Erren Skrevet 8. mars 2008 Del Skrevet 8. mars 2008 (endret) Når jeg skifter strenger så finner jeg mørk E fra hukommelsen og deretter stemmer jeg de andre fra den. Jukse absolutt elns, da Absolutt ikke juks, det kan jo tyde på at du har trent deg opp til å huske akkurat den tonen. Er egentlig bare på gitar og piano jeg kan bruke gehøret mitt aktivt, jeg spiller B-instrumenter(instrumenter der en C på instrumentet tilsvarer en B på pianoet og gitaren) i korpset, og det er veldig forvirrende å lese noter når jeg spiller noe annet enn jeg ville tenkt >_< EDIT: Nå må ikke dette bli den lille absolutt gehør-tråden, heller, dog. Får bare slenge på at man ofte, før man får innøvd det absolutte gehøret, får en mellomting mellom absolutt gehør og relativt gehør, sånn at man lærer seg en tone, men må finne de andre tonene utifra den. Det flytende absolutte kommer etterhvert, i hvor stor grad avhenger av om det er medfødt eller oppøvd. Ny topic: Noen som har Italia-gitarer? De er utrolig tøffe. Bestilte meg en bass på mandag av samme merket, de har matchende bass- og gitar-serier, veldig retro og kult. Endret 8. mars 2008 av Hippie-Erlend Lenke til kommentar
CastorFiber Skrevet 8. mars 2008 Del Skrevet 8. mars 2008 Hvis du har absolutt gehør, og liker å stemme gitarer ut fra 5-7- prinsippet, synes jeg du skal trekke ditt absolutte gehør i sterkt tvil, da den motoden i seg selv medfører at man ikke får stemt en gitar riktig. I den grad det er mulig, fordi den i seg selv er laget for å være uemperert. Jeg har ikke absolutt gehør, men etter noen års musikkstudier hadde jeg trent opp evnen til å høre forskjell på for eksempel temperert og- ikke- temperert skala. Synes det var plagsomt, faktisk, å høre så godt. Etter å ha jobbe i en annen bransje enn musikkbransjen en del år, har meg mistet noe av gehøret, og det er faktisk en stor befrielse. Men jeg kan fortsatt fortelle hvilken tone noe spilt er, hvis ingen går inn for å forvirre meg på forhånd. Poenget er- absolutt gehør er ikke nødvendigvis en velsignelse. Lenke til kommentar
Erren Skrevet 8. mars 2008 Del Skrevet 8. mars 2008 Jeg skjønte ikke helt hva du mente, egentlig. Jeg renstemmer alltid etter å ha brukt den metoden, men jeg trodde det var intoneringen på gitaren min det var noe i veien med? Det blir jo aldri helt riktig av den metoden, men jeg synes det kommer ganske nærme. Det er på langt nær en velsignelse, det er bare kult å ha det, pluss litt underholdningsverdi for dem som ikke har det. Det er ganske slitsomt å høre ustemthet hele tiden. Lenke til kommentar
pattex Skrevet 8. mars 2008 Del Skrevet 8. mars 2008 Har noen noe erfaring med LTD KH 602? Har kanskje tenkt og kjøpe en sånn... Lenke til kommentar
edge Skrevet 8. mars 2008 Del Skrevet 8. mars 2008 Har noen noe erfaring med LTD KH 602? Har kanskje tenkt og kjøpe en sånn... Kjøp heller en LTD M-serie. Betaler så alt for mye for de skull-inlayene på KH-serien. Lenke til kommentar
pattex Skrevet 8. mars 2008 Del Skrevet 8. mars 2008 Men det ser så jævelig fett ut Lenke til kommentar
edge Skrevet 8. mars 2008 Del Skrevet 8. mars 2008 Men det ser så jævelig fett ut Liker du det så er det vel bare å kjøre på, men når du finner ut at du skal holde på videre med gitar så angrer du garantert på at du faktisk står på en scene med det som i praksis er noen andres instrument. Lenke til kommentar
pattex Skrevet 8. mars 2008 Del Skrevet 8. mars 2008 Ja det er det eneste -et. Blir liksom som og herme etter andre gitarister Lenke til kommentar
Erren Skrevet 8. mars 2008 Del Skrevet 8. mars 2008 Men det ser så jævelig fett ut Liker du det så er det vel bare å kjøre på, men når du finner ut at du skal holde på videre med gitar så angrer du garantert på at du faktisk står på en scene med det som i praksis er noen andres instrument. Ja, prøv å styre litt unna før du definitivt finner stilen din. Jeg har en svart metal-gitar, og nå spiller jeg feel goood nerderock, det passer ikke helt. Skal lakke på den en regnbue, da, så passer det litt bedre. Lenke til kommentar
pattex Skrevet 8. mars 2008 Del Skrevet 8. mars 2008 (endret) LTD m-1000 koster jo like mye da, er den bedre en KH 602 eller er det bare lakken som drar i prisen? Endret 8. mars 2008 av pattex Lenke til kommentar
Kjekssjokolade Skrevet 8. mars 2008 Del Skrevet 8. mars 2008 Har noen eksempel på stemming som kan brukes til slikt? Lenke til kommentar
raid2 Skrevet 9. mars 2008 Del Skrevet 9. mars 2008 LTD m-1000 koster jo like mye da, er den bedre en KH 602 eller er det bare lakken som drar i prisen? Spesifikasjonsmessig er de 90% like, med unntak av at KH'en har "ESP tuners" og Neck-thru og M'en har "Grover tuners" og Set-thru... Men lakken/toppen på M-1000 var jo bare grisefet. Hadde jeg hatt 12.000 så skulle jeg lett spart opp til 15.000 og kjøpt meg en Music Man John Petrucci signatur, eller importert en Ibanez JEM.. Forresten: noen som vet om en (norsk) forhandler som har ESP M-II ? Lenke til kommentar
edge Skrevet 9. mars 2008 Del Skrevet 9. mars 2008 (endret) Vintagegitar tar inn en M-II til 13700. Var værtfall det jeg fikk beskjed om, før jeg fant ut at jeg ikke ville ha den Ta en titt på Horizon-modellene og. De er lett bedre Endret 9. mars 2008 av edge Lenke til kommentar
TanglewoodD Skrevet 9. mars 2008 Del Skrevet 9. mars 2008 Akustisk du snakkar om? Nei, dei vert ikkje dårlegare, men mange gitarar kan få små endringar i lyden over nokre år, som regel ikkje noko negativt. Undermerke av Morgan? Norske Morgan? Blæh, styr unna. Samme med cutaway, fysj. Ser at budsjettet ditt er på 3-4000, men har likevel lyst til å anbefale deg å spare opp ein liiiiten tusenlapp til og teste ut Furch Durango. Okei, så prislapp på ca 5000kr? Ja, jeg mener en kompis sa at "Zephyr" var et undermerke av Morgan, å som han sa, var HELT identisk med en Morgan han har, til 8000kr. Altså, dobbel pris av "kopien". Hva er galt med Cutaway? Jeg skal sjekke ut Furch Durango, men jeg tviler på at musikk forhandleren der jeg bor har den. Furch Durango Dreadnought : http://n-a-g.info/component/page,shop.prod...id,26/vmcchk,1/ Utseendemessig slo den virkelig ann, å er lyden lik, slår jeg til. Men nå er det ikke bare utseende og lyden som teller, men jeg syns de burde være bra og spille på også. Zephyr, såkalte Morgan kopien syns jeg var dårlig å spille på iforhold til tangelwood gitaren min. Lenke til kommentar
Konnis Skrevet 9. mars 2008 Del Skrevet 9. mars 2008 Hvorfor skal du kjøpe ny hvis du er fornøyd med den du har? Lenke til kommentar
pattex Skrevet 9. mars 2008 Del Skrevet 9. mars 2008 Jeg har en gammel (30år ++) YAMAKI gitar som jeg ikke er helt sikker på hvor kom fra. Har søkt litt på google om yamaki, men det kom bare sider på Japansk. Har noen hørt om disse gitarene? Vet at de sluttet og lage de på 70tallet og gikk konkurs. Det skulle være et kopimerke til Martin tror jeg. Vet noen hvor mye en slik en er verd, eller har noen annen informasjon om den? Tar imot med åpene armer! Lenke til kommentar
Innos Skrevet 9. mars 2008 Del Skrevet 9. mars 2008 Den er garantert verdt mer for deg om du beholder den. Pleier å være slik med ukjente japanske gitarer. Ligger en Yamaki ute på eBay til $170, så tror ikke du får noe særlig for den. Lenke til kommentar
KimNK Skrevet 9. mars 2008 Del Skrevet 9. mars 2008 Men nå er det ikke bare utseende og lyden som teller, men jeg syns de burde være bra og spille på også. Zephyr, såkalte Morgan kopien syns jeg var dårlig å spille på iforhold til tangelwood gitaren min. Durangoen lèt fantastisk bra og er faktisk den mest lettspelte kassegitaren eg har spelt på. Og det til FEM tusen kroner. Heilt rått. Lenke til kommentar
apegryn Skrevet 9. mars 2008 Del Skrevet 9. mars 2008 Har noen hørt om disse gitarene? Harmony-central har noen erfaringer med yamaki. http://reviews.harmony-central.com/reviews...ar/brand/Yamaki Lenke til kommentar
TanglewoodD Skrevet 9. mars 2008 Del Skrevet 9. mars 2008 Men nå er det ikke bare utseende og lyden som teller, men jeg syns de burde være bra og spille på også. Zephyr, såkalte Morgan kopien syns jeg var dårlig å spille på iforhold til tangelwood gitaren min. Durangoen lèt fantastisk bra og er faktisk den mest lettspelte kassegitaren eg har spelt på. Og det til FEM tusen kroner. Heilt rått. Den høres litt for god til å være sann. Har du noe link til noen norsk side som har den? Evnt i østfold! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå