Heilage Skrevet 14. september 2008 Del Skrevet 14. september 2008 De som mener at halsfestet ikke har noe å si for lyden bør heller finne seg noe annet å uttale seg om. Skjønner bare ikke hvorfor limt er bedre enn bolt-on. Sett at de er i samme vinkel, like rigid og broen stilt likt. Kan se at ressonnansen spres annerledes i treverket om det er metall der, men... Kan noen faktisk forklare hva som er den fysiske forskjellen, altså noe annet enn synsing på grunnlag av snobberi om hva som er "riktig"? Lenke til kommentar
kjeklulf Skrevet 14. september 2008 Del Skrevet 14. september 2008 Joda, det har du sikkert rett i. Det er bare det, etter å ha spilt på opptil flere gitarer, mener jeg å ha erfart at måten de er satt sammen på, materiale og så videre har noe å si. Derfor kan jeg ikke mene at konstruksjonsmessige forskjeller ikke spiller noen rolle Jeg er ganske sikker på at jeg har flere med meg på en slik erfaring. Så får du synes at det er så urimelig som du bare vil. Nå mistolker du meg. Selvsagt har materialer, montering og konstruksjonsmessige forskjeller noe å si for lyden totalt sett. Det jeg ikke tror er at du klarer å plukke ut en gitar med limt hals vs en med bolt-on i en blind-test. Lenke til kommentar
CastorFiber Skrevet 14. september 2008 Del Skrevet 14. september 2008 Der tror jeg vi er enige. Jeg er ikke noen gitarguru, og klarer ikke det. Likevel mener jeg at det vil bli en forskjell mellom to 100% identiske gitarer, der den ene er limt, og den andre er bolton. La oss ta høyde for at det er en teoretisk mulighet for at jeg klarer å hører forskjell, så er jeg sikker på at jeg ikke kan si at den ene er bedre enn den andre, men at den er annerledes. Lenke til kommentar
KimNK Skrevet 14. september 2008 Del Skrevet 14. september 2008 De som mener at halsfestet ikke har noe å si for lyden bør heller finne seg noe annet å uttale seg om. Skjønner bare ikke hvorfor limt er bedre enn bolt-on. Sett at de er i samme vinkel, like rigid og broen stilt likt. Kan se at ressonnansen spres annerledes i treverket om det er metall der, men... Kan noen faktisk forklare hva som er den fysiske forskjellen, altså noe annet enn synsing på grunnlag av snobberi om hva som er "riktig"? Det eine er ikkje bedre enn det andre, men det gir veldig -forskjellig- respons i instrumentet. Hvis du har bolt-on på ein LP kan det godt hende den låter bra, men den låter ikkje som ein LP lenger. Lenke til kommentar
jon67 Skrevet 14. september 2008 Del Skrevet 14. september 2008 (endret) De som mener at halsfestet ikke har noe å si for lyden bør heller finne seg noe annet å uttale seg om. Skjønner bare ikke hvorfor limt er bedre enn bolt-on. Sett at de er i samme vinkel, like rigid og broen stilt likt. Kan se at ressonnansen spres annerledes i treverket om det er metall der, men... Kan noen faktisk forklare hva som er den fysiske forskjellen, altså noe annet enn synsing på grunnlag av snobberi om hva som er "riktig"? Limt er ikke "bedre" enn bolt-on, men derimot "forskjellig". Begge deler er "riktig". Limt gir forøvrig ikke nødvendigvis mer sustain (strengefestene har like mye å si). F.eks. limt+floyd vil antageligvis gi mindre sustain enn samme gitar med bolt-on+string-thru. Endret 14. september 2008 av jon67 Lenke til kommentar
Heilage Skrevet 14. september 2008 Del Skrevet 14. september 2008 Det eine er ikkje bedre enn det andre, men det gir veldig -forskjellig- respons i instrumentet. Hvis du har bolt-on på ein LP kan det godt hende den låter bra, men den låter ikkje som ein LP lenger. Så hvordan "skal" en LP låte da? Snakker vi om fylde i lyden, diskant...? Lenke til kommentar
KimNK Skrevet 14. september 2008 Del Skrevet 14. september 2008 Orkar ikkje å begynne å krangle med folk som det åpenbart ikkje går an å overbevise. Lenke til kommentar
