jon67 Skrevet 28. mars 2008 Del Skrevet 28. mars 2008 Bytt strenger uten å justere noe som helst, du vil 99.9% sikkert ikke merke noe forskjell i intonasjon osv. Altfor mye hysteri rundt det der. Lenke til kommentar
fbassbassbass Skrevet 28. mars 2008 Del Skrevet 28. mars 2008 (endret) Enig. De som sier at du må begynne å intonere gitaren pånytt p.g.a. tykkere/tynnere strenger er enten virkelig perfeksjonist-musikere, eller virkelige nubs som vil få folk til å tro at de har skikkelig peiling. Endret 28. mars 2008 av fBlikeng Lenke til kommentar
Innos Skrevet 28. mars 2008 Del Skrevet 28. mars 2008 http://www.bluzey.com/inventory/324_orvillelps/index.html GAS. =( Det der må være den peneste Les Paulen jeg noen gang har sett. Synd den garantert går for mer enn den er verdt, og blir for dyr for meg. =/ Lenke til kommentar
Strat90 Skrevet 28. mars 2008 Del Skrevet 28. mars 2008 Enig. De som sier at du må begynne å intonere gitaren pånytt p.g.a. tykkere/tynnere strenger er enten virkelig perfeksjonist-musikere, eller virkelige nubs som vil få folk til å tro at de har skikkelig peiling. Det skader ikke å lære seg å gjøre det uansett da Jeg la merke til "feil" så fort jeg var over 7ende bånd (på fatstrat), så jeg intonerte den.. Dette var ikke pga tykkere/tynnere strenger da Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 28. mars 2008 Del Skrevet 28. mars 2008 saken er at du vil presse de midterste strengene mer, og sette de noe ut av tuning. Det må du ta til høyde for før du setter på capodasteret. Jeg merket det med stemminga, g-strengen (som i gitarstreng) og d-strengen ble sure Da er det bare å krype til korset og kjøpe enda en capo da? Med all respekt, hvorfor skulle presset mot strengene ha noen vesentlig betydning? Du presser jo strenger ned hele tiden, enkeltvis eller flere av gangen, når du spiller. Det blir ikke merkbart surt av den grunn. Jeg har tidligere i denne tråden vist hvor mye krummingen på et gripebrett med 12" radius utgjør i høydeforskjell. Er det noen som alvorlig tror at den halve millimeteren skulle utgjøre noen hørbar forskjell fordelt på strengens totale lengde på kanskje 80 centimeter? Geir Lenke til kommentar
Konnis Skrevet 28. mars 2008 Del Skrevet 28. mars 2008 Syns bare det var litt mystisk at med en gang jeg begynte å bruke capo (den har ligget ubrukt en stund) så ble d og g-strengen sur utrolig fort. Skal se om jeg kjøper et sett tykkere strenger i morgen og tester. fBlikeng, jeg går under den siste kategorien Men fint å høre at det sannsynligvis ikke blir noen forskjell annet enn strengetykkelsen. Men hvis jeg bytter strengetykkelse og justerer action mens jeg først er i gang; vil dette ha noen virkning på intonasjon? Lenke til kommentar
Strat90 Skrevet 28. mars 2008 Del Skrevet 28. mars 2008 (endret) ^^ Jeg har faktisk opplevd at det har noe å si. Dette var på en gammel akustisk med en dårlig capo, visstnok EDIT: til Geirs post. Endret 28. mars 2008 av Strat90 Lenke til kommentar
apegryn Skrevet 28. mars 2008 Del Skrevet 28. mars 2008 Jeg har tidligere i denne tråden vist hvor mye krummingen på et gripebrett med 12" radius utgjør i høydeforskjell. Er det noen som alvorlig tror at den halve millimeteren skulle utgjøre noen hørbar forskjell fordelt på strengens totale lengde på kanskje 80 centimeter? Hørbar forskjell, ja det må jeg absolutt si. Lenke til kommentar
jon67 Skrevet 28. mars 2008 Del Skrevet 28. mars 2008 Jeg har tidligere i denne tråden vist hvor mye krummingen på et gripebrett med 12" radius utgjør i høydeforskjell. Er det noen som alvorlig tror at den halve millimeteren skulle utgjøre noen hørbar forskjell fordelt på strengens totale lengde på kanskje 80 centimeter? Geir Regner du her med strengelengden mellom sadelen og stemmeskruene, og har det noe å si for intonasjonen? Trodde det bare var skalalengden som stort sett betydde noe (skalalengde = to ganger avstanden mellom sadel og 12 bånd, skal tilsvare avstanden mellom strengens kontaktpunkter på stol og sadel). Skalalengden på Strat-gitarer er 648 mm (25.5"), på LP-type er den litt kortere (24.75"). Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 28. mars 2008 Del Skrevet 28. mars 2008 Ok. Tenk på dette: Om vi for eksemplet skyld antar at kapoen ble satt på 12 båndet på en Les Paul, har strengelengden som upresset var 31,5 centimeter øket med 0,00004 cm. Finn matteboka og frisk opp din Pytagoras og regn det ut selv. Det er altså 1/2500 av en millimeter. Så bender du strengen på samme båndet opp en halvtone, og måler hvor mange millimeter du måtte bende for at det skulle bli en halv tone. Ta fram Pytagoras igjen. Jeg tipper høyst uoffisielt, siden jeg sitter på et hotellrom uten gitar, at du vil finne at du strekker strengen ca. 100 ganger lenger for å få en halvtone forskjell. Jeg tviler selvsagt ikke på deres gehør, folkens, men en hundredels halvtone? Jeg mistenker kanskje at