Gå til innhold

Forumets uoffisielle gitar-tråd...

SGE7000

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Gratulerer kjeksskjokolade :)

Er det noen andre som har fått med seg den Martingitaren som ble solgt for en million her igår? sitter med avisen på fanget å leser :) Selgeren ville bli anonym. Det er vel tilfeldigvis ikke deg Geir som har solgt hus, båt og bil for å skaffe den? ^^

Lenke til kommentar

Noen som gidder å hjelpe meg?:p

Hei!

Er forholdsvis ny på gitar, og har hittil bare spilt på akkustisk og en gammel Ibanez gitar.

Jeg har nå bestemt meg for å kjøpe en gitar-pakke i prisklassen 3-4000 spenn.

Har sett litt på forskjellige gitarer, og kommet fram til noen forslag. I og med at det eneste jeg har dømt ut ifra er bildene, prisene, og hva jeg har lest meg til, håper jeg å kunne få noen råd, evt. forslag til hva jeg burde kjøpe.

Hadde vært kjempe fint om dere hjelper meg smile.gif

Noen jeg har sett på;

http://gitarhuset.no/ProductPage.aspx?PID=1017

http://gitarhuset.no/ProductPage.aspx?PID=818

http://gitarhuset.no/ProductPage.aspx?PID=1389

http://gitarhuset.no/ProductPage.aspx?PID=971

Lenke til kommentar

En Roland Cube 15x og en Epiphone Les Paul 100 vil vel utgjøre en fin kombinasjon.

Liker du SG-designet kan du se på Epi SG, som heter G-310, eller, om du vil ta deg råd, G-400 som er hakket bedre ;)

Slenger du på tuner, kabel, noen plekter og en reim så er du i mål :)

Lenke til kommentar

Ja, dropp modeleringsforsterkere som Roland Cube osv, og kjøp deg en rørforsterker som f.eks Epiphone Valve Junior. Da har du bra clean, clean med breakup og lett vreng, og hiver du på en vrengpedal får du tusen ganger bedre vreng enn en modeleringsforsterker ville klart å lage.

Anbefaler egentlig at du kjøper du fra thomann.de (utenlandsk, men de sender til Norge og er sikkert Europas største musikkjede...), der kan du velge Harley Benton GA5, som er samme forsterker som Valve Junior til mye lavere pris. Koster deg ca. 800 inkl. moms

Det finnes mange andre alternativer fra f.eks Blackheart og Fender, men jeg liker best GA5/Valve Junioren. I tillegg er den såpass billig at du evt. kan bruke den som pynt, og så liten at når du oppgraderer kan du bruke den der du ikke orker ta med stack e.l.

Når det gjelder gitar er vel Epiphone Les Paul Standard det vanlige. Helt greie gitarer, men jeg vil tro det finnes bedre alternativer. Jeg liker å anbefale japanske Les Paul kopier (Epiphone er heller ikke ekte, så ikke la deg skremme av "kopier"), fra f.eks Greco, Burny, Orville, Edwards osv. Edwards er vel det letteste, da de som selges som oftest er nye, og kvaliteten er forholdsvis jevn. Fra Greco og Burny er det veldig vanskelig å vite om du får noe bra eller ei, og om selgeren kan gi deg nok info til å finne ut dette stiger prisen kraftig. Hos Orville er det stort sett tre typer, Orville, som er kjent for å være svært gode Les Paul kopier (ligger bortsett fra pickups visstnok en plass mellom vanlig Gibson Les Paul og Gibson Custom Shop), Orville by Gibson, som er det samme bare med Gibson pickups, og Orville med serienummer som starter på K. Det går rykter om at disse er produsert i Korea, men det er det ingen som vet. Andre tror det var et eller annet selskap som begynte på K som distribuerte dem, men uansett så er disse ikke like gode, men til gjengjeld mye billigere.

Slike gitarer finner du på global.ebay.com.

