Gå til innhold

Forumets uoffisielle gitar-tråd...

SGE7000

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er ikke toll på musikkutstyr, men man må betale 25% moms på prisen på gitaren+frakt fra jetcarrier til Norge (tror du slipper moms på frakt fra butikken til jetcarrier). Mange som lurer kunder/kjøpere med å si at du slipper toll, og så nevner de ingenting om moms.

Lenke til kommentar
Det er ikke toll på musikkutstyr, men man må betale 25% moms på prisen på gitaren+frakt fra jetcarrier til Norge (tror du slipper moms på frakt fra butikken til jetcarrier). Mange som lurer kunder/kjøpere med å si at du slipper toll, og så nevner de ingenting om moms.

Akkurat det jetcarrier har gjort med meg da altså. Jeg spurte de om hva det totalt kom på å få fraktet gitaren til Norge. Da svarte de at jeg slapp toll, og måtte sjekke med pris kalkulatoren deres hva frakten kom på, de nevnte ikke noe om momsen. :dontgetit: Jaja, det lønner seg fortsatt å kjøpe gitaren fra USA selvom momsen kommer på rundt 1500 kroner.

Lenke til kommentar
Skal snart bestille en Dean fra USA, men klarer ikke bestemme hvilken jeg skal ta av disse to:

Dean FBD

The Dean from hell

Er det noen forskjell på de, eller er det kun designet som er forskjellig? :blush:

andre har påpekt pickupene, en annen forskjell er halsene. DFH har V-hals, mens FBD har C-hals. DFH lages i Kina, FBD i Korea.

var jeg deg, ville jeg handlet fra Rebelimport.net ... drives av en kar som heter Alf Arne Hammer, bare ikke la deg skremme av dysleksien hans, hehe. uansett, han har de gitarene der og mange flere deans PÅ LAGER, og skal visstnok også åpne butikk utenfor Trondheimsområdet snart. jeg hadde også sterkt vurdert noen av de andre modellene. har en FBD selv, og er fornøyd med den, men blir litt lei av floyden, som heller ikke er den beste i verden. dessuten har Dean kommet med veldig mye snaxy som er nytt i år, som ML Knight og exotic-serien. sikler fælt over sistnevnte selv: naturlig finish og et utvalg av eksotiske topper.

CIMG0262.JPG

Lenke til kommentar
Akkurat det jetcarrier har gjort med meg da altså. Jeg spurte de om hva det totalt kom på å få fraktet gitaren til Norge. Da svarte de at jeg slapp toll, og måtte sjekke med pris kalkulatoren deres hva frakten kom på, de nevnte ikke noe om momsen. :dontgetit: Jaja, det lønner seg fortsatt å kjøpe gitaren fra USA selvom momsen kommer på rundt 1500 kroner.

Nå er jo faktisk moms nevnt i første avsnitt på prissiden hos JetCarrier:

Priser er oppdatert 1.1.2008 og er gyldig inntil videre. Fortolling er inkludert i prisen, du betaler bare 25% mva av varens verdi i tillegg, samt eventuell toll.
Lenke til kommentar

Du må vel justere truss-roden mtp. at .13 gir mer spenning på halsen, og selvfølgelig stolhøyde og muligens intonasjon (intonasjon er jeg usikker på, men det skader jo ikke).

Med TOM (tune-o-matic, den type stol som Les Pauls osv. har) risikerer du også at den ikke klarer spenningen, og rett og slett begynner å gi etter. Har i vært fall hørt om folk med TOM som har opplevd dette, men vet ikke om det også gjelder andre typer stoler, men tror det hovedsaklig er TOM fordi den er festet oppå kroppen.

Tror derimot ikke dette skal være noe problem mtp. at du skal stemme den ned såpass mye.

Endret av Innos
Lenke til kommentar

Hah! Da jeg hadde min Jackson King V satte jeg et 7-strengers-sett på den (minus den lyse E'en), og jeg rørte ikke trossrod eller stol i det hele tatt. Det fungerte så og si perfekt, den var helt intonert og alt. Og slik var den i ca 8-9 måneder. Etter det solgte jeg den med vanlig strenge-sett (E til E), og da fungerte den fortsatt like perfekt.

Og som nevnt over, hvordan kan stolen gi etter når det blir mindre spenning?

Lenke til kommentar

Jeg tror dere misforstår litt, jeg sier at det at han skal stemme ned betyr at det sannsynligvis IKKE blir et problem.

Det er deriomot stor sannsynligthet for at han ikke kommer til å ha den stemt i C 100% av tiden, og da Super Swede er en ganske billig gitar synes jeg det var verdt og nevne.

Og at gitaren trenger justering av truss-rod, stol og en intonering er ikke noe man nødvendigvis legger merke til. Truss-roden sin oppgave er jo tross alt å gjøre opp for spenningen fra strengene, da sier det seg vel selv at når denne økes så må truss-roden muligens justeres. Om intonering er nødvendig var jeg som sagt litt usikker på, men det skader jo ikke å sjekke.

At du ikke trengte å justere stolen tror jeg nok tyder nok på at den var noe høy til å begynne med.

Lenke til kommentar
Jeg tror dere misforstår litt, jeg sier at det at han skal stemme ned betyr at det sannsynligvis IKKE blir et problem.

Det er deriomot stor sannsynligthet for at han ikke kommer til å ha den stemt i C 100% av tiden, og da Super Swede er en ganske billig gitar synes jeg det var verdt og nevne.

Nå tror sikkert folk at jeg er i slekt med salige Hagstrøm, men samma det. Hagstrøm er en forholdsvis rimelig gitar, men byggekvaliteten er særdeles bra. Dessuten er Swedene utstyrt med H-profil trussrod, en mer stabil løsning enn hva du finner på langt dyrere instrumenter.

Når det er sagt; jeg ville ha sjekket profilen (truss-rod) uansett gitar ved bytte til tykkere strenger. Dette er lett å gjøre, men du trenger et rett-stål (skaffes i en velassortert jernvareforretning, eller du kan bestille fra feks www.stewmac.com)

Du legger stålet på gripebrettet, og sjekker hvor mye klaring det er fra stålet til båndene på midten av halsen (7/8 bånd)

Her SKAL det være luft, men variasjonene går på tidels millimetre. Skaff deg gjerne et digitalt skyvelær også.

Om du finner det nødvendig å justere trussrod, ta en kvart/en tredjedels omdreining om gangen, og mål. Ta deg god tid, spesielt hvis du skal slakke. Noen halser trenger litt tid på å reagere.

Lenke til kommentar
Hvor mye er forskjellen fra norsk pris og amerikansk pris inkl. frakt og moms?

Inkludert frakt og moms til Norge kom gitaren totalt på 6600 fra USA.

Den koster vel 8990,- hos Rebelimport :whistle:

om du absolutt vil ta sjansen på å importere selv, så.

Lenke til kommentar

Har veldig lyst på ny gitar, men er ikke helt sikker på hvilken jeg skal kjøpe. Må vel bli en SG eller Les Paul, men vet ikke hvilken modell jeg skal velge... Må også sies at jeg ikke akkurat er Onkel Skrue, så jeg må kansje gå for en Epiphone-kopi... Noen som kan gi meg et tips???

Akkurat nå holden jeg en knapp på denne: (Epiphone G-400, SG-61 Reissue-modell)

http://www.idmusikk.no/index.php?main_page...products_id=404

men kan godt hende jeg har skifta mening i morgen...

Noen som har denne modellen???

Endret av Demon_Cleaner
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...