Gå til innhold

Forumets uoffisielle gitar-tråd...

SGE7000

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
etter fire år med halvakustisk skal jeg på mandagen kjøpe en elgitar med forsterker, så jeg lurer på om dette valget er et bra valg, har selv prøvd gitaren og forsterkeren og er meget fornøyd.

gitar

http://www.ringmusikk.no/Butikk/product_in...roducts_id=1093

forsterker

http://www.ringmusikk.no/Butikk/product_in...roducts_id=1038

Hvorvidt det er et bra valg eller ikke har ikke så mye å si om du virkelig liker det. Men det ser ut som en god kombinasjon. :thumbup:

Endret av Bollehamster
Lenke til kommentar
The Kinks? Måtte google navnet på fyren, men Roy Davies, altså?

Ray (ikke Roy) Davies fra Kinks, ja.

Geir, fikk du med deg forslagene i min forrige post?

Nei, så ikke at du hadde lagt dem inn i sitatet. Jimmy Page er altså feil (Det var Ray Davies), Roy Buchanan er riktig. Om dere ikke har hørt sistnevnte gentleman så spander på dere en samle-CD. Dere finner en del av ham på YouTube også, men utvalg og kvalitet er som vanlig så som så. Et eksempel:

.

Så da har vi så langt:

Øverst til venstre: Ray Davies (Kinks), ?, ? og Andy Summers (The Police)

Nederst til venstre: Roy Buchanan og deretter Waylon Jennings, Muddy Waters og Merle Haggard.

Øverst til høyre: "The Boss": Bruce Springsteen

I midten til høyre: Steve Cropper (Booker T and MGs), ? og Keith Richards (Stones, of course)

Nederst til høyre: Joe Strummer (The Clash) og "The Iceman, Razor Blade and Master of the Telecaster": Albert Collins.

To igjen oppe til venstre og en absolutt alle har hørt (kanskje mer enn noen annen gitarist bortsett fra George Harrison) uten nødvendigvis å vite om det...

Geir :)

Lenke til kommentar

Det står en fender mexico strat på skolen der jeg går. Skulle gjerne ha hatt den inne til justering/reperasjon. Den plastgreia som sitter akkurat i overgangen mellom halsen og stemmehodet er blitt ødelagt øverst, slik at den tykke e-strengen ikke vil sitte på plass. Noen som vet om det koster mye å skifte ut denne?

Lenke til kommentar
Spørs hva slags nøtt du vil ha. Skal du ha en custom-skjært beinnøtt blir det endel. En vanlig grafittnøtt innstallert på gitarsjappa blir ikke dyrt.

Nøtt ? :confused: Sånn hvit plastikkting med 6 spor til strengene.

Den har sprukket øverst, slik at den tykke e-strengen "glir" av.

Endret av Mojo Pin
Lenke til kommentar
Spørs hva slags nøtt du vil ha. Skal du ha en custom-skjært beinnøtt blir det endel. En vanlig grafittnøtt innstallert på gitarsjappa blir ikke dyrt.

Det er nøtta :)

Du stikker på nærmeste gitarsjappe og sier at du skal ha ny nøtt så fikser de biffen(eller burde i det minste det.. :) )

Lenke til kommentar

Det er nøtta, som karen som postet over meg skrev ja :) Det kan hende at det er lurt å kjøpe en nut i bein eller en etterligning av bein. Disse skal visst nok være bedre, men jeg vet ikke om jeg er enig i det :p Jeg tror ikke det er noen forskjell hvis gitaren er skikkelig satt opp. Men poenget med det er at bein, eller etterligning av bein, ikke sprekker. :)

Lenke til kommentar

Det er nøtta, som karen som postet over meg skrev ja :) Det kan hende at det er lurt å kjøpe en nut i bein eller en etterligning av bein. Disse skal visst nok være bedre, men jeg vet ikke om jeg er enig i det :p Jeg tror ikke det er noen forskjell hvis gitaren er skikkelig satt opp. Men poenget med det er at bein, eller etterligning av bein, ikke sprekker. :)

Bein er myyye bedre enn plast. Men det har ikke noe å si om det er bein eller plast hvis den ikke er tilpasset strengene. Om den er tilpasset og godt laget, er det stor forskjell.

Men hva med å prøve en i messing, for en litt mer "chunky" lyd?

Lenke til kommentar
Men hva med å prøve en i messing, for en litt mer "chunky" lyd?

Det er vel diskutabelt om materialet i nut har noe å si for lyden, men i tilfelle det har det er det kun "hørbart" ved anslag på løse strenger.

Så fort du bruker presser ned en streng eller seks er det båndet og broa som er kontaktpunktene i hver sin ende av strengen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...