Heilage Skrevet 14. september 2008 Del Skrevet 14. september 2008 Orkar ikkje å begynne å krangle med folk som det åpenbart ikkje går an å overbevise. Jeg bare spør om hva som faktisk er forskjellen. Om du ikke kan svaret, si det, så spør jeg noen andre. Dette handler ikke om å overbevise noen (iallefall ikke i mitt tilfelle). Lenke til kommentar
kjeklulf Skrevet 14. september 2008 Del Skrevet 14. september 2008 (endret) Hvis du har bolt-on på ein LP kan det godt hende den låter bra, men den låter ikkje som ein LP lenger. Som sagt flere ganger her: Jeg har absolutt ingen tro på at du heller klarer å plukke ut en med limt hals vs en med påskrudd hals i en blindtest. Der tror jeg vi er enige. Jeg er ikke noen gitarguru, og klarer ikke det. Likevel mener jeg at det vil bli en forskjell mellom to 100% identiske gitarer, der den ene er limt, og den andre er bolton. La oss ta høyde for at det er en teoretisk mulighet for at jeg klarer å hører forskjell, så er jeg sikker på at jeg ikke kan si at den ene er bedre enn den andre, men at den er annerledes. Da er vi helt på linje, selv om jeg tror det er så godt som umulig å skille de fra hverandre i en blindtest. Endret 14. september 2008 av kjeklulf Lenke til kommentar
KimNK Skrevet 14. september 2008 Del Skrevet 14. september 2008 (endret) Altså. Når folk kjøper LP vil ein vel helst at det òg skal låte som ein god gammaldags LP, ikkje som ein hybrid av Kawai og Fiat Uno. Ved å benytte bolt-on på ein LP fjernar ein mykje av den karakteristiske lydsignaturen og ein kunne likegodt ha kjøpt noko anna. Samme med å ha setneck på ein stratocaster, det er plutseleg ikkje ein stratocaster lenger. Akkurat det med setneck og bolt-on er faktisk bortimot 50% av forskjellen i den grunnleggjande konstruksjonen av dei første gitarmodellane til Fender og Gibson ved sidan av enkel og dobbel cutaway. Gibson signaturen har vore setneck og Fender sin er bolt-on. Det blir av samme grunnen som at LP ikkje har lønn i gripebrettet. Det låter ikkje som det samme instrumentet lenger. Uansett. Hadde vore temmeleg dustete av meg å sitje her og prøve å beskrive korleis ein LP låter over tastaturet, hadde det ikkje? Likevel kan ein vel seie at LP jevnt over har ein rundare og fyldigare akkustisk tone i motsetning til f.eks Stratocaster som har ein veldig "glassklar" tone med det vesle hintet av twang. Og ja, det tør eg påstå er av konstruksjonsmessige årsaker. Ingenting ein kan "fikse" med å bytte pickups som mange visstnok trur er løysinga på alle problem. Ha deg i butikken, prøv 3-4 forskjellige gitarar med setneck og 3-4 med bolt-on så skjønnar du fort kva det går i. Edit: Steike helsike da. Kor mange av skeptikarane her er det som faktisk har noko som helst slags grunleggjande kunnskap om anatomien til ein gitar? Kjekkulf: Det du seier er at eg ikkje hadde klart å plukke ein Les Paul frå ein gitar med bolt-on. Det kan du ta tåa mi på at eg skulle klart. Castor: Enig på du. Trur ikkje nokon av oss hadde hatt så forferdeleg store problem med å skille to "like" gitarar med henholdsvis set- og boltneck, men å seie at den eine låter BEDRE enn den andre blir ein annan sak. Endret 14. september 2008 av KimNK Lenke til kommentar
kjeklulf Skrevet 14. september 2008 Del Skrevet 14. september 2008 (endret) Du har ikke lest utgangspunktet åpenbart. Spørsmålet var angående en LP med limt hals vs en med påskrudd hals. Gitt at alt annet er likt er jeg 100 % sikker på at du ikke vil klare å plukke ut en gitar med limt hals vs en med påskrudd hals i en blindtest. Endret 14. september 2008 av kjeklulf Lenke til kommentar
Heilage Skrevet 14. september 2008 Del Skrevet 14. september 2008 Altså. Når folk kjøper LP vil ein vel helst at det òg skal låte som ein god gammaldags LP, ikkje som ein hybrid av Kawai og Fiat Uno. Ved å benytte bolt-on på ein LP fjernar ein mykje av den karakteristiske lydsignaturen og ein kunne likegodt ha kjøpt noko anna. Samme med å ha setneck på ein stratocaster, det er plutseleg ikkje ein stratocaster lenger. Akkurat det med setneck og bolt-on er faktisk bortimot 50% av forskjellen i den grunnleggjande konstruksjonen av dei første gitarmodellane til Fender og Gibson ved sidan av enkel og dobbel cutaway. Gibson signaturen har vore setneck og Fender sin er bolt-on. Det blir av samme grunnen som at LP ikkje har lønn i gripebrettet. Det låter ikkje som det samme instrumentet lenger. Uansett. Hadde vore temmeleg dustete av meg å sitje her og prøve å beskrive korleis ein LP låter over tastaturet, hadde det ikkje? Likevel kan ein vel seie at LP jevnt over har ein rundare og fyldigare akkustisk tone i motsetning til f.eks Stratocaster som har ein veldig "glassklar" tone med det vesle hintet av twang. Og ja, det tør eg påstå er av konstruksjonsmessige årsaker. Ingenting ein kan "fikse" med å bytte pickups som mange visstnok trur er løysinga på alle problem. Ha deg i butikken, prøv 3-4 forskjellige gitarar med setneck og 3-4 med bolt-on så skjønnar du fort kva det går i. Fair enough. Ser poenget i at det er vanskelig å forklare, så jeg stikker på musikkforretningen like ved her og spør der istedet. Og prøver et par. Så kan heller en av de forklare det. (Har uansett funnet ut at jeg kjøper heller en genuine Gibson enn å bygge noe selv.) Lenke til kommentar
KimNK Skrevet 14. september 2008 Del Skrevet 14. september 2008 Gitt at alt annet er likt er jeg 100 % sikker på at du ikke vil klare å plukke ut en gitar med limt hals vs en med påskrudd hals i en blindtest. Det trur eg til og med du hadde klart hvis du hadde gått inn for det kjekken. Lenke til kommentar
kjeklulf Skrevet 14. september 2008 Del Skrevet 14. september 2008 Og jeg er 100 % sikker på at du ikke hadde klart det. Lenke til kommentar
KimNK Skrevet 14. september 2008 Del Skrevet 14. september 2008 OK. Takk for tilliten. Lenke til kommentar
kjeklulf Skrevet 14. september 2008 Del Skrevet 14. september 2008 Bare hyggelig. Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 14. september 2008 Del Skrevet 14. september 2008 De hadde den blåfargen ja.Nå har bare det ene blåfarge, mens det andre lyser orange. Modell står i sigg. Vel normalt så har det ingenting å si, det du opplever er at gassen inni røret blir bombardert med elektronerm siden denne gassen som regel er argon og kvikksøvdamp så får du samme effekten som du ser på UV rør, en fiolett/blå glød. Det betyr som regel at det er veldig høyt vakum i rørene og at det er godt meg gass i dem (noe som er bra). Nå skal det også være nevnt at mange typer rør ikke gløder blått før de blir mater med en viss spenning og har oppnådd arbeidstemperatur. Fungerer den som før så ville jeg ikke brydd meg særlig om det, den blå glødingen inni er bra men om det er der eller ikke har for såvidt ingen påvirking på rørets funksjon. Lenke til kommentar
Øyvind Skogseide Skrevet 15. september 2008 Del Skrevet 15. september 2008 Ok. Trodde at kanskje der røret som IKKE lyste blått var gåent Men da er det jo ingenting å uroe seg for. Takker! -Lokarn Lenke til kommentar
Bønne Skrevet 15. september 2008 Del Skrevet 15. september 2008 lurer på hvem som fant opp neck-thru egentlig...dersom man knekker f eks headstokken er hele gitaren ødelagt. har man bolt-on trenger man bare bytte halsen. dessuten blir instumentet dyrere av neck-thru. mange sier at det er pga lyden blir annerledes, men for å si det slik: pickupskvaliteten står for 99% av lydkvaliteten, mens neckthru står for resten. om det skal være forbedringer med lyden er det pickupsene som bør endres og ikke hele gitaren. (dette er sett at lyden blir bedre og ikke dårligere av neckthru) bolt-on ftw Det er vel set-neck på LP Lenke til kommentar
KimNK Skrevet 15. september 2008 Del Skrevet 15. september 2008 pickupskvaliteten står for 99% av lydkvaliteten, mens neckthru står for resten. DET er bullcrap. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå