Gå til innhold

Forumets uoffisielle gitar-tråd...

SGE7000

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg syns selv det er litt vanskelig å oppdage når gitaren min må inn. Husker da jeg ikke hadde hatt gitaren min på service på en god stund og spilte helt uvitent på at den hadde mer potensialet. Så jeg sendte den inn fordi jeg skulle bytte mikrofoner på dem, og da tenkte jeg at også regulær service kunne gjort seg i samma slengen. Slik som båndsliping og pussing og hva det enn mer var. Jammen skulle jeg ikke tro at jeg satt med et av verdens beste instrumenter da den var ferdig. Båndene var så godt som friksjonsfrie (eller var det høy friksjon som var bra?). Uansett, det var en sann drøm å spille på da det slettes ikke var noe motstand som helst i båndene. Herrrrrlig.

Lenke til kommentar

Kjøpte gitaren min for under 2 år siden, så har ennå garanti på den, men den er vel bare på produksjonsfeil den gjelder. Nå har den ene humbuckeren sluttet å gi lyd fra seg, noe som antageligvis skyldes pickup-switchen. Går dette på garantien? Har også hørt at enhver form for modifikasjon går utover garantien, og jeg har byttet ut den ene stemmeskruen på egenhånd, teller det som modifikasjon?

Er en Epi SG det gjelder.

Lenke til kommentar
Ett spørsmål til...

Hvilke nettbutikker i USA sender faktisk til Norge som har bra utvalg i pickup'er?

Er du interessert i Seymour Duncan eller EMG, kan jeg anbefale GuitarPartsDepot.com. Jeg kjøpte EMG'ene til Mary Kaye'n der. Gode priser og meget god service.

Geir :)

Fikk bestilt fra eBay som jeg sender til en kollega i Houston som igjen sender til meg...

Mangler fortsatt en Pickup.

Jeg har bestilt:

DiMarzio Area 58 DP415 (neck)

DiMarzio Area 61 DP416 (Middle)

og skal kjøpe (men tror jeg må bestille hos de lokale)

DiMarzio Air Zone DP192 Chrome F Spacing.

Skal også bestille to krom deksel til single coil pickupene. Disse skal plasseres på ett sort plekterbrett på min sorte Fender strat. Volum og tone kontrollene skal ha krom knapper. Tremolo'en skal pusses opp så den skinner litt bedre.

Skal kople inn en 5 way superswitch slik at jeg får følgende innstillinger:

Humbucker

Humbucker split

Middle

Middle/Neck

Neck

EDIT: Men så ble jeg noe i tvil om jeg får plass til en superswitch i en fender :(

Jeg fikk et koplingsskjema med anbefalte størrelser på "potetmetre", motstander og kondensatorer. Jeg må nok designe ett eget koplingsskjema for oppsettet mitt, men jeg har trua på det og plutselig blir Fendern en favoritt gitar.

Har aldri gjort noe slik før...

Har jo jobba med elektro og elektronikk i en del år...men ikke på gitar... Så jeg er litt spent på resultatet...men jeg må beholde trua.

Kontaktet DiMarzio og spurte etter hjelp og jaggu fikk jeg ikke det. Det tok mindre enn 24 timer fra jeg spurte til jeg fikk svar. Jeg legger ved to vedlegg som er de koplingsskjemaene jeg har mottatt av DiMarzio.

De sa at 250K for alle kontrollene skal fungere bra, men at jeg kan benytte 500K for mer diskant response.

Cap'en anbefalte de til .022mFd. For det mer standard H/S/S oppsettet så er resistoren anbefalt til 300K.

post-10679-1209755552_thumb.jpg

post-10679-1209755754_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Okei, jeg trenger ny gitar, og trenger litt hjelp til alternativer.

Har ganske spesifike behov:

-Den må ha stratform. Det kan gjerne være en superstrat, men det er viktig at kroppen er "comfort-contoured", sånn som dette:

frontandbackbe3.jpg

-Den må ha fixed bridge som er som en strat-type tremolo, eller rett og slett en strat-type tremolo.

-Jeg MÅ ha humbucker i bridge, og aller, aller helst i neck også. Kan derimot leve med en single coil i midten, selv om den nok bare vil være i veien.

Sånn ellers er jeg åpen for det meste. Er derimot mest glad i gripebrett i rosentre, og kropp i mahogany e.l., noe som er "mørkt" (tenker lydmessig, ikke på utseende).

Av halser skal den helst være "mellomtjukk", men om den er på den tynne siden kan jeg leve med det (bedre at den "kunne vært mer behagelig", enn at jeg ikke kan spille sånn som jeg vil).

Alternativene jeg har kommet frem til er: Godin Freeway Classic, Ibanez RGR421EXFM, Fender American Stratocaster HSS eller HH og Fender Japan Stratocaster som jeg modifiserer til å bruke humbuckere.

Det jeg trenger hjelp til er rett og slett og finne flere alternativer, og muligens tips/erfaringer som kan hjelpe meg å velge blant de jeg allerede har der.

