.JPG

Denne gitaren er spesiell fordi den var testbenk for mitt prosjekt med å lage en 3-saddle bridge plate ("stolplate"? Aldri funnet noien god oversettelse for det) for 3-hulls AmStandard type teler. Av en eller annen grunn har ingen produsert en sånn noen gang. Det motsatte (moderne plater for 4-hulls vintage gitarer) finnes det masse av. Her er prototypen montert:

http://www.telegeir.com/guitar/Tele/Body2Mounted.JPG

Det fungerte faktisk veldig bra, lydmessig. Men de ble for dyre i produksjon, og jeg hadde ikke tid til å legge mer arbeid i dem.

Men jeg har fortsatt den orange, min favoritt av dem: :)

http://www.telegeir.com/guitar/Tele/thin8small2.jpg

Lurte på å sette platen over på den, men den låter så bra allerede. Why change a winning team...

Vel, vel. Sånn er livet. Får dagdrømme om min neste strat istedet. Og så skal jeg igang å lakke min nye mahogny Esquire snart.

Trist å høre. Men men. Kjøp deg en Strat som du nevner. Like god gitarer, om ikke bedre. ;)

Endret av Hylo
Lenke til kommentar
Viss du kan lodde og liker å arbeide med gitaren så anbefaler jeg deg å gjøre det selv, alt av potmeter osv følger med i pakken.

Det er en spesiell blade p-switch som sitter i SLSMG, som det ikke fantes diagrammer til noe sted på nettet, så jeg måtte tenke det ut selv.

Kan sende deg bilder av hvordan det skal være viss du bestemmer deg for å lodde selv (viss du går for den gitaren). Hvor i USA er du?

Hm, den virker _veldig_ interessant, må bare vente til man har penger nok å rutte med (og ikke blakker seg fullstendig). Er ikke konge på lodding, men vet da hvordan man gjør det. Så ikke se bort ifra at det kommer noen spørsmål om switchen etterhvert ;)

Er i Boston til september for øyeblikket :)

Lenke til kommentar
--

Har fått med meg at du har en del stilige gitarer ;)

Og det virker som om du setter god tone høyt på lista.

Du har aldri vurdert en boutique gitar ala Suhr, Tyler eller Tom Anderson da?

John Suhr var jo tidligere Master Builder hos Fender sin Custom Shop, men startet sin egen business, og lager idag gitarer som svært mange mener ligger et godt hestehode foran Fender sine CS gitarer.

Lenke til kommentar

Joda, det har jeg vurdert flere ganger. Men jeg er godt fornøyd med min lokale "masterbuilder" Henki her i Bergen, som bygget "the Tux"

John Suhr har jeg pratet med, jeg vurderte å bruke en av hans pickuper i et av prosjektene mine. (Endte opp med Fralins.) Nærmere bestemt denne, en "tribute" til Andy Summers (The Police):

FullFront.jpg

ControlsBridge.jpg

Jeg har fortsatt en Custom Shop gitar, en Albert Collins signatur Telecaster:

AC3.jpg

Den er rett og slett praktfull! Låter kanon. (Dog ikke akkurat som når Collins spiller, da måtte jeg hatt en Quad Reverb...

Jeg hadde en masterbuilt gitar bygget av Alan Hamel, en silver sparkle med hvit binding. (Alle mine teler har double binding, det er liksom min spesialitet.) Denne solgte jeg ifjor. Det angrer jeg selvsagt fortsatt på. Men jeg er ikke så glad i rosentre halser...

Silver2.jpg

Beklager alle bildene, for dere med langsomt internett...

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...