Fant noen fine:

http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewI...em=330226580431

http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewI...em=330225536231

http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewI...em=330208621247

Jeg ville nok kjøpt den første, men nummer to er ny, har bra flametop i motsetningen til Orvillen som har plaintop (dog en bra en), og har bedre pickups. Den siste er en SG, hvis det faller mer i smak enn en Les Paul.

Fender Strat- og Telecaster er også ganske standard gitarer, men de er ikke like allsidige. Det kommer litt an på hva du skal spille.

edit: Prisen på den første Edwardsen der er vill. Gitaren er helt ny, og fortsatt er prisen bare $11 høyere enn den er i Japan (ikke snakk om listepris, da er prisen $200 lavere). Hvis du ikke kjøper den gjør jeg det. =p

Endret av Innos
Lenke til kommentar

Ett support-innlegg er slettet. Vennligst ikke benytt andre, urelevante/lite relaterte tråder til å reklamere for ens egne tråder. Denne tråden handler om gitarer - ikke datarelaterte ting. :)

(Vennligst ikke kommenter dette innlegget. Reaksjoner på moderering gjøres pr. PM/melding)

Lenke til kommentar
Hvor ryker strengen?

Og hvilken gitar har du?

Strengen ryker som oftest ved 13 bånd siden jeg spiller em skalaer nede ved 12-15 bånd. Har Morgan kasse med cut-in :) Forresten er det en av de beste gitarene jeg har spilt på noen sinne, så vil nødig bytte ut noe!

Lenke til kommentar
Ja, dropp modeleringsforsterkere som Roland Cube osv, og kjøp deg en rørforsterker som f.eks Epiphone Valve Junior. Da har du bra clean, clean med breakup og lett vreng, og hiver du på en vrengpedal får du tusen ganger bedre vreng enn en modeleringsforsterker ville klart å lage.

Anbefaler egentlig at du kjøper du fra thomann.de (utenlandsk, men de sender til Norge og er sikkert Europas største musikkjede...), der kan du velge Harley Benton GA5, som er samme forsterker som Valve Junior til mye lavere pris. Koster deg ca. 800 inkl. moms

Det finnes mange andre alternativer fra f.eks Blackheart og Fender, men jeg liker best GA5/Valve Junioren. I tillegg er den såpass billig at du evt. kan bruke den som pynt, og så liten at når du oppgraderer kan du bruke den der du ikke orker ta med stack e.l.

Når det gjelder gitar er vel Epiphone Les Paul Standard det vanlige. Helt greie gitarer, men jeg vil tro det finnes bedre alternativer. Jeg liker å anbefale japanske Les Paul kopier (Epiphone er heller ikke ekte, så ikke la deg skremme av "kopier"), fra f.eks Greco, Burny, Orville, Edwards osv. Edwards er vel det letteste, da de som selges som oftest er nye, og kvaliteten er forholdsvis jevn. Fra Greco og Burny er det veldig vanskelig å vite om du får noe bra eller ei, og om selgeren kan gi deg nok info til å finne ut dette stiger prisen kraftig. Hos Orville er det stort sett tre typer, Orville, som er kjent for å være svært gode Les Paul kopier (ligger bortsett fra pickups visstnok en plass mellom vanlig Gibson Les Paul og Gibson Custom Shop), Orville by Gibson, som er det samme bare med Gibson pickups, og Orville med serienummer som starter på K. Det går rykter om at disse er produsert i Korea, men det er det ingen som vet. Andre tror det var et eller annet selskap som begynte på K som distribuerte dem, men uansett så er disse ikke like gode, men til gjengjeld mye billigere.

Slike gitarer finner du på global.ebay.com.

Fant noen fine:

http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewI...em=330226580431

http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewI...em=330225536231

http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewI...em=330208621247

Jeg ville nok kjøpt den første, men nummer to er ny, har bra flametop i motsetningen til Orvillen som har plaintop (dog en bra en), og har bedre pickups. Den siste er en SG, hvis det faller mer i smak enn en Les Paul.

