Erren Skrevet 10. mars 2008 Del Skrevet 10. mars 2008 Skogslik: gitar og forsterker? Gitar: Bc Rich Beast. Forsterker: Marshall mg 15dfx er jo mange knotter og skru på men er ikkje sikker på hva som er ``best`` liksom. RTFM På min første forsterker stod det noen forslag til hva man kunne stille inn på. Kanke du skrive inn navnet på knottene(og min- og maksverdi), så får du sikkert noen gode forslag fra folk her, så kan du prøve litt ut og får kanskje en bedre forståelse av hvordan forsterkeren fungerer. Lenke til kommentar
edge Skrevet 10. mars 2008 Del Skrevet 10. mars 2008 Skogslik: gitar og forsterker? Gitar: Bc Rich Beast. Forsterker: Marshall mg 15dfx er jo mange knotter og skru på men er ikkje sikker på hva som er ``best`` liksom. Bråket kan rett og slett være en kombinasjon av gitaren og forsterkeren. Prøv å skru ned outputen på gitaren og skru opp på forsterkeren og omvent. Evt bytte kanalen til clean og se om du får noe mer nyttig den veien. Lenke til kommentar
Martin-sama Skrevet 10. mars 2008 Del Skrevet 10. mars 2008 Må bare bumpe meg selv her, skulle gjerne hatt svar iløpet av kvelden! Hvordan fungerer egentlig en Talk box? Trenger jeg noe mer utstyr til den, for eksempel mikrofon o.l? Lenke til kommentar
GibsonLesPaul Skrevet 10. mars 2008 Del Skrevet 10. mars 2008 (endret) Må bare bumpe meg selv her, skulle gjerne hatt svar iløpet av kvelden! Hvordan fungerer egentlig en Talk box? Trenger jeg noe mer utstyr til den, for eksempel mikrofon o.l? Hei =) Jeg vurderte LENGE å kjøpe meg en Talk Box men fant ut at jeg egentlig ikke hadde bruk for den. Hvordan du bruker en talk box er jeg ikke 100% sikker på, men du kan jo lese litt her http://en.wikipedia.org/wiki/Talk_box Endret 10. mars 2008 av GibsonLesPaul Lenke til kommentar
CastorFiber Skrevet 10. mars 2008 Del Skrevet 10. mars 2008 Kanskje en liten generell "Hvordan virker en gitarforsterker, og hva er de mest vanlige knottene til"?- tråd kunne være på sin plass? Den må i såfall bli generell, som sagt, siden forsterkerprodusentene liker å overgå seg selv i å pønske ut fantasifulle navn på omtrent det samme, men hvis man gidder å lese en slik post, har man i det minste en viss oversikt over hva som foregår? Melder meg frivillig, siden jeg har skrudd siden 1974, men det er en par tre- dager før jeg har tid. Er dette en ide? Lenke til kommentar
edge Skrevet 10. mars 2008 Del Skrevet 10. mars 2008 Kanskje en liten generell "Hvordan virker en gitarforsterker, og hva er de mest vanlige knottene til"?- tråd kunne være på sin plass? Den må i såfall bli generell, som sagt, siden forsterkerprodusentene liker å overgå seg selv i å pønske ut fantasifulle navn på omtrent det samme, men hvis man gidder å lese en slik post, har man i det minste en viss oversikt over hva som foregår? Melder meg frivillig, siden jeg har skrudd siden 1974, men det er en par tre- dager før jeg har tid. Er dette en ide? Høres ut som en god plan! Lenke til kommentar
ventle Skrevet 10. mars 2008 Del Skrevet 10. mars 2008 (endret) Gjerne det, er ganske grønn selv... (på knottedelen, that is. forsterkerdelen bør jeg ha litt bedre oversikt over ) Endret 10. mars 2008 av ventle Lenke til kommentar
Konnis Skrevet 10. mars 2008 Del Skrevet 10. mars 2008 Gitaren min (Epi LP Std.) er intonert og satt opp for 010-046 strenger. Jeg kunne gjerne tenke meg å gå opp en strengetykkelse eller to, f. eks. til 011-048 eller 012-056, men vil dette ha betydelig innvirkning på intonasjon og halsen? Lenke til kommentar
Erren Skrevet 10. mars 2008 Del Skrevet 10. mars 2008 Gitaren min (Epi LP Std.) er intonert og satt opp for 010-046 strenger. Jeg kunne gjerne tenke meg å gå opp en strengetykkelse eller to, f. eks. til 011-048 eller 012-056, men vil dette ha betydelig innvirkning på intonasjon og halsen? Hva mener du med innvirkning på halsen? Den trenger nok å bli intonert på nytt, ja, men det er ikke så stress, vel. Jeg vurderer å gå opp til 010-046, 009 blir så fort ustemt og er litt for "soft" å spille på. Lenke til kommentar
Konnis Skrevet 10. mars 2008 Del Skrevet 10. mars 2008 (endret) Tykkere strenger trekker vel mer i halsen, så kanskje jeg må justere truss-rod. Men jeg vet ikke. Angående stress med intonering: Nei, det er vel ikke det. Da får jeg isåfall sette av et par timer så jeg får gjort det ordentlig en gang Endret 10. mars 2008 av Konnis Lenke til kommentar
Martin-sama Skrevet 10. mars 2008 Del Skrevet 10. mars 2008 Må bare bumpe meg selv her, skulle gjerne hatt svar iløpet av kvelden! Hvordan fungerer egentlig en Talk box? Trenger jeg noe mer utstyr til den, for eksempel mikrofon o.l? Hei =) Jeg vurderte LENGE å kjøpe meg en Talk Box men fant ut at jeg egentlig ikke hadde bruk for den. Hvordan du bruker en talk box er jeg ikke 100% sikker på, men du kan jo lese litt her http://en.wikipedia.org/wiki/Talk_box Takk skal du ha Fant det der nå. Trenger jo selvsagt en mikrofon... Har heller ikke noe særlig bruk for det! Men en venn av meg skal til USA, og hvis han finner en Heil Talkbox til 800,- (som den koster der) frister det å slå til. Det høres jo frykelig stilig ut! Men siden jeg da trenger mikrofon, tror jeg at jeg venter med det. Noen som heller har en billig og god chorus å anbefale? Lenke til kommentar
Erren Skrevet 10. mars 2008 Del Skrevet 10. mars 2008 Tykkere strenger trekker vel mer i halsen, så kanskje jeg må justere truss-rod. Men jeg vet ikke. Angående stress med intonering: Nei, det er vel ikke det. Da får jeg isåfall sette av et par timer så jeg får gjort det ordentlig en gang Truss-rod, uff, alle disse engelske navnene. Du har Epi LP Std.? Da er det vel strengefestet du mener? Hvilken vei burde man justere det når man bytter strenger? Jeg justerte det litt ned slik at strengene ikke skulle stå så langt ut av halsen, det var vel ikke dumt gjort? Lenke til kommentar
ventle Skrevet 10. mars 2008 Del Skrevet 10. mars 2008 Truss Rod er vel stangen som går gjennom hele halsen og strekker halsen i motsatt retning av det strengene gjør...? Lenke til kommentar
Innos Skrevet 10. mars 2008 Del Skrevet 10. mars 2008 (endret) Skogslik: gitar og forsterker? Gitar: Bc Rich Beast. Forsterker: Marshall mg 15dfx er jo mange knotter og skru på men er ikkje sikker på hva som er ``best`` liksom. Har en lignende forsterker, og på den kan du rett og slett ikke la gain stå på mer enn halvparten, helst på kl. 11 eller rundt der (og tenker jeg MAKS, ikke hva som blir best, det finnes ingen best). Alt over det blir bare mer støy, ikke mer vreng.Jeg pleide ha treble på maks, contour på midten og så lite bass som mulig (uten at det blir skjærende). Endret 10. mars 2008 av Innos Lenke til kommentar
apegryn Skrevet 10. mars 2008 Del Skrevet 10. mars 2008 Det er jo ikke mange knapper å vri på forsterkeren, lek deg litt med de så du forstår hva det går i. Så finner du helt sikkert ut på egehånd hva som forårsaker støyen. Lenke til kommentar
victoryseieren Skrevet 11. mars 2008 Del Skrevet 11. mars 2008 Kanskje støyer kommer fra noen elektriske felter..... ^^ Lenke til kommentar
Skogslik Skrevet 11. mars 2008 Del Skrevet 11. mars 2008 Kanskje støyer kommer fra noen elektriske felter..... ^^ tviler eg sterkt på xD men er sikkert bare instillingene. Lenke til kommentar
Konnis Skrevet 11. mars 2008 Del Skrevet 11. mars 2008 Gitaren min (Epi LP Std.) er intonert og satt opp for 010-046 strenger. Jeg kunne gjerne tenke meg å gå opp en strengetykkelse eller to, f. eks. til 011-048 eller 012-056, men vil dette ha betydelig innvirkning på intonasjon og halsen? Bumper denne litt. Blir intonasjonen veldig feil, og må jeg justere halsen? Lenke til kommentar
jealei Skrevet 11. mars 2008 Del Skrevet 11. mars 2008 når jeg gikk fra 09 til 10 så ble det en liten forkjell på halsen, og på en lp så er det ikke noe stress og justere intonasjonen Lenke til kommentar
Bønne Skrevet 11. mars 2008 Del Skrevet 11. mars 2008 Du må nok justere truss-roden og intonasjonen litt ja. Og 0.12 er ganske tjukt, jeg bruker det selv, og i begynnelsen er det ganske vondt, og det er hardt å bende! Ang. talkbox, så trenger du ikke en mikrofon. Den slangen er mikrofonen. Chorus: EHX Nano clone Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå