Gå til innhold

Forumets uoffisielle gitar-tråd...


SGE7000

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
For en Les Paul med 63,5cm strenglengde (såvidt jeg husker?) vil en 3mm senking av TOM'en gjøre strengen ca 0,007 mm (jepp, sju tusendels millimeter, eller sju mikrometer) kortere...

Som faktisk er ein del. Prøv å øke strengehøgda di med 3mm og sjå kor høgt den pitchar.

Lenke til kommentar

Det er en stor forskjell på 3 mm endring i action kontra 3 mm endring i brohøyden. Dog begge deler er godt over det en kaller en liten justering :p

 

Intonasjon endres dessuten logaritmisk etter hvor mye en justerer. Jeg hadde ikke brydd meg med intonasjon ved en actionendring på <0,5mm.

Endret av tronni_87
Lenke til kommentar
Hmm... Noe jeg lurer på her... er det mulig å ha en passiv pickup og en aktig pickup i samme gitar?

Eller blir den passive veldig overstyrt?

 

Jeg har en aktiv og en passiv i min gitar, og det fungerer fjell det. Bortsett fra at den aktive har nesten dobbelt så høy output (EMG..), så jeg må bort å justere volumet hvis jeg veksler..

Lenke til kommentar

Hmm, jeg intonerte gitaren min på egenhånd for litt siden, men jeg vet ikke hvordan resultatet ble. Har aldri gjort det før, er litt noob på en del teknisk ved gitarer. Har noen link til en tutorial for det eller noe? Eller er dette noe man kan sjekke på produsentens hjemmesider? Er en Epiphone Goth SG, om det er nødvendig å vite.

 

Forresten, så gjelder vel denne tråden for basser også? Jeg bestilte meg ny bass på mandag, av merket Italia, gleder meg sprøtt til å få den. :)

Lenke til kommentar
Alt du treng er eigenteleg ein god tuner. Er pitchen heilt lik på 1. og 12. (og 24.) bånd så er strengen inntonert.

Det sjekket jeg faktisk, men bare på øret. Dog har jeg ganske godt gehør(absolutt), men jeg justerte ikke noe etterpå selv om noen av dem ikke var hundre prosent gode, visste ikke at det var intoneringen det gikk på. Får ta og fikse det.

 

Tusen takk! :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-yzDjfSSl

Denne evnen er i stor grad genetisk betinget, men den kan også oppøves. En regner at 1 av ca. 10 000 har absolutt gehør. Blant autister og savanter forekommer evnen oftere.

 

Kilde: Wikipedia

Lenke til kommentar

Det er ikke så mange. Jeg går på musikklinja, og det et tre på trinnet som har det.

 

Men de fleste som er musikalske og har god hukkommelse kan trene det opp, da. Mange av lærerne som har det som ikke ble født med det. Jeg fant ut at jeg hadde det i 5. klasse, ca., da jeg kunne kjenne igjen første tonen i en sang jeg hadde laget, men har ikke visst hva det var før jeg begynte på musikklinja. Det gir litt creds i musikkmiljøet. :) Men man må jo lære seg å sette navn på tonene man hører, det er jeg ikke så god på ennå.

Lenke til kommentar

Er ikke mange.

 

Vet ikke forskjellen på absolutt gehør og gehør, men selv hører jeg jo likheten på løs og 12. bånd samt at jeg kan stemme E-strengen etter e-strengen osv. Dog har jeg en kompis som SKAL ha tuneren etter å ha skiftet e-strengen(5-bånds regelen gjelder ikke i hans verden).

Lenke til kommentar

Gehør er å kunne skille noter fra hverandre, absolutt gehør er å kunne gjengi toner uten å høre dem først.

 

Hehe, jeg foretrekker egentlig overtone-regelen med 5. og 7. bånd, den er ganske nøyaktig, men for å trene gehøret mitt stemmer jeg hver streng for seg, man blir litt glad inni seg når tuneren blinker grønt når man sjekker etterpå. :)

 

Gehør er å kunne skille noter fra hverandre, absolutt gehør er å kunne gjengi toner uten å høre dem først.

 

Hehe, jeg foretrekker egentlig overtone-regelen med 5. og 7. bånd, den er ganske nøyaktig, men for å trene gehøret mitt stemmer jeg hver streng for seg, man blir litt glad inni seg når tuneren blinker grønt når man sjekker etterpå. :)

Lenke til kommentar

det er stor forskjell på gehør, relativt gehør og absolutt gehør.

 

Gehør er et løst begrep om det å kunne kjenne igjen toner på en eller annen måte, det være med referanse eller ikke. Siden begrepet er så løst, kan vi si at hvem som helst som klarer å kjenne igjen noen toneintervaller (som oktaver) har gehør. Det er gjerne derfor definert som dårlig og godt gehør i dagligtale.

 

Relativt gehør er å kunne gjenkjenne intervall mellom to eller flere toner, f.eks. å høre hva en tone eller akkord er dersom du får oppgitt en referansetone i forhold.

 

Absolutt gehør er å kunne gjenkjenne eller reprodusere en tone som A110 uten noen hjelpemidler som referanse.

 

Edit: Det blir muligens definert noe løsere enn dette, men det er noe i den gata..

Endret av tronni_87
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...