Valkyria Skrevet 12. juli 2008 Del Skrevet 12. juli 2008 så lenge den funker skal det ikke være noe galt. (med mindre den lukter svidd, eller blir så varm at den smelter etc) det står vel på PODen din om du trenger DC eller AC. siden forsyningen din er AC, betyr det at PODen er AC, fordi AC-strømkilder funker ikke på DC apparater. Tror du klarer deg bra jeg Lenke til kommentar
binko Skrevet 12. juli 2008 Del Skrevet 12. juli 2008 Jepp, jeg tror det og. Men skal være påpasselig med lukter etc. i fremtiden. Men det er altså slik at POD'en sier den trenger DC-forsyning, mens forsyningen sier den er AC. Defies logic, men jeg tar utgangspunkt i at den sier fra om noe skulle være alvorlig galt, enten med lukt, gnist eller... piping. Hitill er det ikke noe, bortsett fra den vanlige lukten som er når man tilslutter noe med ledning. Lenke til kommentar
KimNK Skrevet 12. juli 2008 Del Skrevet 12. juli 2008 (endret) Det må da for søren ikke være mulig å lage ting som fungerer, men hvis ikke du har heeeelt riktig forsyning, blir den ØDELAGT? Jo, det er slik det er. Hvis apparatet får AC istaden for DC eller omvendt, for høg voltstyrke eller for lav straumstyrke, så er du føkd. Av samme grunn som at du ikkje stikk strikkepinnar i stikkontakta. Hvis adapteren din passar til Pod'en, så er det jo ikkje noko problem. Dei fleste adapterane no leverer både AC og DC med negativ senter og 9V eller 12V, så sjangsane for at du har hatt flaks og at adapteren faktisk passar er ganske store. Endret 12. juli 2008 av KimNK Lenke til kommentar
binko Skrevet 12. juli 2008 Del Skrevet 12. juli 2008 (endret) Vel, en kjapp google viser at man skal in deed ikke bruke AC på DC-apparater. Det kan, i verste fall drepe apparatet ditt. Mao, det er ikke anbefalt av produsenten, fordi de vil jeg skal kjøpe AKKURAT den ledningen de kommer med... Men altså, jeg er usikker på om min ledning er AC/DC, siden det står kun AC adaptor på den, men den fortsatt fungerer fint. Jeg finner ikke helt ut hva slags voltstyrke POD'en "trenger" for å være glad, men ledningen min har i hvertfall 100 mA input, og lengre bruk har ikke vist tegn til noe skade. Litt usikker på hva jeg skal tro eller gjøre.. heh Endret 12. juli 2008 av Binko Lenke til kommentar
Stonemeister Skrevet 12. juli 2008 Del Skrevet 12. juli 2008 Nå ble jeg skeptisk til forsyningen jeg fant som jeg har tenkt til å bruke til vrengpedalen min... Jaja, det er bare en Behringer-pedal, får mer fres ut av den nesten utslitte pakkeforsterkeren min uansett. Lenke til kommentar
KimNK Skrevet 12. juli 2008 Del Skrevet 12. juli 2008 Mao, det er ikke anbefalt av produsenten, fordi de vil jeg skal kjøpe AKKURAT den ledningen de kommer med... Det er faktisk fordi det er ein reell sjangse for at apparatet må ha akkurat dei specsa på adapteret for å fungere. Har drept ein SweetSound Mojo Vibe ved å bruke ei straumforsyning som etter alt å døme faktisk skulle fungere ein gong. Den var sur. So be aware kids. ;D Lenke til kommentar
binko Skrevet 12. juli 2008 Del Skrevet 12. juli 2008 Mao, det er ikke anbefalt av produsenten, fordi de vil jeg skal kjøpe AKKURAT den ledningen de kommer med... Det er faktisk fordi det er ein reell sjangse for at apparatet må ha akkurat dei specsa på adapteret for å fungere. Har drept ein SweetSound Mojo Vibe ved å bruke ei straumforsyning som etter alt å døme faktisk skulle fungere ein gong. Den var sur. So be aware kids. ;D = De lager ting som trenger andre ting som koster enda mer penger... Må vel nesten kjøpe den der, da... Lenke til kommentar
KimNK Skrevet 12. juli 2008 Del Skrevet 12. juli 2008 (endret) Nei, hvis adapteren fungerer, så fungerer den jo. Sweetsound lagar ikkje adapters, en må berre velge riktig, det gjeld mange andre òg. Til Boss f.eks treng ein ikkje ein Boss-adapter så lenge specsa stemmer. Endret 12. juli 2008 av KimNK Lenke til kommentar
binko Skrevet 12. juli 2008 Del Skrevet 12. juli 2008 (endret) Jeg har gjort litt research, og funnet ut at specsa (9V, 100 mA) er de samme for POD'en og adapteret mitt. Dette vil vel rett og slett knuse myten, og si at å bruke adapteret ikke vil skade POD'en noe mer enn et kjøpt adapter ville, siden de har akkurat samme features. ..Bortsett fra at adapteret påstår det er AC, og POD'en påstår det trenger DC.. Hva syntes dere? EDIT: Og tusen takk for svar! Endret 12. juli 2008 av Binko Lenke til kommentar
