Gå til innhold

Forumets uoffisielle gitar-tråd...


SGE7000

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg startet når jeg nettopp hadde fylt 13 og angrer på at jeg ikke begynte tidligere.

 

Fikk el-gitar da jeg var 8, men hadde aldri store interessen for det. Begynte å spille først da jeg var 17 og fikk akustisk.

 

Se filmen hos Youtube

 

 

Lærte meg Tears in Heaven ordentlig i dag, og kom over denne videoen. Ser at han bruker tommelen mye på E-strengen. For meg var dette ukjent. Har alltid brukt en av de andre fingrene. Kan det være lurt å lære seg å bruke tommelen også (vil det for eksempel være nødvendig i vanskeligere sanger?), eller er det bare en vane han som spiller der har lagt seg til?

Lenke til kommentar
Gratulerer :thumbup:

Har tenkt på det brettet der selv, men lurer på en ting;

 

Er det i hele tatt noen vits i å tenke på effektbrett og pedaler så lenge man har Cube 15x?

Eller er det bare å vent til man oppgraderer til rør..?

 

Tricky spm :p

 

Det der må du nesten vurdere selv, men kan jo si at jeg spiller på en cube selv når jeg øver hjemme og selvfølgelig er det et poeng med effektbrett og pedaler! Bare kjør forsterkeren på clean og ikke dobbelt opp av effekter.

Lenke til kommentar
Det er bedre å unngå å bruke tommelen. Det er ingenting du kan gjøre med den som du ikke kan gjøre bedre med de andre fingrene. Da slipper du å skifte posisjon og vinkel for hele hånden/armen. Blant klassiske (og utdannede) gitarister er tommel fy-fy.

 

Så da er ikke Clapton en "utdannet" gitarist ? :p

 

Lenke til kommentar
Så da er ikke Clapton en "utdannet" gitarist ? :p

 

Det vil overraske meg stort om han har noen utdannelse utover grunnskolen. Han var vel knapt 18 da han begynte i Yardbirds.

 

Hehe, det kan nok stemme, men det var vel heller ikke poenget :) Utover det tør jeg påstå at han er mer enn godt nok utdannet på gitaren sin :)

 

Men tilbake til hva det egentlig dreide seg om. Dersom det ikke er noen fordeler ved å lære seg å bruke tommelen, så skal jeg klare meg fint med de andre fingrene mine jeg :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...