Gå til innhold

Forumets uoffisielle gitar-tråd...


SGE7000

Anbefalte innlegg

En B7 i aluminium koster alt fra 110 -150 dollar, avhengig av hvor du kjøper den. Fra 170 -220 dollar om du skal ha den gullfarget. Listeprisen er enda høyere.

 

En B70 eller B700 koster fra 80 - 110 dollar, 125 -160 om du vil ha den gullfarget, sort (B700) er litt billigere enn gull.

 

Om det er en investering spørs hva du mener med ordet. Om gitaren blir mer verd er nok svaret nei. Men vi må nok høre hva slags Les Paul du har før vi kan si noe mer om det. Er det en Gibson eller en Epi, og hvilken modell?

 

Jeg sier ikke at du definitivt "må" bende mer, bare at det var slik det føltes for meg. Det var en B5, ikke en B7, men prinsippet er jo det samme. Det lureste vill være å prøve en slik gitar før du bestemmer deg.

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De som bruker Floyd utvikler ofte en teknikk med å stablilisere/holde igjen stolen med høyrehånda. Hvis man ikke gjør dette blir de andre strengene sure når man bender, og det passer dårlig i rock-soli/riff hvor både bendede og ubendede(?) strenger slåes an samtidig. Og man trenger da ikke å bende strengene mer enn på gitarer med fast stol.

 

Selv om jeg etterhvert gjorde dette mer eller mindre automatisk, er jeg glad jeg ikke bruker mye Floyd lenger...

Endret av jon67
Lenke til kommentar
Kan du skru fjærene lengre inn i gitaren..?

 

 

Det var det jeg gjorde, men virker som jeg trenger mer spenn enn det. Spurte på gitarbutikken hvilke strenger de pleide å sette på gitarer som de får inn til service, han som jobbet sa at de som regel setter på 0.10, så det var det jeg kjøpte. Men det kan umulig ha stemt, fordi vibarmen var kun et par centimeter fra å treffe pick-upene da jeg stemte gitaren i standard E-tuning med de nye 0.10 strengene.

Men "løste" problemet med å stemme den i Eb, men er nødt til å ha den i vanlig stemming snart, fordi jeg skal jamme med noen om ikke så lenge.

 

Mulig jeg kan skru skruene lenger inn, kan sjekke det imorgen. Hvor mange fjærer "pleier" å trengs på 0.10-0.46 strenger? Det er en original EDGE, og det står på 3 strenger.

Endret av Martin-sama
Lenke til kommentar

Jeg har nylig byttet om strenger fra 09 til 10- strenger på min gitar, Martin, og jeg hadde ikke noe problem med fjærene som du forteller om..

 

Jeg justerte broen med skruene ved fjærene (NB: Husk og stemme gitaren innimellom mens du skrur. Ellers ser man ikke noe forskjell på bro-kropp vinkel), så justerte jeg intonasjonen. Jeg kunne intet fra før, men lærte på veien.. Dette var nok kanskje ikke til mye hjelp, Martin, men om intet annet fungerer må du vel bare ta med gitaren innom sjappa ;)

Lenke til kommentar

Hmm, det var rart. Mulig jeg var litt utålmodig... Jeg får se mer på det imorgen! Men skal si jeg lærte mye av å sitte og skru på gitaren altså. Satt og skrudde, så plutselig løsnet hele broen og jeg fikk en ganske stor "aha-opplevelse" :p

 

Skal prøve mitt beste uten sjappa, hvis det blir helt håpløst så får jeg vel krype til korset!

 

Men nå må jeg sove :cool:

Lenke til kommentar
De som bruker Floyd utvikler ofte en teknikk med å stablilisere/holde igjen stolen med høyrehånda. Hvis man ikke gjør dette blir de andre strengene sure når man bender, og det passer dårlig i rock-soli/riff hvor både bendede og ubendede(?) strenger slåes an samtidig. Og man trenger da ikke å bende strengene mer enn på gitarer med fast stol.

 

Selv om jeg etterhvert gjorde dette mer eller mindre automatisk, er jeg glad jeg ikke bruker mye Floyd lenger...

Jeg har aldri hatt en gitar med Floyd Rose. Kanskje ikke så rart siden mine opprinnelige gitarhelter tilhørte en generasjon da FR ikke fantes ennå. Og at mine favoritter idag heller ikke bruker det.

 

Og ikke minst fordi jeg synes en Floyd på en av de gitarene jeg liker best ville være som å foreslå silikonpupper til Scarlett Johansson. Stygt og totalt unødvendig. En vibarm for meg er til å lage vibrato med, ikke stupbombe. Tenk Hank Marvin, ikke Eddie Van Halen.

 

Jeg antar at man kan "bremse" en Bigsby under bends også. Det er riktig nok ikke noen bevegelse i selve stolen, bare akselen som roterer, men det går an å kompensere med vibarmen. Men for meg gjorde ikke "strikkfølelsen" noe, det var bare anderledes...

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-xZFMnIz6
En B7 i aluminium koster alt fra 110 -150 dollar, avhengig av hvor du kjøper den. Fra 170 -220 dollar om du skal ha den gullfarget. Listeprisen er enda høyere.

 

En B70 eller B700 koster fra 80 - 110 dollar, 125 -160 om du vil ha den gullfarget, sort (B700) er litt billigere enn gull.

 

Om det er en investering spørs hva du mener med ordet. Om gitaren blir mer verd er nok svaret nei. Men vi må nok høre hva slags Les Paul du har før vi kan si noe mer om det. Er det en Gibson eller en Epi, og hvilken modell?

 

Jeg sier ikke at du definitivt "må" bende mer, bare at det var slik det føltes for meg. Det var en B5, ikke en B7, men prinsippet er jo det samme. Det lureste vill være å prøve en slik gitar før du bestemmer deg.

 

Geir :)

 

Eg har ein Epiphone Les Paul Standard, men meininga var ikkje å få gitaren til å bli verdt noko meir. Eg ville ha det fordi det ser kult ut, og gitaren blir meir spesiell. Eg har to venner her i bygda med lik gitar... Vibratofunksjonen er jo kjekk å ha, men eg klarer meg fint utan, så eg er usikker. Det er jo mange bakdelar med Bigsbyen; t.d. at eg må bore eit hol i gitaren, bytting av strenger blir meir avansert, bending kan bli verre, osv.

 

Eg trur det er best å droppe Bigsby, men eg skal kanskje til by'n på mandag, og då ska eg spørra om dei har noken LP-ar med Bigsby på :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...