forklaringen på at det låter surt er en helt annen... Geir Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 28. mars 2008 Del Skrevet 28. mars 2008 Regner du her med strengelengden mellom sadelen og stemmeskruene, og har det noe å si for intonasjonen? Trodde det bare var skalalengden som stort sett betydde noe (skalalengde = to ganger avstanden mellom sadel og 12 bånd, skal tilsvare avstanden mellom strengens kontaktpunkter på stol og sadel). Skalalengden på Strat-gitarer er 648 mm (25.5"), på LP-type er den litt kortere (24.75"). Nja, med mindre du har en gitar med innmari trange spor i stol og sadel, eventuelt låst stol og sadel, så vil hele strengen strekke seg litt når du bender, fordi strengen sklir i sporene. Så litt betydning har det. Men det er likt for alle strengene, og som jeg viser i forrige post helt marginalt uansett. Geir Lenke til kommentar
Konnis Skrevet 29. mars 2008 Del Skrevet 29. mars 2008 (endret) Så hva er konklusjonen? Har capo for klassisk gitar ingenting å si for stemminga når man bruker den på en western-gitar? Er det unødvendig å sette opp gitaren på nytt med tykkere strenger? Endret 29. mars 2008 av Konnis Lenke til kommentar
Tumbleweed Skrevet 29. mars 2008 Del Skrevet 29. mars 2008 Ok. Tenk på dette: Om vi for eksemplet skyld antar at kapoen ble satt på 12 båndet på en Les Paul, har strengelengden som upresset var 31,5 centimeter øket med 0,00004 cm. Finn matteboka og frisk opp din Pytagoras og regn det ut selv. Det er altså 1/2500 av en millimeter. Så bender du strengen på samme båndet opp en halvtone, og måler hvor mange millimeter du måtte bende for at det skulle bli en halv tone. Ta fram Pytagoras igjen. Jeg tipper høyst uoffisielt, siden jeg sitter på et hotellrom uten gitar, at du vil finne at du strekker strengen ca. 100 ganger lenger for å få en halvtone forskjell. Jeg tviler selvsagt ikke på deres gehør, folkens, men en hundredels halvtone? Jeg mistenker kanskje at forklaringen på at det låter surt er en helt annen... Geir Hepp. Du sier at du ikke har gitar der du er nå. Når du kommer hjem prøver du følgende: Sett pekefingeren på G-strengen på 5 bånd, og se om du klarer å forandre tonen bare ved å variere trykket. Du VIL høre forskjell. Det samme kan du gjøre ved å ta et gitargrep, og variere trykket. Det var vel nettopp det som var utgangspunktet: en capo som presser de midterste strengene hardere pga gripebrettets radius. Utslaget vil variere proporsjonalt med hvor høye bånd du har. Lenke til kommentar
apegryn Skrevet 29. mars 2008 Del Skrevet 29. mars 2008 (endret) Du hører forskjell. Hvilke tall var det du gikk ut fra når du klarte å regne deg frem til 1/2500 mm? Lengen på hele strengen, frem til 12 bånd, frem til 11 bånd og hvor dypt en presset strengen..? Satt å regna litt på det selv og kom frem til rundt 1/80-1/100 alt etter hva jeg tok hensyn til. Men jeg har ikke metermål så jeg har tatt det på øyemål på gitaren min. Ikke har jeg tatt med at strengen går i en bue opp fra båndet heller (som øker lengen litt til). Men det jeg vertfall kan si, press strengen en halv mm ned, og du hører forskjell. Nå er det egentlig D og G strengen som er utsatt med kapodaster, men utslaget hører du best på de tykkeste strengene når en presser ned. Jeg klarer å få rett i overkant av 1/4 tone utslag kun ved å presse på E og A strengen, noe rett i underkant på D og G, og ikke fullt så mye på B og E, dog frendeles godt hørbart. Endret 29. mars 2008 av tronni_87 Lenke til kommentar
jon67 Skrevet 29. mars 2008 Del Skrevet 29. mars 2008 Tom waits for alice: Du gjorde et skikkelig kupp med Les Paul Supreme'n din. Med en listepris på kr 364 950,- har du spart over 350 000 kr! http://www.intersalg.no/product/251/327/31...ul_Supreme.html Lenke til kommentar
Valkyria Skrevet 29. mars 2008 Del Skrevet 29. mars 2008 ja, de er gode i matte må jeg si Lenke til kommentar
Konnis Skrevet 29. mars 2008 Del Skrevet 29. mars 2008 Har funnet ut at jeg ikke har behov for gitarkasse. Derfor vil jeg prøve å selge den! Det er en ganske ny (kjøpt i slutten av januar tror jeg) og omtrent ubrukt (brukt 1 gang). Merket er Epiphone, og passer til de fleste modeller tror jeg? Ihvertfall Les Paul, og da regner jeg med at den funker til SG og. Den er sort og solid, med lås. Inni kassa er det grå-lilla "pels" (i mangel på bedre ord) som beskytter gitaren bra. Det er også et lite rom i kassa for strenger, capo, tuner og andre småting. Hvor mye kan jeg forvente å få for denne? Den er i perfekt stand, som ny. Kostet 1000kr ny (PS: Dette er ikke en salgsannonse, prøver bare å finne ut hvor mye jeg kan selge den for på finn.no ) Lenke til kommentar
Konnis Skrevet 29. mars 2008 Del Skrevet 29. mars 2008 Var noe slikt jeg også tenkte. Lenke til kommentar
apegryn Skrevet 29. mars 2008 Del Skrevet 29. mars 2008 600, sålangt den er i god stand. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå