KompleX Skrevet 10. mars 2008 Del Skrevet 10. mars 2008 Men det blir jo ikke noe last fra kroppen siden strengene allerede trekker hardere enn kroppen kan med vekta, skjønner? Min klarer seg i alle fall helt fint. Lenke til kommentar
apegryn Skrevet 10. mars 2008 Del Skrevet 10. mars 2008 (endret) Men fortsatt blir det streng+kropp som belaster...Hørte det for mange år siden, og kan ikke bekrefte eller avkrefte det. Men har aldri brukt vegghengere selv i frykt.... streng og kropp som belaster? Belaster hva? En gitar blir da vitterlig ikke strukket i lengderetning, det hadde tatt seg ut, og det er jo tross alt den retningen kreftene virker på gitaren når den henger på veggen. Strengene har ingenting med kroppens vekt å gjøre, det er jo to helt forskjellige krefter. Dessuten er det thrussrod'en som tar de største belastningene fra halsen. Klassisk gitar er jeg litt usikker på, men tviler på at de også har vondt av å henge på veggen. Men de bør alltid være strenget opp og holdes i et stabilt klima, ellers kan halsen slå seg, noe du ikke får rettet igjen. Endret 10. mars 2008 av tronni_87 Lenke til kommentar
KompleX Skrevet 10. mars 2008 Del Skrevet 10. mars 2008 Nei den blir ikke lengre nei , men har hørt mange som mener at for eksempel neckjointen kan svekkes ved å henge gitaren på veggen, fordi vekten av kroppen trekker ned mot gulvet, hvis du skjønner. Lenke til kommentar
ventle Skrevet 10. mars 2008 Del Skrevet 10. mars 2008 Lite å spare på gitarar frå USA som ikkje er produsert der.Furch er derimot grisebillig i aust-europa den jeg linket til var fra Tyskland. Ikke USA. Lenke til kommentar
Innos Skrevet 10. mars 2008 Del Skrevet 10. mars 2008 Du får den ferdig levert fra intersalg, for mindre enn den fra eBay kostet FØR frakt og avgifter. Lenke til kommentar
ventle Skrevet 10. mars 2008 Del Skrevet 10. mars 2008 Er det flere typer Furch Durango? Er egentlig i beit for en dugelig kassegitar etter at jeg fikk tilbake pengene for Smart Club-gitaren som hadde to bånd som var for lave... var riktignok litt mer enn jeg hadde tenkt å bruke, men om den er så god som folk sier så kanskje...? Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 10. mars 2008 Del Skrevet 10. mars 2008 streng og kropp som belaster? Belaster hva? En gitar blir da vitterlig ikke strukket i lengderetning, Som du vet er gitarhalsen buet. Strengene drar headstocken mot seg, mens rod'n holder igjen. Så tanken er som følger, at når du da henger gitaren på veggen, og kroppstyngden trekker så virker det sammen med rod'n og halsen flates ut. Deilig vektor regning i rom! Som sagt, har ingen emperi på dette, men tanken virker logisk nok. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 10. mars 2008 Del Skrevet 10. mars 2008 (endret) Nei. En gitarhals tar ikke skade av å bli "rettet ut", den er nemlig ikke buet i utgangspunktet, men rett. Se bildene av mitt Mary Kaye prosjekt. Tro meg, det var ikke antydning til bue der før halsen ble montert. Det er strengene som drar den i en svak bue. Det skal de også gjøre, men ikke mer enn at du maksimalt såvidt kan stikke bankkortet ditt under en streng når du holder nede første og fjortende bånd. Hvor mye den bues avhenger selvsagt av strengetykkelse og instillingen av truss rod. Strengene på en gitar "trekker" i motsatt retning av kroppen når gitaren henger. Og de gjør det med et sted mellom 6 og 12 kilo per streng, avhengig av type streng og strengetykkelse, altså typisk 40 til 80 kilo for alle 6 strengene. En gitarkropp veier neppe mer enn 4 kilo selv for en tung gitar. (Min Les