Gå til innhold

Forumets uoffisielle gitar-tråd...

SGE7000

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg synes Line 6-forsterkerne suger. De funker tålelig bra med lavt volum (som de fleste transistoramper), men med en gang du vrir volumknotten over 1, blir lyden tam som fy. Kjenner en som har Spider 112, samt jeg har prøvd den i butikk, og jeg er blitt sikker på hva jeg mener om denslags.

Skal du ha øvingsforsterker, kjøp Roland Microcube, evt. Cube 30. Skal du spille skikkelig gitar, kjøp røramp.

Endret av Papillon
Lenke til kommentar

Som de fleste andre fikk jeg noen penger i lommen da jeg ble konfirmert. Disse hadde jeg gledet meg lenge til, for de skulle gå rett til en Harddisk til Amiga 500'n min; en 105 MB HDD! :D ..men, slik ble det ikke! Jeg kjøpte meg en 386sx 33(?)MHz PC i stedet! :) ..jeg hadde etter dette kjøpet noen penger til overs og hadde ingen anelse på hva jeg skulle bruke dem til.. Men, glad i å bruke penger som jeg er, så måtte jeg finne på noe! :) ..det ble en gitar da det virket som en artig ting! :p Kjøpte meg en Squire til 2000,- eller noe slikt noe.. Dette er vel 13 år siden.. Jeg var 14, og er 27 nå.. ..eller blir i morgen, i hvert fall..

Gitar.. mmm.. :love:

Lenke til kommentar
Skal du ha øvingsforsterker, kjøp Roland Microcube, evt. Cube 30. Skal du spille skikkelig gitar, kjøp røramp.

Men det jeg har hørt er at røramper passer ikke så bra til metal, utenom når du kommer opp i prisklassen over 15000... Stemmer dette?

Endret av Petter (chaos)
Lenke til kommentar

Jeg lurte på å gå til anskaffelse av en eller annen bok som kunne lære meg en del om grunnleggende tonelære og sånt, som kan hjelpe meg når man f.eks skal prøve å improvisere litt med gitaren o.l. (Dominante / subdominante, og alt det der)

Noen som har tips til en sånn bok? (Hvis folk forsto hva jeg var ute etter)

Lenke til kommentar

Men det jeg har hørt er at røramper passer ikke så bra til metal, utenom når du kommer opp i prisklassen over 15000... Stemmer dette?

Randall, Mesa Boogie, Marshall, Krank og Engl har alle røramper som passer meget godt til metal. Røramper er forøvrig dyre uansett hvilken sjanger man ønsker å spille.

Mangler du pengene kan du kjøpe transistor, men jeg mener du bør styre unna Line 6. Jeg vet Fender har en del bra til en billig penge, ellers er som sagt Roland Cubene gode øvingsforsterkere.

Lenke til kommentar

hehe, har ikke blitt konfirmert ennå (hvis det blir noe), så jeg har ikke kjøpt noen gitar for det...

vel jeg fikk min første gitar da jeg var 6 år (1000kroners kassegitar av nylon, ritmo 500, spania :p ), beundra stort brodern som var skikkelig flink... jeg hadde ikke noen særlig interesse enkli, men da jeg begynte i 4.eklasse så lærte jeg "in the mood" av en musikklærer fra skolen...

etter det prøvde jeg å lære mer, og fikk rundt 5.eklasse en skikkelig bra og kul gitarlærer... (noen som har hørt om Per Arntzen?) så har jeg lært diverse sanger og teknikker jeg ikke husker navnet på, fått ros fra læreren (det har gitaren min fått også: "kosta den der bare 1000 kr??? fy faen, godt kjøp!" :S)

og rundt jul slutta jeg på gitarskole, for jeg hadde nådd høyeste level i "regular"kursene hans. ca midt i kurset kjøpte faren min en Ibanez stålstrenger kassegitar til meg, og kort tid etterpå fikk jeg Big Sound Y. C. 1982 elgitar, og så har jeg knabba forsterkeren til broren min.

jeg har fått tilbud om "semiproffe" kurs men jeg tar heller nå sangboka og titter, klimprer litt og kanskje prøver å lære sanger som jeg aldri helt fikk taket på... "streets of london" er en av dem (rock og ballader 1 & 2 heter bøkene) nå klimprer jeg sånn annenhver dag på sanger, og nylig fikk jeg en kassegitar, Eko etellerannet /italia/...

noen flere?

edit: har 4 gitarer, lol, har ikke betalt for noen av dem...

Endret av enema
Lenke til kommentar

Noen som har noen tips om hvor jeg burde titte for å lære meg å spille "blues style"?

Høres inderlig fett ut når folk er gode på det :)

Kjøpte meg forresten ny gitar i Danmark. En herlig western-gitar til 4 dankse laken! :D

Lenke til kommentar

Har spilt gitar i ett og et halvt år nå. Eier en Fender Squier Strat (N00b gitaren :whistle: )

Jeg har sett på tre gitarer: ESP LTD MG-750, Ibanez RG og Ibanez Jet-King (sistnevnte har jeg ikke prøvd ut). Jeg spiller Hard Rock (Gjerne heavy distorion med ekstra mye gain), men likevel spiller jeg noe mykere 'Stairway to heaven-aktig'. Helst i en prisklasse under 4000. Helst under 3000. Er det noen med forslag?

Lenke til kommentar
Nå har jeg lest litt her og der. kjedelige diskusjoner osv.osv. men ikke et sted så jeg Steve Vai nevnt. Hm..er det en selvfølge? Har jeg gjort en sosial blemme? Han er jo Kongen. Spiller i oslo snart og dit skal jeg.

Betyr det at man må diskutere han? Han er rå ja.... Noen imot? Nei... There you've got your discussion :thumbup:

Lenke til kommentar
Nå har jeg lest litt her og der. kjedelige diskusjoner osv.osv. men ikke et sted så jeg Steve Vai nevnt. Hm..er det en selvfølge? Har jeg gjort en sosial blemme? Han er jo Kongen. Spiller i oslo snart og dit skal jeg.

Jeg har da hørt ham. Det er veldig blandede følelser mot ham, selv er jeg ikke så imponert over ham, men jeg har sett og hørt mange tilfeller hvor ene parten elsker Vai og den andre synes ikke noe spesielt om han. Det var vel bra nok unnskyldning for å si at jeg ikke synes noe sepesielt om fyren?

EDIT: For listen på første side, anbefaler jeg å laste ned Power Tab-editoren, installerer den, og går inn på http://www.powertabs.net/ og søker etter alt mellom himmel og jord.

Endret av Mr. Crowley
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...