Vet jeg har ganske spesifike krav, men det må da være flere alternativer enn det der som ikke krever modifisering. Om jeg først må modifisere skal jeg ha skikkelig strat (å kun bytte pickups regnes ikke som modifisering).

Spiller hovedsaklig metal, men er ikke egentlig ute etter en "metalgitar", så ikke heng dere for mye opp i det. En som har god kvalitet og formen jeg liker, med "medium output" humbuckere som er greie allroundere, og så bruker jeg en booster når det skal spilles metal (min erfaring på det området er at med rett forsterker så trenger man ikke mer enn humbuckere og høy output).

edit: Og ang. pris vil jeg helst holde meg en plass mellom 5000-7000. Jeg kjøper derimot alltid gitarutstyr på fra utlandet (evt. brukt her i Norge), så jeg vil tro jeg får plenty med en grense på rundt 1200 dollar (må tenkte på at frakt kommer i tilleg, men moms tenker vi ikke på, det tar naboen seg av).

Endret av Innos
Lenke til kommentar
Jeg skulle likt å høre den som kan forklare at utskifting av en stemmeskrue får pickupen til å kutte ut.

Dette tror jeg du trygt kan få fikset. Uansett er det bare småtteri det ikke koster stort å få i orden.

Det jeg også tenkte, men sånn er det jo av og til med garantier. Men fikk svar på at det var helt i orden, får fiksa gitaren på mandag, og så skal jeg male den, woho! Blir bilder i tråden min etterpå. Huff, dette har jeg utsatt for lenge.

Lenke til kommentar

Okei, jeg trenger ny gitar, og trenger litt hjelp til alternativer.

Har ganske spesifike behov:

-Den må ha stratform. Det kan gjerne være en superstrat, men det er viktig at kroppen er "comfort-contoured", sånn som dette:

frontandbackbe3.jpg

-Den må ha fixed bridge som er som en strat-type tremolo, eller rett og slett en strat-type tremolo.

-Jeg MÅ ha humbucker i bridge, og aller, aller helst i neck også. Kan derimot leve med en single coil i midten, selv om den nok bare vil være i veien.

Sånn ellers er jeg åpen for det meste. Er derimot mest glad i gripebrett i rosentre, og kropp i mahogany e.l., noe som er "mørkt" (tenker lydmessig, ikke på utseende).

Av halser skal den helst være "mellomtjukk", men om den er på den tynne siden kan jeg leve med det (bedre at den "kunne vært mer behagelig", enn at jeg ikke kan spille sånn som jeg vil).

Alternativene jeg har kommet frem til er: Godin Freeway Classic, Ibanez RGR421EXFM, Fender American Stratocaster HSS eller HH og Fender Japan Stratocaster som jeg modifiserer til å bruke humbuckere.

Det jeg trenger hjelp til er rett og slett og finne flere alternativer, og muligens tips/erfaringer som kan hjelpe meg å velge blant de jeg allerede har der.

Vet jeg har ganske spesifike krav, men det må da være flere alternativer enn det der som ikke krever modifisering. Om jeg først må modifisere skal jeg ha skikkelig strat (å kun bytte pickups regnes ikke som modifisering).

Spiller hovedsaklig metal, men er ikke egentlig ute etter en "metalgitar", så ikke heng dere for mye opp i det. En som har god kvalitet og formen jeg liker, med "medium output" humbuckere som er greie allroundere, og så bruker jeg en booster når det skal spilles metal (min erfaring på det området er at med rett forsterker så trenger man ikke mer enn humbuckere og høy output).

edit: Og ang. pris vil jeg helst holde meg en plass mellom 5000-7000. Jeg kjøper derimot alltid gitarutstyr på fra utlandet (evt. brukt her i Norge), så jeg vil tro jeg får plenty med en grense på rundt 1200 dollar (må tenkte på at frakt kommer i tilleg, men moms tenker vi ikke på, det tar naboen seg av).

Jeg holder på å modifisere en Fender Japse Strat. Jeg tror den kommer til å bli heftig.

DiMarzio Area 58 i neck (Vintage Noiseless)

DiMarzio Area 61 i middle (Vintage Noiseless)

DiMarzio Air Zone i bridge (Humbucker)

Har tenkt å kople den slik at på de to første innstillingene så får jeg henholdsvis Humbucker og split humbucker. De tre påfølgende blir middle - middle/neck - neck.

Har ikke bestemt meg om jeg vil sette på en ekstra bryter som kan snu polariteten på humbuckeren. Det skal jeg tenke litt mer på. Det er litt bestillingstid på Air Zone... så vi får se. Må jo se kult ut også.

Evt. så kan du velge Air Norton for litt mer moderne metall lyd.

Du kan gå inn på DiMarzio sine sider for lydeksempler.

Humbucker -> Medium output -> Air Zone -> Sound

Strat -> Hum cancelling strat -> Area 58 eller 61 -> Sound

Test av Guitarworld Area 58 and 61

Endret av Griffin
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...