Gå til innhold

Forumets uoffisielle gitar-tråd...


SGE7000

Anbefalte innlegg

Takk, Kim. Her er noen større bilder av en av samme modell (som jeg ikke oppdaget i tide da den ble lagt ut for salg hos Elderly for noen år siden): Link. De bildene er som de i annonsen litt bleket av blitzlyset. Midtveis nede på denne siden er et par bilder av en i naturlig lys: Link.

 

Grunnene til at jeg egentlig kunne tenke meg en ny en er flere:

1. Franz-pickupene er ifølge kjennere litt sære, og kresne på forsterkere og ikke minst pedaler. Og de må ofte vokses. De er også litt spinklere i lyden enn en P-90.

2. 50 år gamle kassegitarer har ofte ulike skavanker, slik er det bare.

3. En strøken vintage X-500 vil være dyrere enn en ny en. Dog ikke så mye, vi snakker ikke om Gibson eller Fender nivå vintage priser her.

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, det er ikkje berre arma, men heile (som regel) stolen som er balansert på eit vippepunkt mellom strenger og fjærer spent opp inne i gitaren. I mine augne er det ikkje ein så veldig stor fordel, men mange likar de likevel. Det skal seiast at minsteparten av dei som har flytande stol ala Floyd Rose beherskar bruken av den. For ein nybegynnar vil eg eigeneleg gje eit klart og rungande nei då det er unødvendig kompliserande for oppsett og justering av gitaren og det tek fokus vekk frå andre meir elementere ting som bør leggjast fokus på. I tillegg er det eit unødvendig fordyrande element på billegare gitarar.

Endret av KimNK
Lenke til kommentar

Vi kan skylde på Fender for den smule begrepsforvirringen som finnes. Når de introduserte Stratocasteren, hadde den noen som de kalte "synchronized tremolo". Men det er egentlig ikke riktig:

 

Tremolo er som Kim sier en forandring av volumet. (På engelsk sier man "tremble" når stemmen skjelver.) Om du slår an en tone og skrur fort opp og ned på volumknappen, så har du en tremoloeffekt.

 

Vibrato er når tonehøyden varierer. Og det er det som skjer når du bruker vib-armen på en gitar, strengene strammes eller slakkes.

 

Men i gitarverdenen er begrepene tildels byttet om. Jeg hadde en forsterker i gamle dager som hadde en knapp som het Vibrato. Den gjorde egentlig en tremoloeffekt, altså regulerte lydstyrken. Noen vibratopedaler gjør ikke det heller, de endrer bare diskanten, altså som om du slår an en tone og skrur tonekontrollen opp og ned istedet for volumknappen. Det gir en Leslie-aktig lyd. (Leslie-kabinettene hadde et roterende diskanthorn, og siden diskantlyden er retningsbestemt varierte det lyden avhengig av om hornet pekte mot lytteren eller fra ham.

 

Geir :)

Lenke til kommentar
holder på å leke meg i guitarpro, og klarer ikke finne ut en ting:

post-100542-1225835785.jpg

etter den 3. noten vil jeg få noten til å holde seg over den døde noten, men når programmet spiller av "riffet" da slipper den noten, fordi den skal spille den kun som en åttedelsnote. så jeg lurer på hvordan jeg kan få noten til å holde seg slik at det høres ut som en fjerdedelsnote der takten skifter :)

 

takk

bumper denne over på denne siden ;)

Lenke til kommentar

God dag, god dag!

 

Begynner å bli litt små varm i trøya på gitaren, å vil prøve noe nytt.

Valget falt litt på "Flamenco"

Særlig denne sangen ;

 

Jeg har tabs på den, å er ikke alt for vanskelig, men problemet er teknikken.

Strumminga, hvordan slå slik han gjør i filmen, er forbaska vanskelig =P

 

Noen tips, linker, hva som helst? Har en stålstreng gitar nå, men har en nylon også..

Lenke til kommentar
holder på å leke meg i guitarpro, og klarer ikke finne ut en ting:

post-100542-1225835785.jpg

etter den 3. noten vil jeg få noten til å holde seg over den døde noten, men når programmet spiller av "riffet" da slipper den noten, fordi den skal spille den kun som en åttedelsnote. så jeg lurer på hvordan jeg kan få noten til å holde seg slik at det høres ut som en fjerdedelsnote der takten skifter :)

 

takk

bumper denne over på denne siden ;)

 

Tenker du på tie note?

post-101413-1225901046_thumb.jpg

Lenke til kommentar

hei. jeg har spilt elgitar i et halvt år nå å er sånn passe god, jeg er veldig glad i å spille gitar:) jeg har lyst å hoppe over til spansk gitar stil fordi det er så vakkert:)

kan noen anbefale en god spansk gitar? jeg kan ingenting om akkustiske merker å sånt

Lenke til kommentar
ja, men den auto-tiet seg til noten som lå 3 noter bak.

kunne ikke markere slik at jeg fikk akkurat de to notene til å holde sammen.

 

fant anyways en midlertidig løsning der jeg øker duration på noten til 200%

Viss den "auto-tier" seg til fleire, er det fordi du har plassert fleire tie notes bort over, I guess?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...