Gå til innhold

Forumets uoffisielle gitar-tråd...

SGE7000

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er eg faktisk ikkje heilt sikker på. Var noko med at dei omkonstruerte kretsane til ein krets som var billegare og enklare å prodsere. Kanskje i samanheng med flytting av produksjon eller noko.. Kva veit vel eg. Har aldri vore særleg fan av Marshall, men om eg skulle hatt meg ein Marshall ein gong i tida hade det vorte ein som er produsert i 1987 eller før. 1987 står i alle fall som eit skifte i kvalitetskurven.

Lenke til kommentar

Så er ingenting i veien for å kjøpe den fra '87, eller?

"The JCM800s made before 1984 all had their pots and tube socket mounted to the chassis. After that, they were soldered directly to the PC board."

Kan det være dette? I så fall har det vel ingenting å si om jeg kjøper den fra '85 eller den fra '87.

edit: Får jo 2205 fra '87 til 5000, og kjøper jeg 1922 kab også (som jeg til den prisen mest sannsynlig vil) får jeg alt for 6500, mens han med 2210 fra '85 ikke er sikker på om 6000 for bare topp er nok.

Selv om det med volumpotet ikke er noe stort problem, er det like fullt en feil, og 2210 har nylig hatt service+rørskifte, 2205 har to år gamle rør.

Trenger litt hjelp her. =s

Endret av Innos
Lenke til kommentar
Hva er fordelene og ulempene med høy strengehøyde?

Hva er fordelene og ulempene med lav strengehøyde?

Tviler veldig på at det er noen fasit på hvilken strengehøyde som er "riktig".

Mange dyktige gitarister har langt høyere strengehøyde enn det "vanlige" amatører synes er greit å spille på. Noe er nok vane. Har man lært seg å spille på en "eggedeler" av en gitar, blir det gjerne til at man liker det slik, og det er det som føles riktig.

I motsetning til mange av dagens nybegynnere, som mener man trenger en dyr og fin gitar for i det hele tatt å kunne lære seg å spille, lærte en god del av "gitarheltene" seg å spille på en gammel råtten kassegitar de gjerne hadde arvet.

Ut over strengeklirrproblemet, er det slik at man får bedre sustain på en gitar med høyere strengehøyde. Det er vel den største forskjellen.

Fordelen med lav strengehøyde er at gitaren blir lettspilt, og er lettere å spille raske løp på. Slike gitarer kalles ofte "feriegitarer", fordi man ikke trenger å anstrenge seg noe for å spille på dem. I hvert fall ble de det for noen år siden. Et kjapt googlesøk viser at uttrykket er lite brukt :D

Endret av CastorFiber
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-xZFMnIz6

For tida så fristar det å kjøpa Boss Dynamic Wah frå Music123.com. Har nokon erfaringar med denne pedalen, eller? Høyrest kult ut med Humanizer-effekten!

Lenke til kommentar
Ja, jeg ventet på det svaret der... Men jo jeg gjør det fordi jeg har begge to. Og jeg sammenligner strengehøydene. Så det så.
At man har både moped og lastebil betyr ikke at man kan sammenligne bagasjeplassen mellom dem. En bass har over dobbelt så tykke strenger som en gitar, og skal dras i og herjes med. Hadde du satt samme strengehøyde på bassen din, som på gitaren, ville den ikke vært spillbar.

Har både bass og gitar selv...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...