Gå til innhold

Forumets uoffisielle gitar-tråd...


SGE7000

Anbefalte innlegg

Hei, tenker jeg søker til denne tråden litt nå. Jeg spilte gitar i fem år, gikk på musikkskole, men sluttet å spille for ca. 3 år siden. Da spilte jeg faktisk ikke gitar før inntil tre måneder siden ca. Nå er jeg i gang for fullt igjen, og koser meg med å spille gitar. Jeg har tidligere bare spilt akustisk, og har nå tenkt å kjøpe meg en el-gitar. Så derfor lurer jeg på om noen kan anbefale gitarpakker i 3000-kroners-klassen (trangt budsjett), muligens litt over. Bor i Bergen, og vil helst slippe nettbutikker o.l. Har sett meg litt rundt da, og funnet denne. Vil dere si det kan bli et bra kjøp?

 

Og en ting til. Hva menes med "V" i tabulaturer? Bl.a. i Comfortably Numb, Sorrow finner jeg dette. Er dette noe effekt-greier som jeg ikke kan gjøre på akustisk? Og isåfall, hva er det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei alle sammen :)

Er ute etter ny forsterker nå, og har sett litt på Blackheart little giant og Fender Champion. Hvordan funker de i praksis egentlig? Hvis jeg feks kjøper Fender Champion og et kabinett, funker det bra å spille høyt på bandøvinger og i livesammenheng? (bare små konserter i gymsaler og sånt ;P)

Hvis dere har noen anbefalinger til forsterker i 5000-kronersklassen, skriv her:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1013268&hl=

 

Takk for svar =)

Endret av a7x
Lenke til kommentar
Ryddet litt på serveren og fant dette gamle utkastet til en illustrasjon for en Telecaster side. Fem poeng til den som først kan navngi alle teleslingerne på bildet. Tilleggspoeng til den som vet hvilken låt sitatet er fra.

 

Geir :)

Huff, nå ble jeg nesten litt bekymret over egne kunnskaper.

 

Kjenner igjen Springsteen oppe i høyre hjørne, og sitatet fra Thunder Road.

Joe Strummer og Albert Collins nede i høyre...

Waylon Jennings, Steve Cropper, Muddy Waters.

 

Er det Keith Richards over Albert Collins?

 

Har tenkt godt og lenge, men kommer ikke på de øverste der, selv om jeg føler at jeg burde kunne det. Fyren oppe i venstre gir meg skallebank. Burde jo være cakewalk.

Endret av Stonemeister
Lenke til kommentar

Jupp. Vi mangler de fire herremennene øverst til venstre, "gitaristenes gitarist" nederst til venstre, fyren sammen med Waylon og Muddy, og kongegitaristen mellom Cropper og Richards.

 

Alle er hentet fra øverste hylle i rocken/country'en/bluesen. De fleste er stilskapere innen sin sjanger, og noen har egenhendig endret gitarens plass i musikken.

 

Noen flere?

 

Geir :)

 

Edit: Skulle være nederst til venstre, ikke høyre.

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar
Hei, tenker jeg søker til denne tråden litt nå. Jeg spilte gitar i fem år, gikk på musikkskole, men sluttet å spille for ca. 3 år siden. Da spilte jeg faktisk ikke gitar før inntil tre måneder siden ca. Nå er jeg i gang for fullt igjen, og koser meg med å spille gitar. Jeg har tidligere bare spilt akustisk, og har nå tenkt å kjøpe meg en el-gitar. Så derfor lurer jeg på om noen kan anbefale gitarpakker i 3000-kroners-klassen (trangt budsjett), muligens litt over. Bor i Bergen, og vil helst slippe nettbutikker o.l. Har sett meg litt rundt da, og funnet denne. Vil dere si det kan bli et bra kjøp?

 

Og en ting til. Hva menes med "V" i tabulaturer? Bl.a. i Comfortably Numb, Sorrow finner jeg dette. Er dette noe effekt-greier som jeg ikke kan gjøre på akustisk? Og isåfall, hva er det?

 

Gitarpakker pleier vanligvis ikke å være noen høydare. Kjøp deg en Les paul 100 og en cube 15 eller noe i den dur, du. Billig og bra. :thumbup:

Lenke til kommentar
Jeg synes jeg ser Steve Cropper iallefall, men kanskje jeg tar feil?

Cropper'n er førstemann i midterste rad til høyre ja, sammen med Mister X og Keef.

 

Så da har vi så langt:

Øverst til venstre: ?, ?, ? og ?

Nederst til venstre: ? og deretter Waylon Jennings, Muddy Waters og ?.

Øverst til høyre: "The Boss": Bruce Springsteen

I midten til høyre: Steve Cropper (Booker T and MGs), ? og Keith Richards (Stones, of course)

Nederst til høyre: Joe Strummer (The Clash) og "The Iceman, Razor Blade and Master of the Telecaster": Albert Collins.

 

Jeg teller seks spørsmålstegn. Noen som klarer et par til? Dere har garantert hørt dem alle, om dere er mer enn middels interessert i gitar, men noen av dem var før MTV, så dere har kanskje ikke sett dem...

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Jeg synes jeg ser Steve Cropper iallefall, men kanskje jeg tar feil?

Cropper'n er førstemann i midterste rad til høyre ja, sammen med Mister X og Keef.

 

Så da har vi så langt:

Øverst til venstre: Jimmy Page, ?, ? og ?

Nederst til venstre: Roy Buchanan, og deretter Waylon Jennings, Muddy Waters og Merle Haggard.

Øverst til høyre: "The Boss": Bruce Springsteen

I midten til høyre: Steve Cropper (Booker T and MGs), ? og Keith Richards (Stones, of course)

Nederst til høyre: Joe Strummer (The Clash) og "The Iceman, Razor Blade and Master of the Telecaster": Albert Collins.

 

Jeg teller seks spørsmålstegn. Noen som klarer et par til? Dere har garantert hørt dem alle, om dere er mer enn middels interessert i gitar, men noen av dem var før MTV, så dere har kanskje ikke sett dem...

 

Geir :)

 

Noen forslag...

Lenke til kommentar
Merle Haggard nede, til høyre på midterste gruppe?

Yes.

 

Er det Andy Summers til høyre i gruppen øverst til venstre?

Yes

 

Ligna på Ron Wood han øverst til venstre?

Nope.

 

Så da har vi så langt:

Øverst til venstre: ?, ?, ? og Andy Summers (The Police)

Nederst til venstre: ? og deretter Waylon Jennings, Muddy Waters og Merle Haggard.

Øverst til høyre: "The Boss": Bruce Springsteen

I midten til høyre: Steve Cropper (Booker T and MGs), ? og Keith Richards (Stones, of course)

Nederst til høyre: Joe Strummer (The Clash) og "The Iceman, Razor Blade and Master of the Telecaster": Albert Collins.

 

Tre igjen oppe til venstre, og en ekte "gitaristenes gitarist" nede til venstre. Edit: Og ikke å forglemme kongegitaristen mellom Cropper og Richards.

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...