Gå til innhold

Forumets uoffisielle gitar-tråd...

SGE7000

Anbefalte innlegg

Det spørs vel hva man mener er dyrt, emn en Allparts- grafitt koster vel oppunder 200 kroner, og montering noe av det samme hvis de er greie?

Billigst blir det å kjøpe en plaststol, gi den gamle stolen et lite kakk med en skrutrekker og en pennehammer slik at den løsner, slippe en liten dråpe lim ned i sporet og sette på den nye stolen. Prisen på dette er rundt tretti kroner.

Stolens betydning for lyden er sterkt overdrevet, men noe "mojo" skal vi jo kose oss med.. :) (Jo mer eksotisk stolmateriale, jo bedre lyd i gitaren. Jeg lager stoler av amerikansk bøffelhorn, og da blir lyden veldig fin.)

Det som spiller rolle, er at strengene glir lett i sporene, men det er en annen sak.

Forresten- dra gjerne et par ganger med en brytebladkniv langs stolen på begge sider, i tilfelle det er lakk som har festet seg til den. Mest aktuelt hvis gripebrettet er lakkert, selvsagt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Morn! Skal gå fra multiefekt til pedaler, og lurte på: Spiller det noen rolle om patchkablene (de som skal mellom pedalene) er mono eller stereo? Og hva er en vanlig gitarkabel (mono eller stereo)?

Håper på svar! :w00t:

Edit: Skrivelief

Endret av lille-hl
Lenke til kommentar

Usj. Nå skulle jeg virkelig ønske noen ville kjøpe min Albert Collins Telecaster snart. Spesielt siden jeg har øynene på en liten skjønnhet på eBay. Jeg må kanskje sette ned prisen litt til...

Ingen som tar de tre siste gitaristene på telecasterbildet mitt? Bildet finner dere i denne posten: Link, og fasiten så langt i denne: Link.

Vi mangler altså de to midterste øverst til venstre, og mannen mellom Cropper og Richards på midterste rad til høyre.

Hint:

Nummer 2 fra venstre oppe ble kalt "the world's greatest unknown guitarist". Han var betatester og fast bruker av en av verdens beste gitarpickuper. Han begikk selvmord i 1994, og i begravelsen spilte Les Paul, James Burton og Albert Lee sammen! Fender har laget en Custom Shop signatur modell av gitaren hans

Nummer 3 fra venstre oppe er en av køntriens store menn, med 20 førsteplasser på countrylistene i USA. Hans beste venn kjørte seg ihjel på motorsykkel i 1974. Fender laget en signaturmodell for ham også, først en limited edition i USA og så noen til i Japan. Jeg hadde en av dem.

Sistemann, mellom Cropper og Keef er det vanskelig å si noe om uten å røpe hvem det er. Men signaturgitaren hans (Fender har laget en for ham også) er dekket i paisley mønster og har tre pickuper i strat-oppsett.

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Tumbleweed:

Plast og grafitt, og tildels bein låter mye det samme.

Grafitt ville jeg foretrukket om jeg runket som en gal på tremolo, men dette gjør jeg ikke.

Plast synes jeg er dårligere å slipe til strengene enn bein, og bein synes jeg tåler meg. Rett og slett mer slitesterkt, føler jeg.

Messing låter forskjellig synes jeg, et helt annet materiale med helt annerledes resonans.

Synes lyden blir feitere på en mer metallisk måte, om du skjønner. Vanskelig å beskive med ord. "Chunky" er det beste jeg kommer på.

Pusur: Det ser mye kulere ut med F-hull på en halvakkustisk enn et rundt midt mellom pickupene, synes du ikke? Og "ser ut som de gjør"? Hvordan ser de egentlig ut da? Det trenger jo ikke være F-hull. Trini Lopez har ikke F-formede.

Lenke til kommentar
Tumbleweed:

Plast og grafitt, og tildels bein låter mye det samme.

Grafitt ville jeg foretrukket om jeg runket som en gal på tremolo, men dette gjør jeg ikke.

Plast synes jeg er dårligere å slipe til strengene enn bein, og bein synes jeg tåler meg. Rett og slett mer slitesterkt, føler jeg.

Messing låter forskjellig synes jeg, et helt annet materiale med helt annerledes resonans.

Synes lyden blir feitere på en mer metallisk måte, om du skjønner. Vanskelig å beskive med ord. "Chunky" er det beste jeg kommer på.

Velvel. Deg om det. Tenk logisk, og tenk videre på hvor ofte du er i stand til å høre denne forskjellen. Som tidligere sagt: en eventuell forskjell i materiale er kun "hørbar" (om i det hele tatt) ved anslag på åpne strenger, det samme med resonnans. Og det vil jo sette noen begrensninger ved spillestilen vel...?

En slide vil også ta bort eventuelle nut-karakteristikker, og det er sikkert noen som vil påberope seg å høre forskjell på glass, pyrex og metall i slide-tuben også. Noe som faktisk i prinsippet er marginalt mer troverdig.

Interessant at du har funnet ut at bein, grafitt og plast låter som det samme.

Lenke til kommentar
Hva er grunnen til at lydhullene i halvakustiske gitarer ser slik ut som de gjør?

Edit: Har denne F-formen, altså.

F-hullene ble første gang brukt på Gibson L-5, som ble designet av Lloyd Loar i 1922, og var ikke overraskende inspirert av klassiske fioliner. Siden har det blitt en vane på archtop gitarer. Og ja, de har vårt modernisert flere ganger, men f-formen står fortsatt sterkt. Nå er det egentlig ikke fasongen som er viktig, men plasseringen. De er ikke bare til pynt.

Geir :)

Lenke til kommentar

Til en rekke innlegg angående stol- når trommer og bass klemmer til, er det ikke en kjeft som hører forskjell. :)

Siden jeg har både bøffelhorn, plast og grafitt liggende, kunne det kanskje være spennende å lage en blindtest på den samme gitaren, med et lite riff med akkordene A- D- E, alle åpne akkorder?

Jeg vil nesten garantere at treffraten ligger på 33%..

Endret av CastorFiber
Lenke til kommentar

Nå er jeg eier av en dano 59 gitar som har nøtt i aluminium og kropp trefiber. Denne gitaren synger på en måte jeg ikke har hørt i noen andre solidbody gitarer. Det kunne vært interessant å bytte nøtta i ben eller plast og hørt om den utgjør noe forskjell.

59_dano_blu_1.jpg

Endret av tronni_87
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...