Gå til innhold

Forumets uoffisielle gitar-tråd...


SGE7000

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Da jeg spilte i band hadde vi et øvingslokale hvor amper og trommesett var ganske dårlig plassert.

Men etter å ha brukt 15 minutter på å plassere forsterkerne sånn at de ga lyd mot trommisen, og ikke vekk fra ham, og vi sto i midten av trommesettet og ampene og spilte, hadde ingen av oss problemer med å hører hverken seg selv eller de andre.

Og som edge sier, ikke så dumt å sette ampen på en stol eller et bord. Så lenge den ikke raser ned da.

Lenke til kommentar

Vi slet mye med det, husker jeg. Dels fordi vi alle hadde kraftige forsterkere, og en trommeslager med Animal-tendenser. Så vi endte gjerne opp med å skru opp volumet etter tur for å høre oss selv igjen. Spesielt fordi vi ikke akkurat var et stillestående band, så "strategisk plassering" av ustyret hadde marginal effekt. Men hemmeligheten ligger mye i å dempe trommene. Det er gjerne de som er høyest i starten og får de andre til å skru opp for å høre seg selv. Om man gjøre det ved fysisk demping eller ved å spille svakere blir en individuell sak.

 

Og så som andre sier, få gitarforsterkeren opp i høyden, gjerne på en stol, og slik at de peker mot de som skal høre den, inklusive trommisen. Årsaken er at diskanttoner er retninsgbestemte, de går i hovedsak rett fram, og i en tradisjonell setting hvor forsterkerne står ved siden av trommene og peker fremover hører trommeslageren bare den lyden som reflekteres fra vegger og annet. Peker høyttaleren mot ham får han også glede av den samme direkte lyden som du får når du står foran den.

 

Bassen har ikke det problemet, den sprer seg rundt i rommet helt av seg selv og kan godt stå på gulvet. Dog betyr avstanden selvsagt litt.

 

Men jeg er i bunn og grunn enig med Kjeklulf. Når plasseringen er gjort, tar dere en prøverunde og og prøver dere frem til alle er noenlunde fornøyde, uten at lydnivået går på ørene eller nervene løs. Og så avtaler dere at ingen får skru opp mer enn det. Om trommisen har et minimum av selvdisiplin så bør det fungere.

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Locking tuners :D

Trur nok at du kan sprenge både det eine og det andre med dive-bombsa dine før den går ut av stemming-

Så det er ikke nødvendig med strengelås/locking nut? :mrgreen:

 

Og hvilken gitar vil dere anbefale; S470 eller SV5470?

(vet det er enorme prisforskjeller, men vil vite om SV5470 er verdt det ekstra)

Lenke til kommentar
Så det er ikke nødvendig med strengelås/locking nut? :mrgreen:

 

Og hvilken gitar vil dere anbefale; S470 eller SV5470?

(vet det er enorme prisforskjeller, men vil vite om SV5470 er verdt det ekstra)

 

Hva er egentlig forskjellen mellom de? Litt bedre/andre pickups og 24 bånd?

Jeg kan ihvertfall anbefale S470, selvom jeg gjerne skulle hatt de 2 siste båndene iblant.

 

Og i prisklassen til SV5470 finnes det sikkert mye annet kult.

Lenke til kommentar

holder på å leke meg i guitarpro, og klarer ikke finne ut en ting:

post-100542-1225835785.jpg

etter den 3. noten vil jeg få noten til å holde seg over den døde noten, men når programmet spiller av "riffet" da slipper den noten, fordi den skal spille den kun som en åttedelsnote. så jeg lurer på hvordan jeg kan få noten til å holde seg slik at det høres ut som en fjerdedelsnote der takten skifter :)

 

takk

Lenke til kommentar

 

Har ikke bruker på gitarnorge, så jeg får ta det her.

 

Angående tremolosystemet på S470:

 

Jeg kan løfte gitaren (som ikke er en lettvekter til tross for den slanke kroppen) etter vib-armen, dive-bombe til strengene fester seg på pickupene, og fremdeles holde stemminga. Tviler på at det er mange gitarer i samme prisklasse som kan det samme.

 

Pickupene ble litt for mørke/"bassete" for min del, så jeg byttet til EMG 81 (noe som jeg angrer litt på nå, men det får være en annen diskusjon).

Lenke til kommentar

Snufs! (Må bare få beklage meg litt over en tapt mulighet,)

 

I flere år har jeg drømt om en Guild X-500 av et eller annet slag. X-500 ble introdusert i 1953, som toppmodell i en serie gitarer, deriblant X-170/175 og X-350. De første få årene hadde gitarene single coil pickuper, av merket Franz, men de ble så erstattet med humbuckere. Den ble produsert fram til 1993 da den ble erstattet av X-700. (Forskjellige gitarer, X-500 er en archtop, X-700 er en carved top.)

 

Så i år 2000 bestemte Guild seg for å relansere X-500 i to modeller, en med humbucker og en med P-90 og Bigsby. Det ble også laget en X-550 som var en replica av Dave Gonzales vintage 550. (Om det ble laget mer enn den ene er usikkert, men den sto i prislisten i et par år.)

 

Men så i 2005 bestemmer Fender (som hadde kjøpt opp Guild noen år tidligere) at de ikke lenger vil lage elektriske gitarer under Guild-navnet, bare akustiske.

 

Nok om historien. Jeg har altså siklet på en sånn i flere år, nærmere bestemt en single coil versjon, men har ennå ikke fått tak i noen. Jeg har budt på et par vintage modeller i årenes løp, men ikke hatt høyeste bud. Egentlig kunne jeg tenke meg en moderne X-500T, av ulike grunner, men de har jeg bare sett et par ganger på eBay, og alltid når jeg ikke hadde penger.

 

Så for noen dager siden dukket denne gitaren opp: Link. Først rimelig overpriset, men når aldri minsteprisen. Så relistes den til en rimeligere pris, men en BIN som er for høy, og jeg bestemmer meg for å følge auksjonen i håp om at den lander på en fornudtig pris.

 

Men tror du ikke at et menneske slår til på BIN og kjøper den? Så da var sjansen borte for denne gang. :(

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...