Gå til innhold

Forumets uoffisielle gitar-tråd...


SGE7000

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
selv om butikken opprinelig ikke sender til norge kan du jo bare bruke jetcarrier til og få den fraktet til norge, koster ikke så altfor mye

 

Fikk min Les Paul sendt i en 81-liters kasse, noe som ville kostet 860 kroner med JetCarrier (ble sendt med USPS, kostet $99). Får du den sendt i en hardcase passerer du antageligvis tusen kroner.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-xZFMnIz6

Det heter forresten også Jimi Hendrix-grepet, fordi han brukte det mykje. Du finn det bl.a. i songen Purple Haze.

 

Refrenget i Purple Haze går sånn: E7#9 - G - A

Endret av Slettet-xZFMnIz6
Lenke til kommentar

Steike, da har jeg byttet strenger på min floyd-rose gitar for første gang. Begynte sånn ca. klokken 1530, og ferdig nå nettopp :p Helsikke for en operasjon, lærte en del av det ihvertfall.

Eneste ulempen var at fjærene ikke var helt på min side, så jeg måtte stemme gitaren i Eb for å kompensere med fjærene og sånn. Ville ikke tukle så mye det...

 

Virker som jeg må sette på en fjær til, men hvor skal den festes? Det er jo bare tre "hull" på selve stolen som man kan feste fjærer i, mens den andre biten fjærene er festet i, har fester til 5 fjærer. (Beklager mitt dårlige gitar-ordforråd.)

Noen som vet?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-xZFMnIz6

Korleis er det å bytte strenger på ein gitar med Bigsby B7 påmontert?

 

Kva ville forresten vore finast på ein Les Paul; Bigsby B7, B70 eller B700?

Endret av Slettet-xZFMnIz6
Lenke til kommentar

Det går rimelig greit å skifte strenger om du har en Bigsby. Eneste er at du må holde strengen stram siden den er tredd over en ørliten tapp og lett sklir av om strengen er slakk. Har du en kapo så er det et godt triks å feste strengen på bigsbyen først og så sette på kapoen for å holde den stram mens du trer og fester den andre enden i stemmeskruen.

 

Som med alle vibratoer så er det litt mer styr å stemme siden fjæra gir litt etter. Så du må normalt stemme strengene i flere runder før det blir bra.

 

Hvilken av de tre modellene som passer best kommer an på hva slags Les Paul og hva slags finish. Merk at det er ikke bare utseendet som er litt forskjellig. B7 er den originale Bigsby og er maskinfreset, mens B70 og B700 er lisensproduserte og formstøpte (og dermed billigere.)

 

Det er også verd å merke seg at gitaren føles litt anderledes etter at du har fått Bigsby på. Siden den gir litt etter vil strengene kjennes "mykere" (litt mer strikkfølelse) og kjennes som du må bende mer for å få samme effekten. Avhengig av hvor stiv fjæra er selvsagt. Men jeg fikk den følelsen når jeg satte en Bigsby på en av mine teler.

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar
Ojda, jeg skal ikke ha en gitar med floyd med det første :tease:
Er bare slikt første gangen, når den først har blitt satt opp en gang går det rimelig greit fordi du bytter en streng av gangen, og dermed slipper å tenke på stolen.

Er forresten mindre stress med stemming også, fordi de så og si aldri blir ustemte, og stemming nede ved broa er lettere enn å gjøre det på den vanlige måten, ved headstocken.

 

Eneste problemet med floyd rose er at man ikke kan hvile håndleddet på stolen, og at palm-muting må gjøres forsiktig, og lenger fremme. Utenom det er det en fryd å ha floyd rose, og synes virkelig ikke at du skal utsette det om det er noe du kunne tenke deg.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-xZFMnIz6

Ville det ha vore ein investering å kjøpa Bigsby til Les Paulen min? Tenker vel mest på utsjånad og å få ein meir personalisert gitar, eg har eigentleg aldri møtt noko særleg behov for vibrato enno. Speler rock/blues/pop. Viss det berre blir tungvint med Bigsby, og at eg må bende meir enn eg må no, så føler eg at det blir eit heller dårleg kjøp.

 

Kva kostar eigentleg ein B7 sånn cirka?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...