Fender Strat- og Telecaster er også ganske standard gitarer, men de er ikke like allsidige. Det kommer litt an på hva du skal spille.

edit: Prisen på den første Edwardsen der er vill. Gitaren er helt ny, og fortsatt er prisen bare $11 høyere enn den er i Japan (ikke snakk om listepris, da er prisen $200 lavere). Hvis du ikke kjøper den gjør jeg det. =p

Forsterkeren er bra, men synes kanskje at gitarene du henviste til blir litt dyre, i og med at dette er mitt første kjøp av gitar.

Tenkte meg at både forsterker og gitar kom seg på 3-4000 kr, så ser for meg en gitar i underkant av 3k.

Men uansett, takk for at du tok deg tiden med å finne frem til de gitarene:)

Noen som har noen andre synspunkter om jeg burde kjøpe?

Lenke til kommentar

Det finnes slike gitarer til under 3000 også, men anbefaler deg virkelig å ta steget opp. Du argumenterer med at det er din første gitar, men sånn sett er det best å legge litt i det. Jeg kjøpte utstyr til 4k som mitt første, og jeg er heldig om jeg får solgt det for 1000 kr. Kjøper du noe som koster litt finnes det mange flere kjøpere, og du taper egentlig langt mindre penger. Med de gitarene det er snakk om "risikerer" du å faktisk tjene noe på det...

edit: Er derimot ingenting galt i å kjøre det safe og kjøpe en Epiphone Les Paul Standard. De taper ikke så utrolig mye verdi de heller, og er helt greie gitarer, men ikke mer enn det. I tillegg kan du kjøpe alt hos thomann.de, som jo er litt greit.

Endret av Innos
Lenke til kommentar

Grunnen til at jeg sa Cube og ikke Epi Valve elns er fordi jeg tror at en som kjøper sin første elgitar garantert vil ha litt effekter å leke seg med.

Ellers kan jeg støtte Edwards-forslaget, ekstremt fine gitarer til fine priser! :)

Lenke til kommentar
Gratulerer kjeksskjokolade :)

Er det noen andre som har fått med seg den Martingitaren som ble solgt for en million her igår? sitter med avisen på fanget å leser :) Selgeren ville bli anonym. Det er vel tilfeldigvis ikke deg Geir som har solgt hus, båt og bil for å skaffe den? ^^

Nei det var nok ikke meg. Det var visstnok snakk om en dyktig gitarist. Jeg tilhører nok snarere den gruppen Jan Ove referte til i intervjuet hvor slike gitarer ville være "perler for svin"... :D

Men jeg kan skryte på meg en ting: Alle de fancy innleggene på den gitaren (eller rettere sagt "originalen", ikke på alle 50 eksemplarene) er laget av samme mann som laget innlegget på min Eugen Thinline...

Geir :)

Lenke til kommentar
du må være stolt :wee:

sikkert kurt nilsen som kjøpte den :D

Trodde det var Kurt jeg også, men på nyhetene sa de at det ikke var Sondre Lerke eller Kurt Nilsen, så må nok fortsette å gjette;)

Foresten, takk for alle tips, må tenke litt på saken, hadde kanskje vært lurt å legge i litt mer, har spilt ca 1time+ hver dag siden jeg begynnte for et par mnd siden, så ser ikke ut som jeg kommer til å gi opp så fort, men hvem vet, man kan jo plutselig bli lei?:p

Endret av Jon_Martin
Lenke til kommentar

Høres ut som dere er enige om at Harley Benton GA5 er den forsterkeren jeg burde satse på.

Jeg falt litt for Epiphone Les Paul 100, men har jo både fått anbefalt Schecter Omen 6 og Epiphone Les Paul Standard + noen japanske kopier. For å være ærlig er jeg litt skeptisk av å kjøpe av private personer på Ebay, spessielt når det er såpass langt unna, men dette kan jo komme av at jeg aldri har kjøpt noe der før:P

Drar bort nå, men hadde vært fint å få høre hva dere synes om de forskjellige gitarene. :cool:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...