Gå til innhold

Forumets uoffisielle gitar-tråd...


SGE7000

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det TWFA spør om er vel heller HVA slags musikk skal du spille...? Skal du spille metall, rock n roll, funk, blues...?

 

Ja, jeg svarte kanskje litt uklart. Jeg vil spille litt "hardere" - som f.eks. Metallica. Vil lære meg noen tunge riff, lære meg å spille litt solo (improvisere).

 

Les Paul Standard er jo en klassiker.

Ellers er jo Korina Explorer særdeles behagelig å spille på.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+oiasdf79
Godt spørsmål. Ettersom jeg eier hverken en Gibson eller en Epiphone er vel ikke jeg riktig person til å svare. Men det er nok forskjell.

Dersom jeg var deg ville jeg sett litt på Ibanez. Finn en i butikken i din prisklasse og prøv den. Det er meget lettspilte gitarer med god kvalitet. Det eneste som er kjipt er at de ikke holder seg i pris i det hele tatt. Jeg kjøpte min Ibaenz RG1570 Prestige i Mai i fjor og nå når jeg skal selge den kan jeg ikke kreve mer enn max 6000.- for den med hardcase.

 

Lykke Til..:)

Lenke til kommentar
Merker man stor forskjell på en Gibson og en tilsvarende epiphone modell?

 

Det er en opplagt forskjell på kvaliteten på de to. De interessante spørsmålene er:

 

1. Er denne forskjellen like merkbar for alle? Det vil si, vil en nybegynner merke forskjellen, og dermed ha mer glede av en Gibson (om man ser bort fra gleden ved bare å eie en) enn en Epi, eller er det egentlig bare erfarne gitarister som har glede av det. Derom strides de lærde. (Hvilket betyr at alle de ikke lærde er skråsikre. ;) )

 

2. Er denne forskjellen i kvalitet/spillbarhet verd forskjellen i pris. Det avhenger selvsagt litt av svaret på spørsmål 1.

 

Jeg har ikke noe entydig svar på disse spørsmålene. Det som er sikkert er at om du kjøper en god Gibson har du en gitar for livet, mens en Epiphone kan det hende du vokser ut av. Og siden du ikke får mer enn halvparten av pengene tilbake om du skal selge en gitar, så er det selvsagt dyrere å kjøpe først en Epi og så en Gibson.

 

Til gjengjeld så har du ikke tapt like mye på investeringen om du slutter å spille etter et år eller to, om du starter med en Epi. Av den grunnen anbefaler jeg folk som ikke har spilt så lenge å kjøpe en gitar i mellomskiktet som sin første gitar. En Epiphone vil være en slik gitar. Den er bra nok for de fleste og det meste, uten å være unødvendig dyr. Billigere gitarer kan ødelegge spillegleden fordi byggekvalitet og kvalitetskontroll gjerne er dårlig, og de rett og slett kan være vonde å spille på.

 

Så hvis du fortsatt spiller om noen år, kan du investere i noe bedre, og gi Epi'en nytt liv som første gitar til en annen begynner.

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar
Godt spørsmål. Ettersom jeg eier hverken en Gibson eller en Epiphone er vel ikke jeg riktig person til å svare. Men det er nok forskjell.

Dersom jeg var deg ville jeg sett litt på Ibanez. Finn en i butikken i din prisklasse og prøv den. Det er meget lettspilte gitarer med god kvalitet. Det eneste som er kjipt er at de ikke holder seg i pris i det hele tatt. Jeg kjøpte min Ibaenz RG1570 Prestige i Mai i fjor og nå når jeg skal selge den kan jeg ikke kreve mer enn max 6000.- for den med hardcase.

 

Lykke Til..:)

 

Jo, takk :) Har tenkt litt på Ibanez. En kompis av meg kjøpte en for litt siden, i en litt høyere prisklasse riktignok. Må man gi mye for å få en Ibanez med det stemmesystemet som låser strengene?

Lenke til kommentar

En god locking tremolo koster penger, ja. Så om forskjellen i pris ikke er så stor så er enten ikke tremoloen så god som den bød være, eller så har de spart inn på noe annet for å holde prisen nede. Som jeg antydet i mitt første svar: Hvis du "bare" har 5000 å legge i en første gitar, ville jeg personlig valgt å legge dem i andre deler av gitaren enn en fancy tremolo. Du trenger den ikke for å spille Metallica-riff, selv om den brukes i noen av soloene.

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Det er ikke for bra at gitarstrengene står på gitaren lenge. Strengene er elastiske i starten. Etter hvert mister strengene elastiteten, selv om du ikke spiller på den, og begynner i stedet å trekke mer i treverket i gitaren. Noe som kan føre til halsvridninger o.l. Absoludt minimum for strengeskift bør være annenhver måned.

For noe vrøvl.

 

Nå har jo allerede TWFA allerede gjort rede for hvorfor dette kan kalles for "vrøvl", det gjorde ikke du. Ser meg av og til litt lei på tilsvar av denne typen uten videre begrunnelse. Dette gjelder forsåvidt også oppfølgingsposten fra Kim.

 

Denne tråden er schwær, og inneholder masse nyttig stoff for gitarister på alle nivå. Synd at den til tider forsøples av denne typen innlegg.

 

Litt frustrasjon fra min side bare.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+oiasdf79
Godt spørsmål. Ettersom jeg eier hverken en Gibson eller en Epiphone er vel ikke jeg riktig person til å svare. Men det er nok forskjell.

Dersom jeg var deg ville jeg sett litt på Ibanez. Finn en i butikken i din prisklasse og prøv den. Det er meget lettspilte gitarer med god kvalitet. Det eneste som er kjipt er at de ikke holder seg i pris i det hele tatt. Jeg kjøpte min Ibaenz RG1570 Prestige i Mai i fjor og nå når jeg skal selge den kan jeg ikke kreve mer enn max 6000.- for den med hardcase.

 

Lykke Til..:)

 

Jo, takk :) Har tenkt litt på Ibanez. En kompis av meg kjøpte en for litt siden, i en litt høyere prisklasse riktignok. Må man gi mye for å få en Ibanez med det stemmesystemet som låser strengene?

 

Ibanez'n min har låsesystem på strengene..:)

 

Edit: kostet da vel og merke 9000.- ny.

Endret av Slettet+oiasdf79
Lenke til kommentar
Jeg har ikke noe entydig svar på disse spørsmålene. Det som er sikkert er at om du kjøper en god Gibson har du en gitar for livet, mens en Epiphone kan det hende du vokser ut av. Og siden du ikke får mer enn halvparten av pengene tilbake om du skal selge en gitar, så er det selvsagt dyrere å kjøpe først en Epi og så en Gibson.

 

Til gjengjeld så har du ikke tapt like mye på investeringen om du slutter å spille etter et år eller to, om du starter med en Epi. Av den grunnen anbefaler jeg folk som ikke har spilt så lenge å kjøpe en gitar i mellomskiktet som sin første gitar. En Epiphone vil være en slik gitar. Den er bra nok for de fleste og det meste, uten å være unødvendig dyr. Billigere gitarer kan ødelegge spillegleden fordi byggekvalitet og kvalitetskontroll gjerne er dårlig, og de rett og slett kan være vonde å spille på.

 

Så hvis du fortsatt spiller om noen år, kan du investere i noe bedre, og gi Epi'en nytt liv som første gitar til en annen begynner.

 

Geir :)

 

Som jeg nevnte, har jeg spilt de to siste årene - og gitarspilling er noe jeg 100% sikkert vil drive med til jeg blir gammel og grå :) Alle andre i slekta spiller gitar og andre instrumenter. Fikk en elektrisk gitar da jeg var 8 år som jeg lærte meg noen akkorder på, men la så gitarspillinga på hylla fram til jeg ble 17 og kjøpte en akkustisk. Problemet med den elektriske er at den er kjøpt for 1000 kr på elkjøp(!) (inkl. bæresekk, liten forsterker, stemmefløyte og gitarreim :p), og spiller deretter.

 

Har en ganske grei forsterker (dvs. grei til mitt bruk - kostet ca 3000,-). At jeg kommer til å spille på både den akkustiske og elektriske lenge er altså garantert. Jeg føler ikke at jeg er på utkikk etter en "nybegynnergitar". Likevel vil jeg ikke svi av 20 000 kr for å få en Gibson.

Lenke til kommentar
Funker det bra å bruke el-gitar på forsterker for akustisk gitar, da?

Det er ikke noe problem å koble en akustisk gitar til en elgitar-forsterker. Eller det motsatte for den saks skyld.

 

Men de er bygget forskjellig: En elgitarforsterker er laget for å produsere mye lyd av lite watt, den har store (gjerne 10 eller 12") woofer-type høyttalere som skal dytte denne lyden, og de er laget for å vrenge ved et visst volum. En forsterker for akustisk gitar derimot er laget for å gjengi den akustiske lyden så riktig som mulig, selv ved høyt volum, altså å unngå vreng (og ikke minst feedback). Derfor har den en mer hifi-aktig forsterkerdel, og gjerne små (2-3") diskanthøyttalere i tillegg til wooferen for å klare å gjengi alle overtonene i den akustiske lyden.

 

Jeg plugger gjerne min akustiske (med Fishman transducer) inn i min Mesa forsterker. Det gir en skikkelig tøff lyd. Men det låter ikke akustisk lenger.

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...