Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Forumets uoffisielle gitar-tråd...

SGE7000

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Når vi er inne på dette med pedaler, lurer jeg litt på om jeg skal kjøpe en vrengpedal. Problemet er bare at jeg ønsker så mange forskjellige lyder :p

1. Jeg ønsker lyden til Metallica i Enter Sandman, Sad but True og andre fra Black Album.

2. Jeg ønsker lyden til Wolfmother.

3. Jeg ønsker lyden til Angus i Highway to Hell.

Er dette mulig å få i en pedal, eller må jeg ha flere? :p

Lenke til kommentar
Når vi er inne på dette med pedaler, lurer jeg litt på om jeg skal kjøpe en vrengpedal. Problemet er bare at jeg ønsker så mange forskjellige lyder :p

1. Jeg ønsker lyden til Metallica i Enter Sandman, Sad but True og andre fra Black Album.

2. Jeg ønsker lyden til Wolfmother.

3. Jeg ønsker lyden til Angus i Highway to Hell.

Er dette mulig å få i en pedal, eller må jeg ha flere? :p

Selvfølgelig er det mulig, du trenger bare Boss DS-1 Distortion Pedal KILLER MODS! 8 pedals in 1!

Med denne får du alle vrenglyder du vil ha uansett amp... ja du trenger faktisk ikke amp engang! Men pedalen har dessverre noen bieffekter:

1. Med Metallica-lyd låter alle soloene dine surt, uansett hvor rent du spiller.

2. Med Angus-lyd krymper buksene dine til knehøyde, og kroppen din blir ca like lang som gitaren.

Lenke til kommentar

LokarN: Ville gått for Lindy Fralin PAFs: http://www.vintagegitar.no/content/view/279/43/

Vil tro at de orginale Lynyrd Skynyrd brukte stock, og på konsertopptak har det gått i SG, LP og Firebirds, så da er det den typen som vil ligge nærmest.

Men selvfølgelig vil du omtrent uansett klare å tvinge fram godlyden ;) Og Fralin PUs vil med stor sannsynlighet koste ganske mye mer enn et sett med Duncans ;)

edit: når jeg leser litt på wikipedia ser jeg at Allen Collins brukte P-90s i sin Firebird :)

Endret av edge
Lenke til kommentar

Det er - for å være helt nøyaktig - ikke Musician's Friend som ikke vil sende til Norge, de får bare ikke lov av produsentene som vil beskytte sine nasjonale distribusjonsledd. Det finnes unntak, og da sender MF gjerne utenlands. Det gjelder dessverre få eller ingen av de mest kjente produsentene, så det er selvsagt en rent akademisk problemstilling.

Men uansett: Du får ikke kjøpt hverken Gibson eller SD produkter av MF fra Norge, med mindre du bruker en lokal agent i USA. Slike finnes selvsagt. Andre som har brukt dem får uttale seg om hvor greit det er.

Det finnes dog forhandlere som ikke har slike begrensninger: Selv har jeg handlet med Guitar Parts Depot og er godt fornøyd med både priser og service. De har Seymour Duncan.

Geir :)

Lenke til kommentar

Prisene på Fralin PAFs på eBay er til å leve med, 230-260 USD for 2 stk:

http://search.ebay.com/ws/search/SaleSearc...l=3&frpp=50

Jeg synes forsåvidt prisene på vintagegitar.no er greie også (kr 2300 for 2 stk), med tanke på at det er en norsk uavhengig spesialforretning. Da får du jo 5 års lovbestemt reklamasjonsrett på kjøpet. eBay-prisen blir fort 1600-1800 kr totalt inkl frakt, mva osv, og det blir litt mas hvis det er noe galt med pickupene.

Endret av jon67
Lenke til kommentar
Grunnen til at jeg velger Musiciansfriend, er fordi en kompis av meg skal til USA i 2mnd, og skal bestille for meg:)

Så da er ikke frakt noe problem.

Tekte på ca, 200-250 dollar i pris.

Er du forresten helt sikker på at det blir bedre lyd med andre pickups? Jeg har også en Hagstrøm Swede, og er superfornøyd med stock pickups (og det skjer ikke ofte)! Jeg har andre gitarer (strats, tele, LP) med bla SD, Bill Lawrence, Dimarzio og Kent Armstrong, og når jeg fikk svensken i hus ble jeg kraftig overrasket over hvor versatil lyden er. De kan muligens fremstå som litt slappe i sammenligning med de "custom" pickupene jeg nevner, men tonevariasjonene de gir er etter min mening eksepsjonelt gode i denne gitaren. My two cents.

Forøvrig må jeg benytte anledningen til å skryte hemningsløst av hele svensken, det er lenge siden jeg satt med et så tungt og godt kvalitetsinntrykk "rett fra kassen". I tillegg til nevnte lyd: Båndene er godt slipte og avrundet, intonasjonen var så godt som perfekt, hardware er en drøm, og så ser den jo aldeles griselekker ut. Epiphone (kanskje nærmeste merke å sammenligne med pris- og modellmessig, og som uforståelig nok selger i bøtter og trillebårlass) har noe å lære her!!!

Endret av Tumbleweed
Lenke til kommentar
Drømmegitaren nå om dagen, utenom en spesialbygd kopi av Squier Bulleten fra tidlig 80-tall, er faktisk en Hagstrøm Kent fra 60-tallet, eller en Swede fra 70-tallet.

Hvor mye ga du forresten?

Interessant, jeg hadde faktisk en Swede fra 70-tallet som jeg ble tvunget til å selge en gang på tidlig 90-tall. Jeg angret selvsagt så det fløt over hele gulvet etterpå, da dette var min favorittgitar av de jeg brukte da - men også den jeg kunne få mest for. Har hatt sporadiske leiterunder i årene etterpå, men fant aldri den riktige. Så for en måneds tid siden sto den rett foran trynet mitt i den lokale butikken, en ny Swede. Et raskt overblikk ga meg en uggen følelse (en lapp med "made in China"), men så tok jeg den ned. Åtte minutter etterpå hadde jeg avlevert 5000,-. O'Lykke. Og det mener jeg 100% også etter at all sentimentalitet er skrelt bort. (tror veiledende er 5500,- eller noe i nærheten)

Har hatt en Kent fra 70-tallet på lån noen uker, men til tross for et sjarmerende utseende var den dessverre i de lavere divisjoner hva kvalitet og lyd angår.

Tro meg, kvaliteten på nye Hagstrøms er svært god! (jeg er arrogant nok til å slenge på et "jeg har reparert og bygd gitarer siden 1993, så jeg burde kunne uttale meg"-utsagn)

Lenke til kommentar

Var ikke langt unna fra å slå til på en Ultra Swede fra Ebay denne påska. $360 inkl. frakt var en grusom pen pris. Ser det fortsatt er noen som selges for det.

Dessverre har jeg lyst til å få fiksa Tele'n, dvs. nye Lindy Fralin-mikker og alle andre deler som nå er i krom som jeg vil ha i gull. Warwick-bass og en ny forsterker står også på ønskelista ... :mrgreen:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...