Gå til innhold

Forumets uoffisielle gitar-tråd...

SGE7000

Anbefalte innlegg

Utrolig bra tekst, men ettersom jeg ikke er noe god med navn på grep får jeg ikke spilt den D:

Det blir vel noe à la dette:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
evening.png

(Klikk på notene for å laste ned PDF.)

Jeg er ikke sikker på at det ovenstående låter riktig, ettersom det er mange måter å spille Em, F, Fmaj7 og G på. tom waits for alice anmodes derfor om å spesifisere hvilke versjoner av akkordene han bruker, så jeg kan oppdatere notene. :)

Endret av ePsiLON47
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et lite teknisk spørsmål!

Lurer på hva som er den enkleste måten å koble opp en mic til bandøving? Vi er fire stykker som har begynt å spille sammen. Jeg har en toneport, vi har prøvd å kjøre mic'en inn i den og lyden ut av headsetutgangen og inn i en gitaramp, funket svært dårlig.

Hva er den billigste løsningen for å fikse dette? Regner med at noe utstyr må kjøpes.

Lenke til kommentar
tom waits for alice anmodes derfor om å spesifisere hvilke versjoner av akkordene han bruker, så jeg kan oppdatere notene.

Det kommer an på arrangementet det. Når jeg spiller den akustisk spiller jeg gjerne tommelgrep på F-en. Da har jeg den lyse e-en åpen og klar til maj'en når jeg kommer til andre verselinje. Låten går ellers vanligvis i 6/8 takt, og det er 2 takter med e-moll, 2 takter med F, og så videre.

Da blir akkordene noe sånt:

-0--0--3

-0--1--0

-0--2--0

-2--3--0

-2--3--2

-0--1--3

Spill vanlig opp og ned fingerspill på disse strengene: E, D, G, H, G, D. Så er det litt forsiringer underveis, selvsagt.

Geir :)

Lenke til kommentar
Når jeg spiller den akustisk spiller jeg gjerne tommelgrep på F-en. Da har jeg den lyse e-en åpen og klar til maj'en når jeg kommer til andre verselinje. Låten går ellers vanligvis i 6/8 takt, og det er 2 takter med e-moll, 2 takter med F, og så videre.

Da blir akkordene noe sånt:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
-0--0--3

-0--1--0

-0--2--0

-2--3--0

-2--3--2

-0--1--3

Spill vanlig opp og ned fingerspill på disse strengene: E, D, G, H, G, D. Så er det litt forsiringer underveis, selvsagt.

Da er notene til «An Evening in the Park» oppdatert, både for akkorder og fingerspill. Fingerspillet er uten forsiringer, så F og Fmaj7 vil låte likt hvis man ikke tar turen oppom 1. streng (og ev. ned på andre bånd på 4. streng).

evening.png

Klikk på notene for å laste ned PDF.

Endret av ePsiLON47
Lenke til kommentar
Jeg klarer aldri å bli virkelig imponert over disse vidunderbarna. Ytterst få av dem er interessante å høre på. De er fantastiske tekniske, men de spiller slik læreren dems sier de skal spille, og det låter som oftest flatt og kjedelig ut. Unntakene finnes nok. ;)

Forsåvidt enig med deg der, men jeg har også sett flere unntak.

er etter min mening en av de bedre :p

Jon Martin.

Lenke til kommentar

Så selv Stray Cats i København nå i August. Ikke like skarpe og livlige som i klippet jeg viste, men de er jo eldre nå enn for nesten 30 år siden. ;)

"Storm The Embassy" har de heller ikke spilt på mange år, noe som er trist, for det er en av de beste låtene deres.

Endret av khalif_of_kalif
Lenke til kommentar

Veldig lenge siden jeg har vært innom denne tråden nå! Er det noen som spiller noe Tommy Emmanuel her inne? Jeg er over-imponert av den fyren, og prøver å lære meg noen av sangene hans. Hittil har jeg kun spilt på Angelina og Those Who Wait...Noen av hans mer rolige sanger. Har ikke planer om å begi meg ut på f.eks. "The Hunt" eller noen av de andre speed-sangene hans. Noen som har tips til andre sanger av Tommy Emmanuel som er overkommelige? (Type samme vanskelighetsgrad som Angelina og Those Who Wait)

Tommy bruker hybrid-picking på mange av sangene sine. Jeg har forsøkt å vende meg til det, men har hittil følt jeg har mest kontroll på kun fingerspill. Ikke ideelt i alle situasjoner, men jeg syns ofte det er vanskelig å justere kraften slik at anslagene med plekter får like høyt volum som fingerspillet..

Endret av Knut Marius
Lenke til kommentar

heisann, for en stund siden kjøpte jeg meg en squire standar stratocaster i Candy Apple Red finnish

en slik:

0321602509xlsd1.jpg

og nå ser den slik ut :D

dsc0009gu4.jpg

jeg greide og ryke b strengen under oppstemingen :hrm:

dsc0010vn2.jpg

dsc0011qu4.jpg

dsc0012kc0.jpg

dsc0013ek3.jpg

dsc0014tj4.jpg

dsc0015ez3.jpg

dsc0016hq7.jpg

Bortsett fra og skifte farge og pup's så har jeg slengt inn 3 push/push potter, og en 4p5t switch, så nå har jeg ca 45 lyder jeg kan leke meg med  :cool:

Lenke til kommentar

Er det bare meg eller er det litt snodige plasser du har klart å slite hull på lakken? Jeg for min del tror aldri jeg er i berøring av det stedet du har klart å slite hull i innsvingen på det som blir oversiden når du holder i gitaren, men nå er ikke jeg særlig dreven som gitarist heller da...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...