KimNK Skrevet 12. juli 2008 Del Skrevet 12. juli 2008 Det har vel strengt tatt aldri vore noko myte. Men å køyre eit AC adapter på ein DC dings er eg skeptisk til. Støyar det? Det kan ta litt tid før det plutseleg seier takk for seg. Lenke til kommentar
binko Skrevet 12. juli 2008 Del Skrevet 12. juli 2008 (endret) Det har vel strengt tatt aldri vore noko myte.Men å køyre eit AC adapter på ein DC dings er eg skeptisk til. Støyar det? Det kan ta litt tid før det plutseleg seier takk for seg. Heh, nei.. Men følte det litt mye serious-talk, så syntes en liten morsomhet var på sin plass. Jeg er også litt usikker på om AC ~ DC er så veldig lurt, og SPESIELT med tanke på det at det kan virke som alt er i orden nå, men plutselig slutter det å fungere. Når du spør om støy, så må jeg si jeg er usikker. Det kommer veldig an på hva slags effekt jeg bruker. Med heavy fuzz, overdrive og slikt er det såklart litt markant. Men her spiller faktorer som avstand til data, avstand fra gitar til POD, avstand til TV og ja. Alle elektroniske ting, som vanlig når det kommer til gitar, inn. Jeg vil ikke si det er noe tydelig støy jeg legger merke til. Men når jeg leter etter en lyd, finnes det en typisk summing når jeg palm-muter uten å holde. Men jeg tør påstå dette er pga nærhet til annen elektronisk kilde, uten å være helt sikker. I normale clean-lyder, flanger, osv er det ingen merkbar støy. Det er i utvalgte OD/ fuzz- lyder det er veldig markant, men dette er vel standard gitar-lyd pga noe .. Ja nå går vi teknisk, som jeg ikke kan. _____________________________________________________________________ Nå ble det mye surr her. Tror jeg tar en liten oppsummering for dere der ute, og meg selv: Jeg har en Pocket POD. Den sluker batterier noe helt vannvittig, ÈN dags ivrig bruk og den er tømt. (Noe sånt som fire-fem-seks timer.) Jeg har absolutt ikke råd til å kjøpe batterier i denne farta, ergo trenger jeg strømforsyning. Jeg er fattig av meg for tiden (les: gjerrig) og vil helst slippe å betale de 100-150 kronene det koster for en "sertifisert, godkjent Line 6 strømforsyning". Derfor lurer jeg på om Pocket POD'en vil ta skade av å få strømmen forsynt av et adapter som opprinnelig er til PC-høyttaler, med spesifikasjonene AC 9V, input 230 V | 50 Hz | 100 mA, output 9V | 700 mA. POD'ens spesifikkasjoner er 9V, 100 mA DC Jeg har prøvd, og brukt den en time omtrent, uvitende om at det KAN være skadelig for POD'en, men også uten å merke noe galt. Må det betales, får jeg vel se meg råd til det, men jeg vil aller, aller helst slippe det. På den annen side er POD'ens 1000,- verdi viktigere enn sjansespill fordi jeg ikke gadd kjøpe riktig type strømforsyning. Jeg skal ikke bruke den videre med den "tvilsomme" strømforsyningen før jeg er sikker på at det ikke skader apparatet, noe det forsåvidt for øyeblikket ser ut til å gjøre. BiNko. Endret 13. juli 2008 av Binko Lenke til kommentar
apegryn Skrevet 13. juli 2008 Del Skrevet 13. juli 2008 kan du ta et bilde av lappen på transformatoren? Jeg mistenker at det er et DC adapter du har likevel.. Lenke til kommentar
binko Skrevet 13. juli 2008 Del Skrevet 13. juli 2008 (endret) Det skal gå helt fint! La meg bare EDIT'e det inn. EDIT: DER har vi bildet. Nå må dere, så fort som mulig, informere meg om.. uansett hva jeg har oversett hittill. For dere som lurer på hva problemet er, les innlegget mitt over Tronnis_ sitt rett over her. Endret 13. juli 2008 av Binko Lenke til kommentar
apegryn Skrevet 13. juli 2008 Del Skrevet 13. juli 2008 (endret) Der stod det ikke mye klokt gitt, jeg holder likevel en knapp på at det er et AC-DC adapter, det kalles AC adapter begge deler (forvirrende spør du meg). Søk på høyttalermodellen og sjekk at de kjører i DC. Edit: Og sånn for ordens skyld, adapteret ditt er på 700 mA. Endret 13. juli 2008 av tronni_87 Lenke til kommentar