Paul er den tyngste av mine, og den veier 4,2 kilo komplett.) Det er opplagt at det ikke gjør noen som helst praktisk forskjell. Og det hadde altså uansett bare medvirket til å rette ut halsen, det vil si til dens opprinnelige fasong. Det har den selvsagt ikke vondt av. Jeg har hatt gitarer hengende på veggen i årevis, det inkluderer kassegitarer og elektriske, og ingen av dem har tatt skade av det. Jeg har hatt gitarer stående, liggende og hengende uten strenger også i lang tid, og de har vært like fine når jeg har satt strenger på dem. Så lenge ikke man skrur truss rod'en helt ut av whack så går det bra også. Geir Endret 10. mars 2008 av tom waits for alice Lenke til kommentar
Selvin Skrevet 10. mars 2008 Del Skrevet 10. mars 2008 (endret) Jeg lurer litt på dette med improvisasjon, hvordan og sånt. Si at jeg vil improvisere til Smoke on The Water av Deep Purple. Hvordan finner jeg ut av hvilken toneart sangen går i? Hvilke skalaer blir brukt til improvisasjon? Jeg har prøvd meg fram litt og funnet ut om pentatoniske skalaer o.l., men jeg får det liksom aldri helt forklart hvordan ting funker, hvorfor jeg skal spille akkurat de tonene da, og akkurat de tonene da. Fint om noen har tips/nettsider jeg kan kikke litt på Endret 10. mars 2008 av Selvin Lenke til kommentar
Skogslik Skrevet 10. mars 2008 Del Skrevet 10. mars 2008 (endret) når eg spiller el gitar, så er det så mye skurring og støy at eg hører jo nesten ikkje hva eg spiller xD kan dette fikses med et plekter? og kan man bruke plekter på flere en en streng om gangen, foreksempel 2? og er plekter dyre? Endret 10. mars 2008 av Skogslik Lenke til kommentar
apegryn Skrevet 10. mars 2008 Del Skrevet 10. mars 2008 plekter koster fra 5-15 kr løse ca. Enda billigere i pakke. Plekter eller fingerspill har ingenting med støy å gjøre. Lenke til kommentar
Konnis Skrevet 10. mars 2008 Del Skrevet 10. mars 2008 1: Skurring og støy? Har vel ikke noe med fingre å gjøre. 2: Selvføglelig kan du slå ann flere strenger med et plekter, men hvis det f. eks. er A-strengen og H-strengen, må du bruke f. eks. plekter på A og en finger på H. 3: Rundt 10kr stk. Lenke til kommentar
Skogslik Skrevet 10. mars 2008 Del Skrevet 10. mars 2008 godt mulig det er fingrene mine, men når eg spiller så blir bare alt helt kaos :S strengene dirrer hele tiden, og alt blir jo ja, rett og slett uhørbart Lenke til kommentar
Bønne Skrevet 10. mars 2008 Del Skrevet 10. mars 2008 Og du har forsikret deg om at du ikke har noen form for vreng på? Lenke til kommentar
Skogslik Skrevet 10. mars 2008 Del Skrevet 10. mars 2008 vell, mulig det. skrur på knottene hele tiden og har jo ikkje peiling på hav dem bør stå på xD Lenke til kommentar
Martin-sama Skrevet 10. mars 2008 Del Skrevet 10. mars 2008 Hvordan fungerer egentlig en Talk box? Trenger jeg noe mer utstyr til den, for eksempel mikrofon o.l? Lenke til kommentar
edge Skrevet 10. mars 2008 Del Skrevet 10. mars 2008 Skogslik: gitar og forsterker? Lenke til kommentar
ventle Skrevet 10. mars 2008 Del Skrevet 10. mars 2008 Fint om noen har tips/nettsider jeg kan kikke litt på på begynnerkurset på justinguitar.com går han igjennom noen enkle melodier du kan bruke for å improvisere med den pentatoniske skalaen Lenke til kommentar
Skogslik Skrevet 10. mars 2008 Del Skrevet 10. mars 2008 (endret) Skogslik: gitar og forsterker? Gitar: Bc Rich Beast. Forsterker: Marshall mg 15dfx er jo mange knotter og skru på men er ikkje sikker på hva som er ``best`` liksom. Endret 10. mars 2008 av Skogslik Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå