Gå til innhold

Forumets uoffisielle gitar-tråd...

SGE7000

Anbefalte innlegg

Tipper at det er en del her som har sett/ser Pacific Blue, det jeg lurer på er hvordan jeg får den "sound'n" som spilles der... Tenker ikke bare på intro'n, men hele pakka, er jo hele tiden gitar i soundtracket. Og samme stil hele veien.

Er det noen her med gode ører, eller bred erfaring, som vet hvilken type musikk den "sound'n" går under? Og hvilken skalaer som er brukt? Har i det siste brukt veldig mye tid på improvisering, og ville vært kult å improvisere med en Pacific Blue stil...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sikkert litt typisk surf-sound.

Grønn jazzmaster/jaguar eller stratocaster på ein 60-tals Fender amp med litt knekk og slapback ekko.

Det viktigaste er eigenteleg å ha ein gitar i riktig farge, så begynnar ein automatisk å spele sørf.surfgreenfenderhotroddeluxeandstrat.jpg

+

RolandRE201_01.jpg

Endret av KimNK
Lenke til kommentar

Ute etter en eller annen pedal/effekt-dings for å få mer 'punch' i lyden min.

Tenker da på å få en god og 'punchy' sound som egner seg bedre til metall, enn det mitt nåværende utstyr gjør.

Sitter for tida med en Ibanez RGT6EXFX gitar og en Marshall TSL601 forsterker. Kjempefin distortion fra Marshallen i seg selv, men langt fra 'punchy' nok, spesielt ved lavt volum.

Beklager hvis dette ikke er en særlig god beskrivelse, men jeg håper da det i alle fall er noen som forstår hva jeg er ute etter, og kan være til hjelp. ^^

Lenke til kommentar

Oi, det var sparsomt. Jeg synes .50 blir altfor mykt. Mitt komp-plekter er et Dunlop .82, har også ett på noen og 70 som jeg bruker. Men jeg bruker for det meste Dunlop Jazz 3 til all spilling. Stålkontroll på alt. Jeg bruker også et stort Jazz 3-plekter når jeg spiller bass.

Lenke til kommentar
Hva slags plektere foretrekker folket?

Selv liker jeg Jim Dunlop .50 mm plektere best. (De tynne røde)

Mest kontrol når jeg spiller fort og til vanlig.

Dunlop Tortex .88mm og Fender mediums her i gården :)

Eventuelt et Tortex 1.14mm når strengene skal straffes :wee:

Endret av edge
Lenke til kommentar
Tenker strengt talt ikke på en gitar som er ment til å spille på i første omgang, og hals, bru, stemmere og alt annet kan jo erstattes med bedre deler om ønskelig. Kunne egentlig bare kjøpt en kropp, men er greit å ha en hele gitaren for helheten.
Vel, du får det dårligste som fins av tre, skikkelig dårlig fretjob og såpass dårlig kvalitetskontroll at det ikke er sikkert at alt sitter helt riktig, eller at hals er jevn osv. Godt mulig at du trenger mer enn å bytte ut deler osv. for å få en skikkelig gitar.

Hvis det eneste som kostet noe var mekanikk og elektronikk, ville gitar vært billig.

Sier ikke at du må kjøpe noe dyrt, men en gitar til 640 kr er noe skikkelig dritt, rett og slett.

Og ja, det kan jeg si uten å ha prøvd den. Jeg har prøvd gitar i 2000-kroners klassen som var ok, men når det blir billigere enn det er det stort sett leketøy. Snakker av erfaring, og at den har en pris på latterlige 640 kr.

Det koster ikke SÅ mye med skikkelige deler fra f.eks Warmoth eller Allparts.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...