binko Skrevet 13. juli 2008 Del Skrevet 13. juli 2008 (endret) Jeg tenker akkurat det samme og er enig i det du sier, Tronni. Skal søke litt rundt og se. Takk for svar, og tips! EDIT: Det med mA, har det noe å si sånn sett? Den er vel en del 'sterkere' enn POD'en sier den trenger, da? EDIT 2: Kan ikke si jeg finner noe sted det står oppgitt om at det er AC eller DC... Hmm. Endret 13. juli 2008 av Binko Lenke til kommentar
Griffin Skrevet 13. juli 2008 Del Skrevet 13. juli 2008 (endret) Der stod det ikke mye klokt gitt, jeg holder likevel en knapp på at det er et AC-DC adapter, det kalles AC adapter begge deler (forvirrende spør du meg). Søk på høyttalermodellen og sjekk at de kjører i DC. Edit: Og sånn for ordens skyld, adapteret ditt er på 700 mA. Det er et AC-AC adapter. 230V vekselspenning inn og 9V vekselspenning ut. Du ser det ved at det er oppgitt med AC tegnet "~". 230V~ inn 9V~ ut Endret 13. juli 2008 av Griffin Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 13. juli 2008 Del Skrevet 13. juli 2008 (endret) Pocked poden skal ha 9,6v DC (9v dc funker også) og strømforskyningen må levere minst 200mA Bilde av Line6 DC1 (orginal transformator til Pocket pod) http://www.privatereserveguitars.com/item/...6/224559jpg.jpg Endret 13. juli 2008 av Rebel-Rider Lenke til kommentar
apegryn Skrevet 13. juli 2008 Del Skrevet 13. juli 2008 (endret) @Griffin: Hvor leser du at det er AC-AC? @Binko: Det gjør ikke noe at adapteret har mer enn 100 mA, de må bare ikke ha mindre enn det utstyret trekker. Edit: @Binko: Hvilke modell er creative høyttalerne? Endret 13. juli 2008 av tronni_87 Lenke til kommentar
binko Skrevet 13. juli 2008 Del Skrevet 13. juli 2008 (endret) Der stod det ikke mye klokt gitt, jeg holder likevel en knapp på at det er et AC-DC adapter, det kalles AC adapter begge deler (forvirrende spør du meg). Søk på høyttalermodellen og sjekk at de kjører i DC. Edit: Og sånn for ordens skyld, adapteret ditt er på 700 mA. Det er et AC-AC adapter. 230V vekselspenning inn og 9V vekselspenning ut. Men kan AC-AC adapter, på et apparat som trenger DC-forsyning, skade eller ødelegge apparatet? EDIT: Tronni; Okei, var litt usikker på dette. Jeg trodde det var slik at, AC-adapter på en DC-komponent, rett og slett ikke ville fungert? Det vil jo i såfall si at POD'en er AC, eller AC-DC (Nå er jeg på tynn is her, merker jeg), siden Line 6 sin "kjøp-denne" strømforsyning er DC mener jeg. Endret 13. juli 2008 av Binko Lenke til kommentar
Griffin Skrevet 13. juli 2008 Del Skrevet 13. juli 2008 (endret) @Griffin: Hvor leser du at det er AC-AC? Du ser det ved at det er oppgitt med AC tegnet "~".230V~ inn 9V~ ut Det fant jeg på bildet han la ut... Men kan AC-AC adapter, på et apparat som trenger DC-forsyning, skade eller ødelegge apparatet? Jeg trodde det var slik at, AC-adapter på en DC-komponent, rett og slett ikke ville fungert? Det vil jo i såfall si at POD'en er AC, eller AC-DC (Nå er jeg på tynn is her, merker jeg), siden Line 6 sin "kjøp-denne" strømforsyning er DC mener jeg. AC på ett DC apparat er ødeleggende ja... kan også være motsatt, men der har jeg erfart annerledes. Har ved ett par anledninger blemmet meg ut ved å sette DC inn på ett AC apparat og de reagerte med å oppføre seg helt merkelig. Jeg har en Bass POD og den skal ha 9V AC. Greide å sette DC (bestilte fra USA og skulle bruke egen strømforsyning og antok DC). Nå har jeg ikke vært med deg fra begynnelsen her... bare så bildet av strømforsyningen din som er AC/AC. Men dersom det er Pocket POD så vil jeg tro du trenger DC (det er jo batteridrevet også tross alt). Men ellers så lurer jeg på om det er AC. Min Bass POD er i allefall AC. Det står også (så vidt jeg vet uten unntak) på strøminntaket på objektet ditt. Du kan i allefall sjekke ut hva du trenger her i alle tilfelle: http://line6.com/support/manuals/?families...mit&1st=1st Edit: Leste meg litt opp. Du har pocket POD, du skal altså ha 9VDC... du må ikke finne på å sette AC på denne. Det kan gå helt galt. Du trenger ikke Line6 adapter for dette. Finner du en på Clas Ohlson eller biltema så skal det gå greit. Pocket POD krever uansett så lite strøm at enhver strømforsyning bør klare det med bravur... Endret 13. juli 2008 av Griffin Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå