Gå til innhold

Forumets uoffisielle gitar-tråd...

SGE7000

Anbefalte innlegg

Hvordan skal man gå frem for og lage en gitar sang?

Tenker til el gitar, altså notene og slikt.

For å notere noter har jeg brukt papir og penn / Guitar Pro / FruityLoops....

Så lenge du vet hvordan du leser en tab er det ikke vanskelig å tabbe noe selv...

Husk at repetisjon er veldig viktig i sanger, lag et tema, og bygg sangen utifra det...

Du bør kanskje lese litt om harmoni, og skalaer osv., hvis du ikke har så mye greie der, det går helt fint å lage en sang uten å vite, men når du har litt teori har du litt mer kunnskap om hva som garantert kommer til å funke...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

holder faktisk på å lage en sang selv, og det jeg gjør er at jeg i utgangspunktet bare sitter å spiller til det blir et tøft riff av det. dette gjentar jeg, og når jeg har en viss mengde, skal jeg justere dem til å bli i lik rytme og takt.

og mens vi først er igang:

disse programmene vi bruker for å lage backingtracks på, hvor kan man skaffe dem fra, og hva heter de? har et dritdårlig som heter Acoustica Mixcraft eller noe slik, så jeg vil heller ha noe med god kvalitet. (ikke midi-format)

det jeg vil sammenlikne med er mange av de sangene vi finner på guitarmasterclass.net

noe slik som dette

bumper denne over til neste side jeg...

Lenke til kommentar

For å notere noter har jeg brukt papir og penn / Guitar Pro / FruityLoops....

Så lenge du vet hvordan du leser en tab er det ikke vanskelig å tabbe noe selv...

Husk at repetisjon er veldig viktig i sanger, lag et tema, og bygg sangen utifra det...

Du bør kanskje lese litt om harmoni, og skalaer osv., hvis du ikke har så mye greie der, det går helt fint å lage en sang uten å vite, men når du har litt teori har du litt mer kunnskap om hva som garantert kommer til å funke...

hm ok, noen plass eg kan lese om det greiene? :)

Lenke til kommentar

Du kan starte her ( så kan du bare google videre ):

http://en.wikipedia.org/wiki/Music_theory

Bygde videre på en sang jeg driver å "mekker" nå, skal nok beholde delen som jeg fant ut lignet på en annen gitarists del, for resten av sangen er jo helt ulik. Men der kan man se hvor fort det er å lage noe andre har lagd... Er ikke mye forskjell her nei:

omfbmq4.png

Endret av victoryseieren
Lenke til kommentar

Takk takk :) Er ganske fornøyd selv, men ja, noen av linjene ble litt ujevne.. men med tiden vil det bare bli vintage, høhø.

Stilig, men jeg savner litt jevnere linjer, men det kan lett fikses ved å bruke litt tynn maskeringsteip.

Blæh, vet du hvor vanskelig det er å lage buer med maskeringsteip? Det var vanskelig nok å feste det på enden av gitaren der malingen skulle stoppe. Det var egentlig bare den blå som ødela, vet ikke hvorfor, men de andre ble en del rettere.

Lenke til kommentar

Sliter litt med Guitar Rig 3. Ofte mens jeg spiller hender det at det blir helt stille i et par sekunder før lyden "fader" inn igjen. Noen som har forslag på hva jeg kan prøve for å løse dette? Fant det ikke i noen slags manualer.

Lenke til kommentar
Sliter litt med Guitar Rig 3. Ofte mens jeg spiller hender det at det blir helt stille i et par sekunder før lyden "fader" inn igjen. Noen som har forslag på hva jeg kan prøve for å løse dette? Fant det ikke i noen slags manualer.

prøv "azio for all" driveren

Asio4All er kjempe, den er vel en av de bedre driverne der ute :)

Lenke til kommentar

Er det noen som vet om et program jeg kan bruke for å spille inn trommer på PC-en?

Jeg mener ikke å spille på et ordentlig slagverk, men et program som jeg kan lage egne tromme-beats.

Jeg har laget noen instrumentaler men det blir kjedelig uten trommene.

Takk for all hjelp :)

Endret av GibsonLesPaul
Lenke til kommentar
Hmmm, ser ikke ut til at det hadde noe effekt. Jeg mener også at jeg gjorde det riktig: Fil > audio- og midiinstillinger > asio for all v2 ?

Hmm, det er et program du skal starte der du skal kunne styre asio instillingene dine som gjør at det ikke blir noen delay mellom det som kommer inn og det som kommer ut. Er ikke sikker på om det du har gjort der er det jeg tenkte på. Her er nettsiden deres.

clicky

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...